پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجله نیچر کشف سنگواره‌ بزرگترین مار تاریخ را که به اندازه یک اتوبوس بوده است منعکس کرد

به گزارش بی‌بی‌سی تیتانوبوا 13 متر طول داشته و 58 تا 60 میلیون سال پیش در مناطق جنگلی شمال شرق کلمبیا زندگی می‌کرده است.

دانشمندانی که بر روی این سنگواره کار کرده‌اند گفته‌اند این مار به قدری پهن بوده است که ارتفاع آن تا کمر انسان می‌رسیده است. این حیوان طبق گفته دانشمندان بیش از یک تن وزن داشته است.

آناکوندای سبز که در حال حاضر بزرگ‌ترین مار جهان است تنها 250 کیلوگرم وزن دارد. نوعی گونه پیتون هم که درازترین مار جهان است 10 متر طول دارد.

بقایای استخوان این حیوان و شکارش در یک معدن پیدا شده است. پروفسور پی پالی که در تحقیق بر روی این سنگواره دست داشته در این باره می‌گوید: این حیوان احتمالا مانند آناکوندا زمان زیادی را در آب سپری می‌کرده و احتمالا باید غدای زیادی هم می‌خورده است. این که صید این حیوان چه بوده است کاملا مشخص نیست. اما احتمال می‌رود که تمساح، ماهی‌های بزرگ و سوسمار بوده باشد.

دانشمندان با استفاده از یافته‌هایی که از اندازه این جانور کسب کرده‌اند همچنین تخمین زده‌اند گرمای آمریکا جنوبی در 58 تا 60 میلیون سال پیش چقدر بوده است.

دانشمندان از مدت‌ها پیش می‌دانستند که اندازه بدن حیوانات دوزیست و خون‌سرد با گرمای زمین نسبت مستقیم دارد. این به این خاطر است که متابولیسم بدنی این حیوانات تقریبا تحت کنترل میانگین دمای زمین است.

دانشمندان با توجه به این اصل گفته‌اند که حیوانی به این بزرگی به گرمایی حدود 30 تا 34 درجه سانتی‌گراد برای زنده بودن نیاز داشته است. این در حالی است که میانگین دمای فعلی منطقه‌ای که سنگواره در آن پیدا شده است 28 درجه سانتی‌گراد است.

این یافته‌ها درباره اندازه حیوان برخی دانشمندان را واداشته است که یک بار دیگر اعلام کنند با گرم‌تر شدن زمین به خاطر گرمایش جهانی درآینده دوزیستان دوباره بزرگ‌تر خواهند شد. در مقابل عده‌ای دیگر می‌گویند که با استفاده از این یافته‌ها نمی‌توان با قطعیت بزرگ‌تر شدن اندازه بدن حیوانات خون‌سرد در آینده را پیش‌بینی کرد.

کد خبر 74708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز