همشهری‌آنلاین: ماهی خورک پرنده ای مهاجر است که به خاطر تخریب و نابودی تالاب‌ها به عنوان زیستگاه اصلی خود در روزهای آلوده و سرد زمستان به پارک شهر تهران پناه آورده است.

به گزارش مهر، ماهی خورک پرنده‌ای حساس و به شدت وابسته به تالابها و محیط های آب شیرین و آب شور است که پرنده شناسان اروپایی، برای دومین بار سال جدید میلادی را نیز به نام این پرنده زیبا و منحصر بفرد، نامگذاری کرده‌اند که علت این نامگذاری اهمیت، وابستگی و شدت علاقه این پرنده به دریاچه‌ها و تالابهای در حال تخریب در جهان است.

یک پرنده‌شناس که این روزها در پارک شهر تهران، رفتارماهی خورکها را مطالعه می‌کند و ازآنها عکس برمی‌دارد به حساسیت بالای این پرنده به آلودگی تالابها و چشمه‌ها و دریاچه‌ها اشاره کرد و گفت: این پرنده به خاطر از بین رفتن زیستگاه و همین طور سرمای هوا مجبور به مهاجرت شده و به  تهران آمده که هوایش آلوده است با این حال از نشانه های موجود (آثار فضولات پرنده بر روی دیواره محل استراحت و شکار پرنده) چنین برمی‌آمد که این پرنده مدت زیادی است در محل پارک شهر تهران حضور دارد.

به عقیده علیرضا هاشمی، این مهاجرت به تهران در حالی صورت گرفته که ماهی خورک علاقه‌ای به مهاجرت ندارد و به علت تخریب زیستگاه و افزایش آلاینده‌ها در محیط زندگی‌اش آواره شده است با این حال در نزدیکی تهران چشمه‌ها و تالابها و دریاچه‌ای دیگر وجود ندارد که ماهی خورک به انجا پناه ببرد.

این پرنده شناس حضورماهی خورک در تهران را از یک طرف خوشحال کننده به خاطر دیدن این گونه نادر پرنده از نزدیک و ازطرف دیگر ناراحت کننده به خاطرازبین رفتن زیستگاه وهمین طور ازبین رفتن فضاهای سبز، باغ ها و آبگیرها در اطراف تهران دانست وگفت:  تولد سنگی دیوارها و ساختمانها دلیل پناهنده شدن ماهی خورک به پارک های سبز و داری حوضچه تهران است.

هاشمی اضافه کرد: این پرنده به صورت اجتماعی زندگی نمی‌کند و رنگی سبز و براق دارد و جزو آن دسته پرنده‌هایی است که معلق درجا می‌زند. یعنی در یک لحظه، نه بالا می‌رود نه پایین می‌آید و نه به هیچ کدام از اطرافش حرکتی می‌کند، با این ویژگی می‌تواند از دست شکار یان طبیعی و انسانی نجات یابد.

این کارشناس با هشدار نسبت به آلودگی محیط زیست درکشور به خصوص تهران، به زندگی و حضور پرندگان به عنوان وجود بهشت در اطراف مان یاد کرد و این پرنده را بومی ایران دانست که به جز در مناطق مرکزی و جنوب در دیگر نقاط کشور و در حاشیه تالاب ها و رودخانه‌ها و آبگیرها مشاهده شده است.

همچنین پرویز بختیاری درگفتگو با خبرنگارمهر، به افزایش 100 درصدی تعداد گونه های پرنده‌های شناسایی شده درتهران اشاره کرد وگفت: در تحقیقاتی که سال 72 از سوی دکتر منصوری انجام شده 62 گونه پرنده درتهران شناسایی شده بود که از 90 نمونه سابق باقی مانده بودند، با این حال امسال 120 گونه پرنده را ثبت کرده ایم که محصول 5 سال مطالعه و مشاهده در این زمینه است.

این پرنده شناس مهاجرت ماهی خورک به تهران را یک فرصت دانست که خارج از محیط‌های مسکونی و انسانی، تخم‌‌گذازی و لانه سازی می کند و با تمام آلودگی در تهران به این شهر پناه اورده است وبا این حال پرنده ای مهاجر و خشکی زی  است که داری چشم هایی دقیق با قابلیت تشخیص شکست نور در آب است و می تواند ماهیان کوچک را با مهارت خاصی شکار کند.

کد خبر 74747

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز