چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۵ - ۰۷:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین‌: دانیل اورتگا از حزب چپ گرای ساندینیست با کسب 38 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری نیکاراگوئه، رسما پیروز انتخابات این کشور اعلام شد.

به نوشته ال موندو، شورای عالی انتخابات نیکاراگوئه در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: پس از شمارش 91.48 آرا ادواردو مونته الگره کاندیدای ائتلاف لیبرال نیز با کسب 29 درصد آرا در جای دوم قرار گرفت.
مونته الگره پس از اعلام رسمی نتایج پیروزی اورتگا در انتخابات را به وی تبریک گفت.

اورتگا در این انتخابات با اختلاف نه امتیاز انتخاباتی در برابر مونته الگره به پیروزی رسید.بر اساس این نتیجه و با توجه به این که اورتگا بیش از 35 درصد آرای انتخاباتی را کسب کرده و با بیش از 5 امتیاز از رقیب خود پیش افتاده ،انتخابات به دور دوم کشیده نخواهد شد و  از هم اکنون رهبر ساندینیست‌ها را می‌توان برخلاف میل آمریکایی‌ها،رییس جمهوری منتخب نیکاراگوئه دانست.

براساس قانون اساسی نیکا راگوئه کاندیدایی پیروز انتخابات تلقی می‌شود که 40 یا دست کم 35 درصد آرای انتخاباتی را از آن خود کرده باشد و از نزدیک ترین رقیب خود نیز لااقل 5 امتیاز جلو بیفتد.

این پیروزی پس از شانزده سال اورتگا  را مجددا به کاخ ریاست جمهوری هدایت می‌کند ،محلی که وی در دهه 80 از آن نیروهای خود را برای مبارزه با کنتراهای مورد حمایت جمهوریخواهان  آمریکایی،تهییج می‌کرد.

دانیل اورتگا در اولین واکنش س از پیروزی اعلام کرده است که ثبات را در کشور حفظ  و جهت اتحاد ملی ورفع فقر تلاش خواهد کرد.

فیدل کاسترو نیز که از حامیان اورتگا در این انتخابات بود در پیامی پیروزی اورتگا را برای ملت کوبا شادی بخش دانسته و برای دولت تروریست و نسل کش آمریکا غمبار .

هوگو چاوز دیگر حامی اورتگا نیز در گفت و گویی تلفنی با وی گفته است:آمریکای لاتین دیگر حیات خلوت ایالات متحده آمریکا نخواهد بود.او همچنین اتحاد میان انقلاب‌های بولیواری و ساندینیست را اعلام کرده است.

گوردون جاندرو سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در اولین واکنش رسمی ایالات متحده نسبت به پیروزی اورتگا گفته است:حمایت آمریکا از دولت نیکاراگوئه بستگی به تعهدات اورتگا در قبال دموکراسی دارد.

کد خبر 7732

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز