پنجشنبه ۶ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: کریسشین ساینس مانیتور پس از یک قرن با چاپ وداع کرد تا از این پس همیشه در دنیای آنلاین منتشر شود

 به گزارش خبرگزاری فرانسه، آخرین نسخه چاپی کریسشین ساینس مانیتور جمعه 27 مارس (7 فروردین) منتشر خواهد شد و به این ترتیب دوره‌ صدساله چاپ این روزنامه به پایان خواهد رسید و عصر جدید انتشار آنلاین آن آغاز خواهد شد.

این روزنامه مستقر در بوستون آمریکا در ماه اکتبر گذشته طرح خود برای حذف نسخه چاپی خود را اعلام کرده بود و به اولین روزنامه ملی آمریکا بدل شد که یک راهبرد بر اساس وب را اتخاذ کرد.

The award-winning 100 year-old Christian Science Monitor is giving up its print edition on Friday due to decreasing readership and reduced advertising revenues

کریسشین ساینس مانیتور مانند سایر روزنامه‌های آمریکا در طول این سال‌ها خوانندگان و درآمد آگهی‌های چاپی خود در رقابت با رسانه‌های آنلاین از دست داده بود و تیراژ آن در هنگامی که تصمیم به توقف انتشار چاپی‌اش گرفت حدود 50000 نسخه بود.

جان یما، سردبیر این روزنامه معتبر آمریکایی گفت چاپ یک هفته‌نامه برای مشترکان همچنان ادامه خواهد یافت و یک چکیده خبری سه‌صفحه‌ای قابل‌پرینت با ای‌میل فرستاده خواهد شد، اما توجه اصلی به ‌سایت آن  www.csmonitor.com معطوف خواهد شد.

The entrance to the Christian Science Monitor building is seen in Boston Monday, Oct. 27, 2008. A century after it began publication, The Christian Science Monitor is giving up its daily print edition to focus on posting news online.

او گفت بازدیدکنندگان این وب‌سایت که در حال حاضر بیش از دو میلیون بازدیدکننده منحصر به ‌فرد را در ماه به خود جلب می‌کند، نباید انتظار تغییرات فوری و شدید یک شبه را در وب‌سایت روزنامه داشته باشند،‌ بلکه وب‌سایت به صورت تدریجی در طول زمان بهبود داده خواهد شد.

یما گفت: "اینطور نخواهد بود که ناگهان گرافیک‌های فلشی جدید ظاهر شود و سایت به فوریت ارتقا یابد. ما مجبور خواهیم بود که در چند روزی را تلاش کنیم تا جای پای‌مان را محکم کنیم."

او افزود: "اما بعد از این مدت، ظاهر سایت تغییر خواهد کرد،‌ زیرا در ساعات بیشتری از روز محتواهای تازه به آن وارد خواهد شد."

یما گفت: "با آزادشدن روزنامه‌نگاران ما از نسخه چاپی،‌ آنها می‌توانند وقت و توجه بیشتری را به محتوای وب‌سایت اختصاص دهند."

او گفت که مانیتور هیات تحریریه‌اش را از 97 نفر در پایان سال گذشته به 80 نفر در کاهش خواهد داد،‌ اما هشت دفتر خارجی، شبکه‌ای از خبرنگاران غیررسمی محلی و شش دفتر داخلی‌اش در آمریکا در خارج از بوستون و واشنگتن را حفظ خواهد کرد.

یما گفت که کاهش تعداد کارکنان کار سختی بود، "اما اکنون ما این کار را به انجام رسانده‌ایم و در آستانه برداشتن گام بزرگی هستیم. به نظر من پیشگام بودن در این مسیر بسیار هیجان‌انگیز است."

 او گفت که مانیتور که در نوامبر گذشته، صدمین سالگردش را جشن گرفت،‌ در حال حاضر قصد ندارد که مانند سایر روزنامه‌ها، به طور مشخص وال استریت ژورنال، از بازدیدکنندگان وب‌سایتش پول بگیرد.

او افزود: "البته نمی‌گوییم که هرگز این کار نخواهیم کرد، بستگی به این دارد که چه راهی برای آن پیدا کنیم."

پیش‌بینی شده بود کریسشین ساینس مانیتور که تا به حال هفت جایزه پولیتزر، جایزه اصلی روزنامه‌نگاری آمریکا، را برده است، در سال مالی منتهی به 30 آوریل، 18.9 میلیون دلار کسر بودجه داشته باشد و به  12.1 میلیون دلار سوبسید از طرف حامی‌اش، کلیسای کریسشین ساینس، نیازمند شود.

 این تحول مانیتور به سوی نسخه اینترنتی، کمتر از دو هفته پس از آن صورت می‌گیرد که یک روزنامه دیگر عمده آمریکا، سیاتل پست - اینتلجنسر، آخرین نسخه‌ چاپی‌اش را منتشر کرد و به صورت یک روزنامه صرفا اینترنتی در آمد سایر روزنامه‌های آمریکایی نیز دچار مشکلات مشابهی هستند.

 شرکت هرست، صاحب پست- اینتلجنسر، که 146 سال سابقه انتشار دارد، در 17 مارس نسخه چاپی این روزنامه را تعطیل کرد و اعلام کرد از این به بعد تنها به صورت اینتنرنتی منتشر خواهد شد و شمار هیات تحریریه‌اش را به شدت کاهش می‌دهد.

 روزنامه راکی ماونتین نیوز، که در شهر دنور در ایالت کلرادو منتشر می‌شد، در فوریه امسال تعطیل شد، و به این ترتیب تنها یک روزنامه در این شهر آمریکا به انتشار خود ادامه می‌دهد، چندین روزنامه مشهور دیگر آمریکایی از جمله، لس‌آنجلس تایمز، شیکاگو تریبیون و 6 روزنامه دیگر نیز اخیرا اعلام ورشکستگی کرده‌اند.

کد خبر 77729

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز