چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین-المیرا صدیقی: گوگل در تلاش است تا به هدف‌های خود در قبال اطلاع‌رسانی به دنیا دست پیدا کند. در این مطلب از ابزارهای مفید گوگل ۱۰ نمونه ذکر می‌شود.

گوگل قدرتمندترین موسسه در فضاهای اینترنتی - اطلاعاتی است. گوگل آن قدر مهم است که یاهو پیشنهاد حضور آگهی‌های گوگل را در جستجوهای خود ارائه کرد و گوگل همچنان با بودجه‌ای میلیارد دلاری و هزاران رایانه به کار خود ادامه می‌دهد.

گرچه به نظر می‌رسد که مهمترین کار گوگل جستجو است اما این شرکت ابزارهای دیگری را هم ارائه داده است. اگر در سایت گوگل جستجو کنید متوجه می‌شوید که این شرکت پروژه‌هایی را شروع کرده که توسط دیگر شرکت ها طراحی و  تولید می‌شوند. از این ابزارهای مفید 10 نمونه آنها ذکر می‌شود:


 نامه‌های الکترونیک گوگل- Gmail:

سال 2004 شرکت گوگل اعلام کرد که تنها وجود موتورهای جستجو این شرکت را راضی نمی‌کند و به همین خاطر می‌خواهد نامه‌های الکترونیکی را هم با آدرس خود ایجاد کند و برای این کار از چندین نفر برای تست صفحات نامه‌های الکترونیکی طراحی شده با نام جیمیل استفاده کند.

گوگل سیستم نامه‌های الکترونیک خود را با نام جیمیل راه اندازی کرد. در ابتدا اگر کسی می‌خواست از سیستم نامه‌های الکترنیک جی میل استفاده کند تنها باید دعوت‌‌نامه را از سوی فردی که از این سیستم استفاده می‌کرد دریافت کند. اما سه سال بعد این استفاده عمومی شد و اکنون هر کسی می‌تواند به سیستم نامه‌های الکترونیک جیمیل دسترسی داشته باشد.

سیستم نامه‌های الکترونیک گوگل

گوگل در کاری ابتکاری نامه‌هایی را که فرد ارسال و یا دریافت کرده است را به عنوان محاوره می‌شناسد. به این معنی که اگر فردی برای شما نامه‌ای ارسال کند و یا شما نامه‌ای را ارسال کنید گوگل آن را در یک پوشه قرار می‌دهد. اولین نامه در بالای صفحه قرار می گیرد و دیگر ارتباطات شما به ردیف در پائین صفحه واقع می‌شوند و به همین روش کمترین جا در صفحه نامه‌های الکترونیک شما قرار می‌گیرد. به این روش شخص قادر خواهد بود تا تمام نامه‌های ردو بدل کرده با یک فرد خاص را در یک پوشه داشته باشد و برای پدا کردن یک موضوع وقت کمتری از او گرفته شود.

گفت‌وگو از طریق گوگل (Gtalk):

دقیقا زمانی که شما فکر می کنید که اینترنت دیگر هیچ سیستمی را برای گفت‌وگو کردن ارائه نداده متوجه می‌شوید که هنوز هم محیط‌ هایی برای یک گفت‌وگوی آسان وجود دارد. سال 2005 گوگل اعلام کرد که سیستم "گوگل تاک" را راه اندازی کرده است. استفاده کنندگان از این سیستم می‌توانند برنامه آن را به طور کامل روی رایانه‌های خود بریزند. در "جی تاک"شما می‌توانید فایل‌ها را با هر اندازه که باشند به صورت آنلاین به شخصی که در لیست گفت‌وگوی شما حضور دارد بدون هیچ اتلاف وقتی بفرستید. تلف شدن وقت برای شما تنها زمانی صورت می‌گیرد که فایل اندازه بزرگی داشه و یا آن که سرعت اینترنت کند باشد و این مشکل تنها به "آی اس پی" شما مربوط می‌شود.

"گوگل تاک" همچنین سیستم صدا و تصویر هم راه اندازی کرده است. این به معنی آن است که شما می‌توانید از رایانه به رایانه دیگر افرادی که در سیستم گفت‌گوی شما قرار دارند تماس بگیرید. آن‌چه شما احتیاج دارید تنها یک میکروفن، دوربین و بلندگو است و بقیه ماجرا تنها به گوگل مربوط می‌شود.

خرید اینترنتی گوگل (Google checkout):

افراد زیادی که در کشورهای اروپایی و آمریکا زندگی می‌کنند از اینترنت برای خرید اجناس مورد نیازشان استفاده می‌کنند. یکی از ضررهای این کار آن است که شما مجبورید اطلاعات شخصی خود را وارد اینترنت کنید. اگر بخواهید اجناس مختلفی را از سایت‌های متفاوت خریداری کنید تمام اطلاعات خود را باید به همان تعداد سایت وارد کنید. سیستم گوگل راهی را برای این مشکل طراحی کرده است.

برای حل این مشکل شما کاری ندارید. ابتدا باید یک حساب گوگل باز کنید. سپس در اولین قدم اطلاعات شخصی از جمله شماره کارت اعتباری و مشخصات و آدرس خود را وارد می‌کنید و آن زمان خرید کردن شما آسان می‌شود.

خرید با گوگل

 کاری که باید انجام دهید آن است که وارد سایت‌هایی شوید که "سمبل و لوگوی خرید اینترنتی گوگل داشته باشند. آن زمان است که می‌توانید مطمئن باشید هر خریدی که می‌کنید اطلاعات حساب شما از گوگل برداشته می‌شود و دیگر لازم نیست بار دیگر در محیطی ناامن همچون فروشگاهای آنلاین آن را وارد کنید. این سیستم گوگل کاملا رایگان است.

تقویم گوگل (Google calendar):

سال 2006 گوگل اعلام کرد که تقویمی را طراحی کرده است. اگر شما عضو گوگل باشید می‌توانید تقویم گوگل را هم داشته باشید. اگر هم عضو نباشید کار شما مشکل نیست به صورت رایگان عضو می‌شوید و از این وسیله استفاده می‌کنید.
 
ویژگی که تقویم گوگل دارد آن است که می‌توانید رویدادها را در آن ثبت کنید و حتی دیگران را هم در آن دعوت به شرکت کنید. اگر پوشه‌های برنامه‌هایتان را به اشتراک بگذارید می‌توانید آن را با دیگر استفاده کنندگان مقایسه کنید و اگر همه تقویم خود را به روز کنند هیچ اختلافی به وجود نمی‌آید.

تقویم رایگان گوگل

یک کاربر تنها می‌تواند تمام حوادث و اتفاقات نوشته شده را در یک پنجره تنها ببیند. و از آنجا که ممکن است تعداد اتفاقات و نوشته‌ها زیاد باشد گوگل آن را به شکلی طراحی کرده است که هر کدام یک رنگ داشته باشد.

دارندگان تقویم گوگل می‌توانند آن را شخصی نگه دارند و یا آن که آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. حتی این امکان وجود دارد که یک نفر از چندین تقویم استفاده کند. این حالت یک خصوصیت ویژه دارد و آن است که به طور مثال یک مدیر برنامه تئاتر می‌‌تواند برنامه‌هایش را برای عموم روی تقویم به نمایش بگذارد و از سوی دیگر نیز تقویمی را برای بازیگران بگذارد تا آنها را زمان تمرین‌ها مطلع کند.

اسناد گوگل-(Google docs):

این ابزار گوگل برای طراحی کردن و ساخت تولیداتی همچون بازی‌ها مناسب است. ابزار رایگان فوق، برنامه‌های پایه نرم افزاری را که برای بسیاری از کارها مفید است در اختیار قرار می‌دهد. به این معنی که به جای آنکه شما اطلاعات رایانه خود را روی درایو‌های آن ذخیره کنید و می ‌توانید اسناد گوگل را در سیستم فایل گوگل بگذارید و از آنجایی که این اطلاعات روی گوگل قرار گرفته‌اند شما از هر کجا به اینترنت متصل شوید می‌توانید به این مدارک که شبیه به جایی همچون "word" قرار دارند دسترسی داشته باشید و احتیاجی به حافظه‌های جانبی ندارید.

خصوصیت دیگر اسناد گوگل؛ قابلیت اشتراک گذاشتن محتویات و از جمله اسناد  آن با دیگر کاربران است. چندین نفر می‌توانند هم زمان روی یک سند که در این پوشه گذاشته شده دسترسی و حتی ویراستاری داشته باشند.

گوگل حتی اسنادی که در حال ویراش هستند را از اولین شکل آن برای کاربر نگه می‌دارد تا اگر هنگام به اشتراک گذاشتن یکی از کاربران به طور اتفاقی آن را پاک کردن فرد به طور کامل اسناد خود را از دست ندهد.

نقشه گوگل-(Google map):

گوگل ابزار نقشه خود را در سال 2005 برای کاربران ارائه کرد. نقشه گوگل کاربران را ممکن می‌سازد تا بتوانند نقشه شهرها و کشورهای مختلف را ببینند و حتی مسیر نقطه‌ای به نقطه دیگر را در بیاورند. با استفاده از این ابزار افراد می‌توانند نقشه خیابان‌ها و حتی مشاهده ماهواره‌ای داشته باشند.

نکته جالب این است که ماهواره‌ها حتی می‌توانند نقطه‌های کور ترافیکی را هم در نقشه‌های گوگل پوشش دهند و کاربران را مجذوب خود کنند.

در سال 2008 گوگل امکاناتی را ایجاد کرد که هر کس می‌تواند مشخصات راهی را که می‌خواهد با پای پیاده طی کند را نیز به راحتی در بیاورد. سابق این نقشه؛ تنها امکانات را برای جاده‌ها و بزرگراه ها و برای خودروها امکان‌پذیر می‌ساخت اما از این پس کاربران خواهند توانست نزدیک‌ترین راه پیاده به مقصد خود را نیز به راحتی از نقشه گوگل پیدا کنند.

نقشه زمینی گوگل-(Google earth map):

گوگل همیشه در تلاش است تا راه‌های جدیدی را برای ارائه اطلاعات به کاربران عرضه کند که یکی از آنها اطلاعات "جیوتگ (geotag)" است. "جیوتگ" همان راهی است که اطلاعات را به مکان‌های واقعی در دنیا مربوط می‌کند. گوگل برای کاربران خود راهی را اندیشیده است که جهانی دیجیتالی را در دسترس داشته باشند و ه همین خاطر نقشه زمینی گوگل طراحی شده است.

شرکت "کی هول" در سال 2005 به گوگل کمک کرد تا جهانی دیجیتالی را برای این شرکت ایجاد کند تا کاربران آن بتوانند با استفاده از زیاد و کم کردن فاصله عدسی ها تا فاصله بسیار کم زمین را ببینند.

با این روش افراد قادر خواهند بود تا تصویرهای ماهواره‌ای را ببینند .یکی از مهمترین خصوصیت های این ابزار آن است که افراد با درخواست خود روی یک نقطه و یا منطقه می ‌توانند اطلاعات و حتی اخبار مربوط به آن منطقه را دریافت کنند.

در ابتدا کاربران برای استفاده از این ابزار باید برنامه آن را روی رایانه‌های خود منتقل می‌کردند اما از سال 2008 این امکان داده شد تا این ابزار به طور کامل روی وب جاسازی شده باشد.

دسکتاپ گوگل (Google desktop):

تا به حال شده چند دقیقه خود را صرف پیدا کردن فایل‌های خاص در رایانه شخصی خود کنید؟ مثلا نامه الکترونیکی که بین ده‌ها نامه دیگر و در پوشه‌ای دور مانده باشد؟کاری که گوگل دسک تاپ با دانلود کردن برنامه مجانی‌اش برای شما می‌کند بسیار خوشایند است. این ابزار می‌تواند فایلها را روی رایانه شما جستجو کند و تمام این کار را زمانی انجام می‌دهد که رایانه شما در حال انجام دادن هیچ کاری نیست.

این ابزار تنها نام فایل را پیدا نمی‌کند بلکه محتویات آن را هم بررسی می‌کند. ممکن است شما نام یک نامه خاص خود را به یاد نداشته باشید اما یک خط از محتویات آن را به یاد بیاورید. این ابزار با همان اطلاعات بسیار کم هم می‌تواند اطلاعات مربوط به آن را به شما ارائه دهد.

با ابزار فوق همچنین کاربران می‌توانند اطلاعات به روز شده‌ای را همچون آب و هوا و وضعیت ترافیکی و حتی دفترچه یادداشت و یادبود روی صفحه رایانه خود داشته باشند.

آی گوگل-(i-Google):

شما هم اگر کاربر دائمی اینترنت هستید حتما سایت‌هایی وجود دارد که بیش از یک بار به آنها سر می‌زنید. اگر به شما بگوئیم که این ابزار گوگل می‌تواند به شما کمک کند تا تمامی صفحات مورد علاقه و توجه خود را در یک صفحه وب باز کنید حتما خوشحال خواهید شد.

آی گوگل به کاربران امکان می‌دهد که چندین صفحه درخواستی و خبری را در تمامی اینترنت انتخاب کنند. با این برنامه کاربر می‌تواند صفحعه شخصی برای خود داشه باشد. به طور مثال یک طرفدار ورزش می‌تواند پوشه‌هایی ایجاد کند که در آن آخرین خبرها از دنیای ورزش از تمامی اینترنت جمع شده و در آن ذخیره شوند.

گوگل سلامت (Google health):

تغییر دادن پزشک کار آسانی نیست و اگر شما به بیماری مبتلا باشید و بخواهید پزشک خود را تغییر دهید اولین مشکل شما توضیح دادن تمامی مدارک پزشکی شما از پزشک قبلی‌تان خواهد بود. انتقال اطلاعات پزشکی شما در این حالت بسیار مهم است و هر چه پزشک جدید شما اطلاعت بیشتر و درست‌تری داشته باشد بهتر می‌تواند به شما کمک کند.

گوگل سلامت


راه گوگل برای این مشکل شما؛ ایجاد صفحات الکترونیکی است که گوگل سلامت نام گرفته است. پزشک‌تان می‌تواند اطلاعات پزشکی شما را به این صفحات منتقل کند و به این روش پزشک دوم شما تنها کافی است از طریق رایانه خود به این صفحه دسترسی پیدا کند.

اما موضوعی که ممکن است نگران کننده به نظر برسد آن است که شاید فردی به این اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کند. اما گوگل اصرار دارد که امنیت این فایل‌ها کاملا امن هستند و هیچ خطری برای دسترسی افراد دیگر به این فایل‌ها وجود نخواهد داشت.

کد خبر 75095

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز