چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۹
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: مدارس کپری یکی از بارزترین نمونه‌های محرومیت است که با وجود اختصاص اعتبارات فراوان برای رفع این محرومیت، فعالیت آموزشی در این نوع مدارس تا‌کنون ادامه دارد.

درس خواندن در شرایط نامناسب و غیراستاندارد کلاس‌های مدرسه کپری بروز مشکلاتی همچون افت تحصیلی، افسردگی و به تبع آن ترک تحصیل را به‌دنبال دارد اما عده‌ای برخلاف این باور معتقدند کلاس کپری برای دانش‌آموزی که خانه کپری دارد مشکلی ایجاد نمی‌کند و این مسئله فقط زمانی به چشم می‌خورد که خانه مسکونی دانش‌آموز ثابت و برخوردار از حداقل استانداردها باشد.تاکنون بارها مسئولان اعلام کرد‌ه‌اند که مدارس کپری از سطح کشور جمع‌آوری شده و چندین بار جشن تکراری کپرزدایی را برگزار کرده‌اند.گزارش زیر به بررسی وضعیت کپرزدایی از مدارس کشور پرداخته است که از نظرتان می‌گذرد.

جشن کپرزدایی مدارس 26 اسفند ماه امسال در یکی از شهرهای سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود.پیش از این بارها خبر حذف مدارس کپری در مناطق محروم کشور از سوی مسئولان در رده‌های مختلف اعلام شده‌ ولی متأسفانه این وعده و عیدها تاکنون عملی نشده‌است.

ماه‌ها پیش حبیب‌الله دهمرده، استاندار پیشین سیستان و بلوچستان از حذف مدارس کپری این استان خبر داده و از آن به‌عنوان یکی از افتخارات دولت نهم یاد کرده‌ بود. این در حالی است که استاندار جدید سیستان و بلوچستان بهمن ماه اعلام کرد که تا پایان امسال تمام مدارس کپری سطح استان به‌طور کامل حذف خواهند شد.

علی‌محمد آزاد  با توجه به سخنان استاندار پیشین خبر از تلاش استانداری و سازمان نوسازی و تجهیز مدارس برای حذف مدارس کپری در سطح استان داد.

از سوی دیگر وزیر آموزش و پرورش چندی پیش در واکنش به احتمال برگزاری جشن کپرزدایی در کشور تا پایان امسال، وجود مدارس کپری در کشور را انکار کرد و گفت: کجا مدرسه کپری داریم؟ کدام استان؟ شما مدارس کپری را به من نشان بدهید!

با وجود تصریح مسئولان مبنی بر حذف مدارس کپری، علی‌احمدی در زمان سرپرستی وزارت آموزش و پرورش گفته بود که مدارس کپری قابل حذف نیست! واقعیت این است که زندگی عشایری ویژگی‌هایی دارد و پاسخگویی به این ویژگی‌ها، الزاما با تکنولوژی روز و دستاوردهایی در قالب کانکس، ساختمان‌های پیش‌ساخته و... امکان‌پذیر نیست.
همچنین در گذشته بارها جشن به‌اصطلاح برچیده شدن مدارس کپری برگزار شده که می‌توان به جشن استان هرمزگان اشاره کرد.

اردیبهشت ماه امسال نیز معاون اجرایی اداره‌کل نوسازی مدارس سیستان و بلوچستان وعده کرده‌ بود که از مهر ماه 87 شاهد هیچ‌گونه مدرسه کپری در سیستان و بلوچستان نخواهیم بود و جشن کپرزدایی مدارس برگزار خواهد شد.‌براساس اظهار نظر معاون سازمان نوسازی مدارس کشور قرار بود همه مدارس کپری تا دهه فجر امسال به مدارس استاندارد تبدیل شود که باز هم این وعده عملی نشد.

اصل 30 قانون اساسی و وظیفه دولت

بنابر اصل 30 قانون اساسی برخورداری از امکانات آموزشی برای همگان باید یکسان و برابر باشد و این وظیفه دولت است که شرایط تحصیل رایگان و مطلوب دانش‌آموزان را فراهم کند. البته وزیر آموزش و پرورش در اظهارات اخیر خود درباره اصل 30 اعلام کرده که نتوانسته بفهمد که این اصل از کجا آمده‌است!

خداحافظ مدارس کپری

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با صراحت از تبدیل آخرین مدارس کپری کشور به مدارس استاندارد سخن می‌گوید. وی معتقد است: همان طور که قول داده بودیم تا پایان سال 87 همه مدارس کپری شناسایی شده در سطح کشور به مدارس استاندارد تبدیل می‌شود.
مرتضی رئیسی تاکید کرد که همه مدارس کپری در سطح کشور به جز استان سیستان و بلوچستان به مدارس استاندارد تبدیل شده ‌است. مدارس کپری در استان‌های کرمان، لرستان و هرمزگان تا چندی پیش فعالیت آموزشی داشته‌اند که این مدارس به مدارس استاندارد تبدیل شده‌اند.

پیشگیری از زایش مجدد مدارس کپری

در حالی که برخی معتقدند با توجه به کمبود بارندگی‌ در کشور بر تعداد مدارس کپری افزوده می‌‌شود، پرویز آرا‌منش، کارشناس محیط‌زیست سیستان و بلوچستان می‌گوید وضعیت نزولات آسمانی در استان در مقایسه با سال‌های گذشته مناسب بوده‌است.

مدیرکل سابق محیط‌زیست سیستان و بلوچستان بر این عقیده است که مدارس کپری به‌دلیل شرایط خاص جغرافیایی و محرومیت منطقه و محدودیت اعتبارات به‌وجود آمده‌بود.
در عین حال مسئولان محلی برخی استان‌ها مانند رئیس سازمان آموزش و پرورش استان لرستان از زایش مجدد مدارس کپری به‌دلیل احتمال خشکسالی سخن می‌گویند.معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش تاکید می‌کند که تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شده است. به روسای سازمان‌های نوسازی مدارس استان‌ها اعلام شده تا آمادگی جابه‌جایی مدارس کانکسی را داشته ‌باشند.

 به محض جابه‌جایی جمعیت عشایر که طبیعت زندگی آنهاست امکان انتقال مدارس کانکسی نیز وجود دارد.

بوربور، معاون پیشین عمرانی وزیر آموزش و پرورش درباره از‎ ‎بین بردن کلاس‌های کپری و چادری گفته بود: با یک شرکت سوئیسی برای ‏همکاری در احداث‏‎ ‎مدارس پیش ساخته قرارداد بسته‌ایم.

برای مدارس تخریبی و کپری که مدام در حال‏‎ ‎جابه‌جایی ‏هستند استفاده از این نوع مدارس می‌تواند بهینه و مناسب باشد. ساخت اینگونه‎ ‎مدارس سبک و پیش ساخته که 90‏سال عمر دارد جایگزین مناسبی برای مدارس کپری و تخریبی‎ ‎است‏‎.‎

کد خبر 76484

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز