سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۲
۰ نفر

منصور پورحیدری: همه جای دنیا وقتی تیمی نتیجه نمی‌گیرد در نخستین گام سراغ مربی را می‌گیرند اما علی دایی را نباید از دست داد.

 او همیشه دایی باقی خواهد ماند و نباید در مورد او بی‌انصافی کنیم. البته هیچکس نمی‌تواند بگوید دایی مقصر شکست نیست اما این شکست برای همه بود نه فقط یک نفر.

معتقدم او تنها ماند. نه اینکه فدراسیون او را تنها گذاشته باشد یا اینکه باشگاه‌ها کوتاهی کرده باشند. ابدا اینطور نبود. اما به نظر من به علی دایی مشاوره غلط دادند و نتوانستند میان او، مربیان لیگ و رسانه‌ها تعامل مناسبی ایجاد کنند. هرچند که خود دایی هم باید داوطلبانه این موارد را رعایت می‌کرد.

در واقع دایی همواره خبرساز بوده و هست. چون چهره قابل‌توجهی در سطح فوتبال ملی و بین‌المللی است‌.

او بارها و بارها با رسانه‌ها مشکل پیدا کرد. آیا واقعا افرادی که اطراف او بودند توانایی ایجاد یک رابطه صمیمانه را نداشتند؟ نمی‌توانستند دایی را با رسانه‌ها آشتی دهند؟ واقعا قصد ندارم شخص خاصی را تخریب کنم اما به نظرم دایی تنها ماند. البته باشگاه‌ها با هرگونه بی‌برنامگی‌ای ساختند تا تیم ملی موفق شود. اما نتیجه چه شد؟ شکست.

این شکست برای همه ماست. بنابراین در چنین شرایطی اصلا صحیح نمی‌بینم که بخواهم علیه دایی یا هر‌کس دیگری موضع‌گیری کنم. چون فایده‌ای هم ندارد.

 آیا برکناری شتابزده علی دایی در شرایط فعلی صحیح بود؟
 از آنجا که شرایط مسئولان فدراسیون فوتبال را نمی‌دانم، نمی‌توانم در خصوص قطع همکاری با علی دایی اظهارنظری داشته باشم. اظهار‌نظر در این زمینه نیازمند بحثی طولانی است اما من معتقدم سرمربی جدید تیم ملی در حال حاضر نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد. چون باشگاه‌ها با مسابقات داخلی و بین‌المللی درگیر هستند. مشغله این تیم‌ها به سرمربی جدید تیم ملی اجازه نمی‌دهد در حال حاضر برنامه خاصی را برای تیمش طراحی کند. در شرایط فعلی حتی اگر سرمربی تیم ملی همین امشب هم انتخاب شود، کار خاصی نمی‌تواند صورت دهد. 

برای ما بازی برابر کره شمالی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر می‌خواهیم از مرحله گروهی مسابقات انتخابی جام جهانی صعود کنیم باید در این بازی حیاتی امتیاز کسب کنیم. اگر به این هدف نرسیم شانس صعودمان به صفر می‌رسد و فرصت حضور در جام جهانی را از دست می‌دهیم. شرایط تیم ملی به گونه‌ای است که برای دیدارهای باقیمانده در مرحله انتخابی جام جهانی باید یک به یک برنامه‌ریزی کنیم. یعنی باید برای شکست کره شمالی برنامه‌ریزی کنیم و سپس در اندیشه تقابل با امارات و کره‌جنوبی باشیم.

اما مایلم سئوال دیگری را مطرح کنم؛  در شرایط فعلی مربی ایرانی برای تیم ملی مثمرثمرتر است یا مربی خارجی ؟ خیلی مهم نیست که مربی تیم ملی خارجی باشد یا داخلی. در شرایط  فعلی باید فردی برای هدایت تیم ملی انتخاب شود که توانایی ارتقای روحی و روانی بازیکنان را داشته باشد.

 آنچه برای سرمربی آینده تیم ملی مهم است و باید در دستور کار قرار گیرد، استقلال رای و داشتن قدرت تصمیم گیری است. این بدان معنا نیست که مربیان پیشین تیم ملی چنین شاخصه‌ای را نداشته‌اند، بلکه منظور من این است که سرمربی آینده تیم ملی باید در شرایط حساس فعلی با تصمیم‌گیری‌های درست خود زمینه‌ساز صعود تیم ملی به جام جهانی شود.

کد خبر 78399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز