یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

آزادی جزایر مجنون در عملیات خیبر سبب شد که سال بعد، عملیات گسترده‌ای، مجدداً در منطقه هورالهویزه، با هدف دستیابی و تسلط بر جاده‌العماره- بصره و تسلط بر شرق رودخانه دجله به اجرا درآید.

 این عملیات به نام بدر معروف شد و در بیستم اسفند سال 1363 انجام شد. بعد از عملیات خیبر، دشمن اقدام به تشکیل فرماندهی شرق دجله و رده‌های مواضع پدافندی در سراسر منطقه جنوب کرد و در مسیر آبراه‌ها و در داخل نیزارها کمین‌هایی قرار داد تا درصورت هجوم نیروهای ایرانی، نقش هشدار دهنده و تاخیری داشته باشند. دشمن برای جلوگیری از قطع محور حیاتی العماره – بصره اقداماتی انجام داد.

این اقدامات در حالی انجام شد که دستیابی به یک جناح از دشمن در شمال بصره و قطع جاده مهم  العماره - بصره ، می‌توانست منطقه مانور مناسبی را برای عملیات‌های آینده به سمت بصره و یا العماره باز کرده و دروازه جدیدی را برای ورود به مناطق خشکی بگشاید. از جمله اقدامات دشمن می‌توان به ایجاد شبکه‌های پیچیده سیم خاردار و نصب شبکه‌های فوگاز و مین گذاری در دهانه نهرهای منتهی به سیل بند غربی هور‌الهویزه و یا احداث مواضع بتونی روی خاکریز شرق سیل‌بند غربی هورالهویزه اشاره کرد.

علاوه بر این، دشمن به‌منظور زیر نظر داشتن هرگونه تحرک و داشتن دید کلی بر هور و اطراف آن دکل‌های متعددی را نصب کرد. گذشته از کمین و نصب دکل‌ها، در آبراه‌ها موانع قابل ملاحظه‌ای ایجاد کرد که گذشتن از آنها بسیار سخت و بلکه غیرممکن می‌نمود. بعد از این موانع، سیل بندی هم مشرف بر آب به عرض 12‌متر و ارتفاع 2‌متر احداث   و روی آن سنگرهای متعددی تعبیه کرد‌ که از 3 جهت، دارای دید کافی روی آب بود.

دستیابی و تسلط بر جاده‌العماره – بصره و نیز راهیابی به مرکز اصلی هورهای غرب دجله و همچنین تسلط بر شرق دجله همراه با انهدام نیرو از جمله اهداف عملیات بدر بود. نیروهای عمل‌کننده در منطقه تحت پوشش 3 قرارگاه عملیاتی و با فرماندهی مرکزی قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) تشکیل شد.

عملیات در ساعت 23 روز بیستم اسفندماه سال 63 با اسم رمز یاالله، یاالله، یاالله و قاتلوهم حتی لاتکون فتنه، یا فاطمه الزهرا، یا فاطمه الزهرا، یا فاطمه الزهرا(س) آغاز شد و در همان ساعات اولیه، تمامی خطوط و استحکامات دشمن به سرعت در هم کوبیده شد.

طی عملیات بدرعلاوه بر تلفات سنگین که به دشمن وارد شد، بیش از 500‌کیلومتر مربع از منطقه هور از جمله روستاهای ترابه، لحوک، نهروان، فجره و نیز جاده خندق به طول 13‌کیلومتر‌ که فاصله آن با جاده‌العماره – بصره 6‌کیلومتر است، به تصرف نیروهای خودی درآمد.

پس از این عملیات، عراق با استفاده از پشتیبانی هوایی و موشکی خود به حملات گسترده به شهرها و مناطق مسکونی و نیز کشتی‌های حامل نفت ایران مبادرت ورزید. شهیدان عباس کریمی، مهدی باکری و ابراهیم جعفر‌زاده در این عملیات به شهادت رسیدند. نزدیک به 1200‌کشته و زخمی و 3000‌  اسیر تلفات نیروهای عراقی در عملیات بدر بود.

کد خبر 76744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز