گروه اجتماعی - مینا شهنی: افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی امسال اجرا می‌شود اما این گروه از بازنشستگان تا چند ماه آینده منتظر این افزایش نباشند.

بنا بر وعده مسئولان از نمایندگان مجلس گرفته تا مسئولان سازمان تامین اجتماعی و دولت بالاخره بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی می‌توانند منتظر افزایش مستمری‌های‌شان باشند.

دور جدید انتظار این دسته از بازنشستگان از اواخر پارسال شروع شد،  درست هنگامی که زمزمه همراهی نمایندگان با بازنشستگان به گوش رسید و بازنشستگان دریافتند که درخواست‌شان برای یکسان شدن مستمری‌های دریافتی‌شان با بازنشستگان سازمان بازنشستگی کشوری در حال تحقق است.

بازنشستگان سازمان بازنشستگی ناراضی‌اند

بازنشستگان سازمان بازنشستگی کشوری اما از افزایش مستمری‌های‌شان راضی نیستند.
آنها انتظار داشتند که پس از اجرای قانون خدمات کشوری مبلغ مستمری‌ افزایش درخور توجهی داشته باشد. اما مدتی پس از اجرای قانون آنچه در فیش حقوقی درج شد انتظار بازنشستگان را به نارضایتی تبدیل کرد.

در حالی‌که انتظار می‌رفت به مستمری‌ها 100 تا 200 هزار تومان اضافه شود عملا این اتفاق نیفتاد و همین ماجرا سبب شد تا بازنشستگان سازمان بازنشستگی کشوری پس از پشت سر گذاشتن انتظاری طولانی سرخورده شوند.

به‌نظر می‌رسد یکی از دلایل سرخوردگی بازنشستگان تعریف غیر واقعی و تبلیغی بود که از سوی مسئولان برای اجرای این لایحه در افکار عمومی بازنشستگان شد.

حالا این بار بازنشستگان سازمان تامین‌اجتماعی نیز در گام‌های نخست انتظاری هستند که 2 سال پیش برای بازنشستگان سازمان بازنشستگی کشوری شروع و با سرخوردگی تمام شد.

بیمه مبنای افزایش

رئیس کانون بازنشستگان گفته که افزایش مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بر اساس حق بیمه پرداختی محاسبه خواهد شد.

علی اکبر خبازها با تاکید بر این نکته که افزایش مستمری برای همه افراد یکسان نخواهد بود،  عنوان کرد: هر ساله افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی انجام می‌شد که خوشبختانه با عملیاتی شدن قانون همسان‌سازی‌ حقوق برای بازنشستگان تامین اجتماعی،  افزایش حقوق بازنشستگان در سال 88 با رشد چشمگیری روبه‌رو خواهد شد.

از اول امسال حساب می‌شود

یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس نیز بر این نکته تاکید کرده که افزایش مستمری‌ها از اول امسال محاسبه خواهد شد.

نصرالله ترابی گفته که با پیشنهاد کمیسیون اجتماعی مجلس یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با بازنشستگان کشوری و لشگری در سال‌جاری انجام خواهد شد.

به گفته او یکسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با بازنشستگان کشوری و لشگری یکی از 3 پیشنهاد کمیسیون اجتماعی مجلس است که در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

به این‌ترتیب سازمان تامین اجتماعی در راستای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان موظف شده از محل فروش و سود حاصل از مالکیت سهام قابل عرضه در بورس شرکت‌های دولتی با سهام دولت در سایر شرکت‌ها،  حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران خود را از ابتدای سال 88 هماهنگ کند.

سرنوشتی که گره خورده

اینکه باز هم سرنوشت یک گروه دیگر از بازنشستگان به سهام و بازار بورس گره خورده یک اتفاق تکراری است.

یادمان باشد که سرنوشت بخشی از مطالبات بازنشستگان کشوری نیز به همین بورس و سهام شرکت‌های تعیین شده گره خورده و اتفاقا گرهش تا حالا بازنشده است.
اگر بنا باشد سرنوشت گروه دیگر را هم به این ریسمان گره زد،  با توجه به سابقه‌ای که از پارسال در ذهن مانده بهتر است دست به دعا شویم تا گره باز شود.

انتظار تا کی؟

اینکه دولت و مجلس و سازمان تامین و اجتماعی همه و همه تصمیم گرفته‌اند که افزایش حقوق بازنشستگان از ابتدای امسال محاسبه شود،  اما به‌نظر می‌رسد فراموش کرده‌اند که بگویند بازنشستگان تا کی باید منتظر بمانند؟

این افزایش حقوقی که از اول امسال محاسبه می‌شود کی قرار است به حساب‌ها واریز شود؟ یک ماه دیگر؟ 6ماه دیگر یا یک سال دیگر؟

شاید پاسخ دادن به پرسش مهم‌ترین بخش از قصه افزایش حقوق باشد اما همه مسئولان یادشان رفته که باید جواب بدهند. در عین حال مدیرکل امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی در این باره گفت: هنوز در این زمینه دستورالعملی ابلاغ نشده است.

رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی نیز اجرای مراحل این قانون را منوط به گذشت دو سه ماه دیگر دانست.

کد خبر 78348

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز