چهارشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: شاید بهترین توصیه برای زوج‌هایی که می‌خواهند دختردار شوند، این است که به آفریقا بروند و در‌ آنجا زندگی کنند، به شرطی که نتایج یک بررسی جدید درست باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این بررسی جدید که نتایج آن در چهارشنبه 1 آوریل (12 فروردین) منتشر شده است، نشان می‌دهد که تفاوت زیادی در نسبت تولد دخترها و پسرها میان عرض‌های جغرافیایی گرمسیری و عرض‌های جغرافیایی معتدل و تحت‌قطبی وجود دارد.

 این تفاوت حتی هنگامی که ترجیحات اجتماعی و فرهنگی مانند ترجیح پسر به دختر در چین و هند که به سقط کردن جنین‌های مونث می‌انجامد- به حساب آورده شود، باقی می‌ماند.

 کریستن ناوارا، متخصص غدد داخلی از دانشگاه جورجیا در آمریکا داده‌های رسمی جمع‌آوری‌شده از 202 کشور را در طول یک دهه، از 1997 تا 2006 مورد بررسی قرار داد.
 او دریافت به طور متوسط در کل کشورهای جهان 51.3 درصد تولدها پسر و 48.7 درصد دختر هستند.

 اما این میانگین، تفاوت‌هایی مربوط عرض جغرافیایی را پنهان می‌کند: در عرض‌های جغرافیایی پایین یا مناطق گرمسیری، میزان بیشتر تولد پسرها به 51.1 درصد افت می‌کند. این میزان در آفریقای زیرصحرا فقط 50.8 درصد است.

او گفت: "در مناطق گرمسیری به طور قابل‌توجهی دخترهای بیشتری متولد می‌شوند. این رابطه علیرغم تنوع فراوان در سبک‌زندگی و اوضاع اجتماعی- اقتصادی در کشورها و قاره‌ها است."

 ناوارا که نتایج بررسی‌اش در نشریه انگلیسی Biology Letters, منتشر شده است، گفت پژوهش بیشتری لازم است تا این معما را توضیح دهد.

 او حدس می‌‌زند که گامت‌های انسانی- اسپرم و تخمک- ممکن است به نحوی تحت تاثیر نور و درجه حرارت محیطی قرار می‌گیرد، و این امر به نوبه خود سوگیری به سوی تولد پسر یا دختر می‌انجامد.

 بررسی‌های قبلی در پستانداران کوچک (هامسترهای سیبریایی، موش‌های خانگی، و موش علفزار)‌ نشان داده‌اند که این حیوانات در حین ماه‌های زمستان که طول روز کوتاه‌تر است، بچه‌های نر بیشتری به دنیا می‌آورند.

 ناوارا افزود در چین نسبت تولد پسر به دختر 52.8 درصد است‌، در حالیکه در هند این میزان 51.2 درصد است که اندکی پایین‌‌تر از میانگین جهانی است.

کد خبر 77962

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز