چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین مجموعه کتاب پوستر، دانستنی‌های انقلاب اسلامی هم‌زمان با جشن‌های دهه فجر انقلاب اسلامی در سه جلد منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این مجموعه با شیوه‌ای ابتکاری روشی تازه برای اطلاع‌رسانی وقایع انقلاب اسلامی به کودکان و نوجوانان است که در قالب 15 پوستر جداگانه در اختیار دانش‌آموزان، مدارس، مساجد و مراکز آموزشی قرار خواهد گرفت.

این پوسترها در واقع به شکل روزنامه دیواری طراحی و تزیین شده‌اند و در آنها به صورت خلاصه در باره وقایع انقلاب توضیح داده شده است.

سه جلد کتاب با عنوان «اصطلاحات، تعبیرات و عناوین»، «فرهنگ رفتاری» و «دیوار نوشته‌ها، شعارها و پارچه نوشته‌ها» هر یک حاوی 5 پوستر است که در ابتدای هر کتاب چند سطری مقدمه برای معرفی آن آورده شده است.

به عنوان مثال در مقدمه بخش شعارها آمده است «به نگفتن عادت کرده‌اید، بعد یک روز صبح وقتی از خیابان‌های شهر بی‌رنگ می‌گذری تا به محل کارت بروی و میان آدم‌هایی که ترس آفرین‌اند یا قربانی ترس، ناگهان از میان هزار منظره تکراری سر نبش کوچه‌های باریک، خطی کشیده را می‌بینی که پیداست.

کسی لحظه‌ای پا سست کرده نوشته و گریخته است و چه‌قدر شبیه حرف‌هایی است که همه‌تان فرو خورده‌اید.»

بخش دیگری از این مقدمه هم به توصیفی جالب از فضای روزهای انقلاب می‌پردازد و می‌آورد: «شب‌های حکومت نظامی، سرباز وظیفه‌ها با سطل رنگ راه می‌افتادند  تا روی شعارها را بپوشانند اوایل که فرصت بود کسی را که خط خوبی داشت وا می‌داشتند تا روی دیوار نوشته‌های بد خط بد رنگ را رنگ بزند رویش یک جمله با خط خوش و سایه روشن و گل و بته بنویسد اما بعد دیوار نوشته‌ها آن قدر زیاد شدند که ....»

 در بخش فرهنگ رفتاری نیز با توضیحاتی کوتاه، مواردی مانند کمک به مخارج خانوده‌ها، باز گذاشتن در خانه‌ها، مشخص کردن کوچه‌های بن‌بست با علامت، استقبال از زندانیان سیاسی کمک به شناسایی شهدا، سینه سپر کردن در مقابل سربازان و در بخش اصطلاحات، تعبیرات و عناوین نیز مواردی مانند کمیته سوخت، گارد جاویدان، مزدور، میتینگ، تمدن بزرگ، پرواز انقلاب و ... در این مجموعه مورد توجه قرار گرفته است.

کتاب پوستر دانستنی‌های انقلاب در واقع گزیده‌ای است از کتاب فرهنگ‌نامه انقلاب که  توسط انتشارات کانون به قلم مرجان فولادوند منتشر شد.

مجموعه کتاب پوستر نیز با قلم این نویسنده و با طرح‌های گرافیک علی خوش‌جام و روشنک فتحی به عنوان دستیار گرافیک  در پنج‌هزار نسخه و به قیمت هر کتاب 20 هزار ریال منتشر شده است.

در عین حال این پوسترها با ابعاد 60 در 90 برای نخستین بار و در نمایشگاه جشنواره «رد پای بهار» به مناسبت سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب بر دیوارهای مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون در تهران نصب شده است.

به گفته حمیدرضا شاه‌آبادی مدیر انتشارات کانون نحوه ارایه این کتاب‌ها شیوه‌ای جدید در اطلاع‌رسانی تاریخ انقلاب به شمار می‌رود که این تجربه قرار است با موضوع‌هایی دیگر تکرار شود.

وی افزود سه خط تولید انتشارات کانون، علاوه بر این کتاب پوسترها، کتاب‌های الکترونیکی و کتاب‌های صوتی را نیز تولید خواهد کرد که تلاش می‌کنیم آن را تا پایان سال به بازار کتاب ارایه کنیم.

 جشنواره رد پای بهار همه روزه از ساعت 9 تا 12 و 14 تا 18 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برای بازدید عموم دایر است. 

کد خبر 74639

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز