یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

فیلم سینمایی ستاره به کارگردانی پائولو سورنتینو در 16 رشته نامزد دریافت جوایز پنجاه و سومین دوره جوایز دیوید دی دوناتلو شد که از آن به‌عنوان معادل ایتالیایی اسکار یاد می‌شود.

به گزارش اسکرین دیلی درام مافیایی «گومورا» به کارگردانی ماتیو گارونه و نماینده ایتالیا در اسکار 81 با نامزدی در 11 رشته، دیگر فیلمی است که بیشترین بخت را برای دریافت جوایز دیوید دی دوناتلو امسال دارد.هر دو فیلم در بیشتر بخش‌های اصلی شامل بهترین فیلم، کارگردان، تهیه‌کننده، بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر مرد مکمل، فیلمنامه و فیلمبرداری نامزد دریافت جایزه هستند. تونی سرویلو که در هر دو فیلم نقش‌آفرینی می‌کند تنها برای حضور استادانه خود در فیلم ستاره در نقش جولیو آندروتی، سیاستمدار معروف ایتالیایی که 7دوره نخست‌وزیر این کشور بود، نامزد دریافت جایزه است.

ستاره، نخستین بار ماه مه 2008 در بخش مسابقه جشنواره کن 61 به نمایش درآمد و جایزه هیئت داوران را از آن خود کرد. این فیلم در 5 رشته نامزد دریافت جوایز آکادمی فیلم اروپا (EFA ) بود و در نهایت جایزه بهترین بازیگر مرد (سرویلو) را از آن خود کرد.
گومورا بر مبنای رمان پرفروش روبرتو ساویانو ساخته شده و درباره مافیای کامورا در ناپل است. این فیلم نیز نخستین بار پارسال در جشنواره کن پخش شد و جایزه بزرگ هیأت داوران را برد.

گومورا سال 2008 به نمایندگی از ایتالیا برای حضور در بخش اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان معرفی شد اما از راه یافتن به فهرست نامزدهای نهایی بازماند. این فیلم در عین حال برنده 5 جایزه از جمله بهترین فیلم و کارگردان از جوایز آکادمی فیلم اروپا شد.
کمدی رمانتیک «دوست سابق» به کارگردانی فوستو بریتسی نیز در 10 رشته شامل بهترین فیلم، کارگردان و فیلمنامه نامزد دریافت جوایز دیوید دی دوناتلو 2009 است.

این فیلم درباره 6 زوج است که رابطه آنها به هم خورده است.« Si Puo Fare » به کارگردانی جولیو مانفردونیا در 9 رشته از جمله بهترین کارگردان و «تمام زندگی پیش رو» به کارگردانی پائولو ویرزی در 5 رشته شانس دریافت بالاترین جوایز سالانه سینمای ایتالیا را دارند. پوپی آواتی با فیلم «پدر جووانا» فهرست نامزدهای بخش بهترین کارگردان را کامل می‌کند.

«گران تورینو»، «کشتی‌گیر»، «وال‌-  ‌ای» و «میهمان» نامزدهای بخش بهترین فیلم خارج از اتحادیه اروپا هستند و نامزدهای بخش بهترین فیلم اتحادیه اروپا عبارتند از: «درخت لیمو»، «کلاس»، «میلیونر زاغه‌نشین»، «والس با بشیر» و «کتابخوان».

برندگان پنجاه و سومین دوره جوایز دیوید دی دوناتلو روز هشتم مه (18 اردیبهشت) در مراسمی مشخص می‌شوند. پارسال تریلر «دختر کنار دریاچه» به کارگردانی آندره‌آ مولایولی در 10 رشته برنده این جوایز شد.

کد خبر 78775

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز