چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

گروه شهری: محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، در حاشیه بازدید از پروژه احداث تونل توحید، درباره موضوعات مختلفی از جمله اصلاح‌ الگوی مصرف، تغییرات مدیریتی دربخش‌هایی از شهرداری تهران و شائبه‌های مطرح شده درخصوص تغییر مدیریت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پاسخ داد.

شهردار تهران گفت: در آغازین روز سال 88 رهبر معظم انقلاب همچون سال‌های قبل با نامگذاری این سال مسیر حرکت و تمرکز بخش‌های مدیریتی را مشخص فرمودند.

معظم‌له با نامگذاری امسال به نام «اصلاح الگوی مصرف» لزوم دقت و بازنگری در شیوه مصرف را متذکر شدند تا مدیران و مسئولان محترم کشور در این راستا به شیوه‌ای درست برای مصرف بهینه بپردازند.

محمد باقر قالیباف در گفت‌وگو با سما، بیان این مطلب اظهار داشت: شهرداری تهران نیز از جمله سازمان‌هایی است که از همان روزهای آغاز سال جدید به تبیین سیاست‌های جدید در این دستگاه براساس اصلاح درست الگوی مصرف پرداخت.

وی درباره اصلاح الگوی مصرف و چگونگی اصلاح این الگو در شهرداری تهران افزود: اصلاح مفهومی الگوی مصرف نیازمند فرهنگ‌سازی با هدف تغییر پایدار الگوهای رفتاری است که خود نیز راهکارهای متنوعی را می‌طلبد تا تمامی اقشار جامعه را در این عزم عمومی و ملی به مشارکت رهنمون سازد.

در آن صورت می‌توان به الگویی نهادینه شده دست یافت که به یک رفتار اجتماعی، فرهنگی در عرصه‌های مختلف مصرف تبدیل شود. شهردار تهران با اشاره به اینکه اصلاح الگوی مصرف یکی از الزامات مهم در برنامه‌ریزی توسعه است، یادآور شد: از این‌رو با عنایت به رهنمودهای مقام معظم رهبری می‌توان استنباط نمود که اصلاح الگوی مصرف تنها به سال 88 محدود نشده و باید همواره مد نظر قرار گیرد.

وی در تشریح برنامه‌های شهرداری برای نهادینه‌‌سازی‌ فرایند اصلاح الگوی مصرف ادامه داد: بدین‌منظور ستادی در شهرداری تهران تشکیل شده که الگوسازی در زمینه مدیریت بهینه منابع و فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف خردمندانه از اولویت‌های اصلی آن است.

تلاش ما این است که در این راستا مصادیق اصلی و عینی اصلاح الگوی مصرف نظام‌مند شهری را استخراج کرده و برای هر مصداق، وضعیت مناسبی را تبیین کنیم. این انگیزه و اقدام مسلماً در برگیرنده تعیین شاخص‌های ارزیابی برای کنترل بهینه و تشریح اقدامات و گام‌های اصلی برای تبدیل الگوی مصرف موجود ( غیربهینه) به وضعیت مطلوب نیز خواهد بود.

محمد باقر قالیباف با اشاره به محورهای کلی در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری به تشکیل شورای‌عالی اصلاح الگوی مصرف در شهرداری تهران اشاره کرد و بیان داشت: مقرر شده است با در نظر گرفتن تجارب پیشین و مفاد مقررات مندرج در برنامه اول و دوم توسعه، واحدهای مختلف شهرداری اقدامات خود را برای اصلاح الگوی مصرف در حوزه‌های مربوط به مدیریت منابع مالی و مصرف کالا و خدمات، برنامه‌ریزی کنند و در زمینه جلوگیری از استفاده از محصولات وارداتی، عدم‌استفاده از کالاهای تشریفاتی، استفاده بیشتر از تولیدات داخلی و ارتقای بهره‌وری منابع انسانی، استفاده از فناوری نوین در ارائه خدمات و استاندارد‌سازی‌ و ارتقای کیفیت پروژه‌های شهری کوشا باشند.

از سوی دیگر، محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در پاسخ به سؤالی درباره شائبه تغییر مدیریت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جایگزینی فرد دیگری در این سمت، گفت: با توجه به رویدادهای مهم پیش رو و حساسیت فضای رسانه‌ای کشور، خبرها و گمانه‌زنی‌هایی از این دست بیشتر شنیده خواهد شد که به‌نظرم نباید خیلی به آنها توجه کرد.

وی افزود: اگر هم نیاز باشد تغییراتی در بخش‌هایی از شهرداری انجام شود، مدیریت شهری مثل هر نهاد دیگری از اختیار عزل و نصب برخوردار است و در زمان مناسب تصمیم‌گیری خواهد کرد.شهردار تهران اظهار داشت: جناب آقای نوریان به‌عنوان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مشغول فعالیت‌ هستند و امیدواریم همچون گذشته حضور ایشان در حوزه‌های فرهنگی مدیریت شهری منشأ خیر و برکت باشد.

کد خبر 79102

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز