مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۹
۰ نفر

همشهری‌ آنلاین: بانو خدیجه ثقفی، همسر گرامی حضرت امام خمینی (ره)، فرزند میرزا محمد ثقفی تهرانی از شاگردان آیت‌الله حائری یزدی در سال ۱۲۹۴ هجری شمسی متولد شد.

خدیجه ثقفی

خدیجه خانم تا کلاس ششم تحصیل کرد و خانواده مادری برای ایشان معلمی خصوصی برای تدریس زبان فرانسه استخدام کرده بود که بین شش ماه تا یک سال به ایشان فرانسه درس می‌داد.

میرزا محمد ثقفی تهرانی در زمان تحصیل در شهر مقدس قم  با حاج آقا روح‌الله مصطفوی خمینی (حضرت امام) که در آن زمان ۲۷ سال داشت آشنا شد که همین آشنایی، واسطه‌ ازدواج امام خمینی با بانو ثقفی در سال ۱۳۰۸ شمسی شد.

ثمره این ازدواج تولد سید مصطفی، فرزند اول آنان در آذر ۱۳۰۹؛ سید احمد در ۲۶ اسفند ۱۳۲۴ و خانم ‌ها سیده فریده، ‌ سیده زهرا و سیده صدیقه بود.

خانم ثقفی خود درباره نام خانوادگی‌اش گفته بود: "ثقفی به نام عشیره‌ای از اجدادمان باز می‌گردد که در کربلا در رکاب سیدالشهدا (ع) جنگیده بودند".

خانم ثقفی که حدود ۷۰ سال با حضرت امام خمینی (ره) زندگی کرد، درباره خاطراتش ‌گفته است: "حضرت امام به من خیلی احترام می‌گذاشتند و خیلی اهمیت می‌دادند و حتی در اوج عصبانیت هرگز بی‌احترامی و اسائه ادب نمی‌کردند، همیشه در منزل، جای بهتر را به من تعارف می‌کردند و تا من نمی‌آمدم سر سفره، خوردن غذا را شروع نمی‌کردند و حتی حاضر نبودند که من در خانه کار کنم".

در خاطراتی از زندگی امام خمینی (ره) نیز آمده است: حضرت امام منزل خود را به محلی برای تدریس تبدیل کرده بودند و به همسر خود، به عنوان شاگرد «جامع‌المقدمات» می‌آموختند.

بانو خدیجه ثقفی در مبارزات طولانی حضرت امام خمینی (ره) همواره یار و مددکار ایشان بود.

بانو خدیجه ثقفی ساعت ۶ صبح امروز اول فروردین ۱۳۸۸درگذشت [درگذشت همسرگرامی حضرت امام خمینی (ره) ]

در حال حاضر ۱۵ نوه از فرزندان حضرت امام (ره) به یادگار مانده‌اند.

آخرین بروز رسانی  Aug ۲۳, ۲۰۲۳ - چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲

کد خبر 77568

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز