دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۷
۰ نفر

گروه سلامت – مریم غفاری: متخصصان بیمارستان فوق‌تخصصی آستان قدس رضوی مشهد، با همکاری پژوهشکده رویان و با بهره‌گیری از طرح GCSF موفق شدند بیماران دچار نارسایی قلبی را درمان کنند.

به گزارش خبرنگار اعزامی همشهری به مشهد، در نشستی که با حضور رئیس بیمارستان فوق تخصصی رضوی، ریاست و محققان پژوهشکده رویان و جهاد دانشگاهی، ریاست سازمان نظام پزشکی مشهد و متخصصان مختلف پزشکی در محل بیمارستان تشکیل شد، دکتر مهدیخانی، درخصوص طرح درمان با GCSF در بیماران مبتلا به سکته حاد قلبی گفت: بهبود عملکرد انقباضی میوکارد، شاخص موفقیت درمان خون‌رسانی مجدد میوکارد است که به میزان قابل توجهی مرگ‌و‌میر زود‌رس را کاهش داده و پیش‌آگاهی را در بیماران دچار انفارکتوس حاد بهبود بخشد.

وی افزود: گرچه نارسایی قلبی پس از انفارکتوس هنوز یک چالش مهم محسوب می‌شود مطالعات تجربی و بالینی پیشنهاد می‌کند که تزریق سلول‌های بنیادی مشتق از مغز استخوان در بازسازی و بهبود پایدار عملکرد قلب نقش مهمی دارند. مهدیخانی اذعان کرد:  این سلول‌ها برای داشتن اثرات مفید مستقیما به محل آسیب تزریق  می‌شوند و اثرات درمانی آنها می‌تواند از طریق القای رشد اندوتلیال که ترمیم را تسریع می‌کند باشد.

یک پیشرفت بسیار جالب در این زمینه این مسئله بود که حرکت سلول‌های پایه مغز استخوان به خون محیطی با تجویز داخل وریدی GCSF نیز ترمیم ناحیه انفارکت را بهتر می‌کند.وی افزود: سلول بنیادی باید تقسیم نامحدود داشته باشد و هم بتواند حفظ پتانسیل تکمیلی‌اش را حفظ کند.

یک سلول بنیادی جنینی می‌تواند انواع مختلفی از سلول‌ها را بسازد. این سلول می‌تواند گاهی از بندناف نوزاد، یا فرد بزرگسال باشد امروزه مشخص شده که هر بافتی دارای سلول‌های بنیادی خاص خودش است.

قلبی که در دوران جنینی تشکیل می‌شود هر 4سال یک‌بار کل قلب را بازسازی می‌کند اما مشکل این است که سلول‌ها قابلیت جبران این را ندارند.

سلول بنیادی یک مدل می‌دهد در سیستم آزمایشگاهی که قلب چگونه تکامل پیدا می‌کند این مجموعه بعداً  به بدن انسان منتقل می‌شود که این می‌تواند مهم‌ترین انگیزه استفاده از سلول‌های بنیادی برای در مان بیماری‌های صعب‌العلاج باشد.

این امراز 5سال پیش شروع شده و چشم‌انداز ما در مورد کاربرد افزایش این سلول‌ها برای سطح سلامت است که در طب پیوند انجام می‌شود. با بهره‌گیری از مهندسی بافتی که به مدل نخاعی حیوان آزمایشگاهی مورد آزمایش پیوند زده شد بعد از پیوند، حیوان که فلج شده بود توانست حرکت کند.

دکتراقدمی، رئیس کمیته پژوهشی رویان، گفت: پزشکی طب ترمیمی عضو از دست داده را جایگزین می‌کند.دکتر ناصری، رئیس گروه جراحی قلب، گفت: با افزودن سلول‌های بنیادی یک نوع تحریک  ایجاد می‌کنیم.

وی با اشاره به هزینه‌ها ی این کار؛ محدودیت‌های اخلاقی و اینکه چه افرادی کاندیدا  بشوند گفت: معمولا به دنبال هر سکته قلبی یک تغییرات بافتی هم در یک منطقه در قلب ایجاد می‌شود که در نهایت منجر به نارسایی قلب در آن بیمار می‌شود.

تغییرات نسج قلب فقط محدود به عضله قلب نمی‌شود؛ این تغییرات را در دریچه میترال هم می‌بینیم که نارسایی قلب را تشدید می‌کند.

هدف ما از درمان بیماران این است که نارسایی قلب به‌دنبال سکته قلبی و عوارض داروهای پیوند قلب زیاد است و نارسایی ارگان‌های مختلف دیگر هم ما را سوق می‌دهد که از راهی با خطر کمتر استفاده کنیم.

دکتر سعید عبدالحسینی مدیرعامل بیمارستان فوق‌تخصصی رضوی گفت: هدف، پیشبرد علمی و پژوهشی کشور است که باعث افتخار کشورمان و کمک به مسلمانان منطقه و بشریت بشود و ما توانایی آن را داریم. کسانی در این زمینه می‌توانند کار کنند که از خود گذشتگی داشته باشند. مسئله انتفاعی برخی از کارها برای عده‌ای مهم است. اما کسانی که تنها عشق داشته باشند می‌توانند در این سیستم کارکنند.

وی افزود: این بیمارستان تلاش کرده است به یک مؤسسه آموزشی، علمی، پژوهشی و درمانی تبدیل شود و در کشور و حتی بین دیگر کشورهای جهان نیز حرفی برای گفتن داشته باشد. 

عبدالحسینی از قرارداد همکاری 5ساله بین مؤسسه رویان جهاد دانشگاهی و بیمارستان فوق تخصصی  رضوی در زمینه سلول‌های بنیادی قلبی خبر داد و گفت: پژوهش مهمی در زمینه اثرات گاز خردل روی بیماری‌های قلبی و عروقی در بیمارستان رضوی در حال انجام است.

دکتر گورابی، رئیس پژوهشکده رویان مشارکت در ایجاد عزم ملی برای پیشرفت علمی کشور را از وظایف نانوشته پژوهشکده رویان خواند و گفت: این پژوهشکده، برای ارتقای سطح علمی و پژوهشی دانشمندان ایرانی، رقابت و همکاری‌های علمی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی در زمینه سلول‌های بنیادی افزود: این پژوهشکده  موتور محرک حرکت‌ها در زمینه سلول‌های بنیادی در کشور بوده است. گورابی اذعان کرد: هم‌اکنون فاصله علم و فناوری بسیار کوتاه شده است. زمانی که ایده استفاده از سلول‌های بنیادی در ترمیم ضایعات قلبی مطرح شد، دستگاه‌هایی برای جدا کردن سلول‌های مورد نیاز طراحی و ساخته شد.

رئیس پژوهشکده رویان تصریح کرد: تأسیس مرکز سلول‌درمانی، نزدیک‌کردن یافته‌های آزمایشگاهی به بالین است و همه محققان پژوهشکده رویان اخلاق پزشکی و اصول علمی را در تمامی فعالیت‌های خود رعایت می‌کنند.

دکتر حمید گورابی، رئیس پژوهشکده رویان از دکتر عبدالحسینی و دکتر شبستری که نهایت همکاری را داشته‌اند تشکر کرد.

همکاری بیمارستان رضوی با پژوهشکده رویان 

مرکز پژوهش بیمارستان فوق تخصصی رضوی  با برقراری ارتباط با جهاددانشگاهی و مرکز رویان در طرح‌های مهمی مشارکت داشته‌است که  طرح درمان با GCSF برای بیماران سکته قلبی، بررسی اثر تزریق سلول‌های بنیادی و تک هسته‌ای مشتق از مغز استخوان در بیماران دچار سکته اخیر قلبی، استخراج و استفاده از سلول‌های بنیادی عضله، پوست و غضروف و همچنین بررسی ارتباط اندکس توده بدنی با تراکم پستان در ماموگرافی از مهم‌ترین طرح‌های دردست اجراست.

کد خبر 77366

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز