شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۸:۳۵
۰ نفر

فرشته آل علی: میلیون ها نفر در سراسر دنیا به‌خصوص آمریکایی‌ها هر روز بدون استثنا یک عدد مولتی‌ویتامین مصرف می‌کنند.

 آنها هر وقت که بخواهند به داروخانه یا حتی سوپر‌مارکت‌ها رفته و قرص‌های مولتی‌ویتامین را تهیه می‌کنند چون فکر می‌کنند بدنشان به آنها احتیاج دارد، پس با صلاحدید خود و بدون مشورت با پزشک آن‌را مصرف می‌کنند.  اما آیا واقعا مصرف روزانه این ویتامین‌ها ضروری است و باید علاوه بر مصرف مواد غذایی روزانه آنها را هم مصرف کنیم؟

ویتامین‌ها و املاح موادی هستند که بدن شما برای رشد و عملکرد طبیعی به آنها احتیاج دارد.  بعضی از آنها واکنش‌های شیمیایی مهم و حیاتی را تسهیل می‌کنند و بعضی دیگر در ساختار بدن نقش دارند.

متخصصان تغذیه به این مواد ریز مغذی می‌گویند که کمبود آنها در بدن باعث بروز بیماری می‌شود.  پروفسور کراس استاد تغذیه دانشگاه کلمبیا معتقد است که  اگر افراد رژیم غذایی سالم و مناسب داشته باشند دریافت این ریز‌مغذی‌ها بسیار راحت است.

متأسفانه اغلب مردم این‌کار را نمی‌کنند و با مصرف تنها یک تا 2 وعده میوه و سبزیجات مقدار کافی از ریز‌مغذی‌ها را دریافت نمی‌کنند. این در حالی است که برای دریافت ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن باید حداقل 5 وعده در روز میوه و سبزی مصرف شود. شاید به همین دلیل بعضی متخصصان برای مردم مولتی‌ویتامین تجویز می‌کنند چون اکثریت رژیم غذایی مناسبی ندارند.

نکته اینجاست که با مصرف این قرص‌ها تمام مواد مورد نیاز بدن تامین نمی‌شود چون بعضی عناصر کمیاب و مورد نیاز بدن فقط در مواد غذایی وجود دارند. متخصصان تغذیه معتقدند اگر مردم رژیم غذایی مناسب شامل تمام گروه‌های مواد غذایی نداشته و بعد انتظار داشته باشند با مصرف این قرص‌ها مواد مورد نیازشان تامین شود در اصل خودشان را گول می‌زنند و به تدریج ناچارند تاوان این کار را بپردازند چون هیچ‌چیز جای تغذیه سالم را نمی‌گیرد.

البته اگر با مشاهده انواع مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی که با رنگ‌ها و شکل‌های مختلف در داروخانه‌ها وجود دارند شوکه شوید جای تعجب نیست چون آن‌قدر متنوع و رنگارنگ‌ هستنند و آن‌قدر در مورد آنها تبلیغ می‌شود که ناخودآگاه مردم جذب آنها شده و حس می‌کنند اگر مصرف نکنند سلامتی آنها به خطر می‌افتد. این در حالی است که بسیاری از ادعاهای سازندگان این داروها در مورد فواید آنها هنوز اثبات نشده است و یا جعلی و ساختگی است. اما بعضی از آنها برای گروه‌های خاصی از مردم، مفید هستند.

پروفسور گروتو متخصص تغذیه و سخنگوی انجمن تغذیه آمریکا معتقد است که  اکثر تولید‌کنندگان مولتی‌ویتامین‌ها انواع مختلفی از این قرص‌ها را برای مردان، زنان، کودکان و سالمندان تقسیم‌بندی می‌کنند و اگر هم قرار به مصرف این داروها باشد نکته حساس انتخاب نوع مناسب آن براساس گروه سنی و شرایط سلامت فردی است چون سطح مطلوب انواع مواد‌مغذی براساس سن و جنس متفاوت است. به‌عنوان مثال زنانی که در سنین قبل از یائسگی هستند نسبت به کودکان و سالمندان به آهن بیشتری نیاز دارند.

در مقابل، سالمندان در دریافت و جذب ویتامین ب 12 مورد نیاز بدن از منابع طبیعی با مشکلاتی روبه‌رو هستند و شاید برای رفع این نیاز به مکمل‌ها احتیاج پیدا کنند.  ضمنا باید به این نکته هم توجه داشت که قرص‌های مولتی‌ویتامین هم به هر حال دارو هستند با عوارض خاص و به همین دلیل توجهات ویژه‌ای را می‌طلبند.

کد خبر 76674
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز