شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۸
۰ نفر

طی 8 سال جنگ تحمیلی، حمایت‌های بی‌دریغ آمریکا و اروپا از رژیم دیکتاتوری صدام بر هیچ کس پوشیده نبود.

 تجهیز صدام به انواع سلاح‌های شیمیایی و کشتار جمعی و استفاده از آن علیه مردم ایران، هر چند هنوز با سکوت معنادار مجامع بین‌المللی‌مواجه است  اما‌ پس از گذشت سال‌ها از پایان جنگ تحمیلی، هر روز گوشه‌ای از حمایت‌های پشت پرده غرب از عراق روشن می‌شود. اخیرا شبکه تلویزیونی سی‌ان ان‌گزارشی با عنوان «فریاد کشتار خونین» منتشر کرد.

در این گزارش که توسط کریستین امانپور تهیه شده به چگونگی حمایت آمریکا از عراق در جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته شده است. بخش‌هایی از این گزارش به نقل از واحد مرکزی خبر در زیر می‌آید.

دولت ریگان در جریان جنگ تحمیلی با حمایت مالی و صادرات مواد کشاورزی و وام‌هایی به ارزش صدها میلیون دلار به سمت صدام متمایل شد.

آنها باور کردند که صدام حسین می‌تواند یک شریک مطمئن باشد و به‌صورت مسئولانه رفتار کند اما صدام این کار را نکرد. عراق چندین حمله شیمیایی انجام دادکه نخستین آن در سال 1983 و علیه نیروهای ایرانی بود.

اگرچه استفاده از تسلیحات کشتار جمعی نقض قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود اما مقامات آمریکایی نظیر دونالد رامسفلد، فرستاده رئیس‌جمهوری آمریکا به حمایت از عراق در طول جنگ تحمیلی ادامه دادند.

پیترگالبرید، عضو کمیته روابط خارجی وقت سنا می‌گوید:«هر زمان عراق از تسلیحات شیمیایی استفاده کرد کمک‌های مالی و سیاسی بیشتری از آمریکا دریافت کرد.» کاری که صدام انجام داد کشتار نبود بلکه نسل‌کشی علیه مردمش بود. پیتر گالبرید در سال 1987 به شمال عراق رفت و یکی از نخستین کسانی بود که شاهد صحنه کشتار مردم حلبچه بودند.

نسل کشی زمانی آغاز شد که صدام پسر عموی خود را مسئول این کار کرد. کردها به وی علی شیمیایی می‌گویند. علی شیمیایی با شهر حلبچه که جنگجویان کرد حامی ایران این شهر را در اختیار داشتند شروع کرد. عراق از تسلیحات شیمیایی استفاده کرد و هزاران کرد غیرنظامی عراقی خسارات و تلفات آن را متحمل شدند.این نخستین حمله شیمیایی عراق به کردها بود و در حالی که آمریکایی‌ها تسلیحات شیمیایی را محکوم می‌کردندکاری برای مجازات عراق، متحد خود انجام ندادند.

جورج شولز، وزیر خارجه ریگان می‌گوید: ما مخالف استفاده از تسلیحات شیمیایی بودیم اما نمی‌خواستیم که ایران بر عراق پیروز شود به همین دلیل رسما عراق را محکوم نکردیم.پس از 8 سال جنگ خونین، ایران و عراق مذاکره برای آتش بس را آغاز کردند و 5 روز بعد صدام حسین حملات جدیدی را علیه کردها آغاز کرد و به
 49 شهر و روستای کردنشین حمله شیمیایی کرد.

هیچ کس نمی‌تواند این تصاویر را از یاد ببرد. صدام در تمام سال 1988 با بمب و گلوله و تسلیحات شیمیایی به کشتار کردهای عراق پرداخت اما دولت ریگان آن را به منزله تلاش بی‌رحمانه برای کنار زدن شورشیان خطاب کرد. پیتر گالبرید که عضو کمیته روابط خارجی سنا بود درآن موقع گفت  که صدام نسل کشی انجام داده است.

کد خبر 76637

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز