گروه اجتماعی – مینا شهنی: مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی همانند بازنشستگان سازمان بازنشستگی کشور خواهد شد.

بر اساس وعده‌ای که رئیس جمهوری، وزیر رفاه و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی به بازنشستگان این سازمان داده‌اند مستمری این گروه از بازنشستگان هم‌پایه و به میزان بازنشستگان سازمان بازنشستگی کشور می‌شود.

تمامی بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی حداکثر تا پایان امسال باید منتظر یکسان شدن مستمری‌های شان با بازنشستگان دولت باشند.

حسینعلی ضیایی، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی، در آخرین واکنش نسبت به انجام این تغییر و تحول گفته‌بود که حداکثر تا پایان سال این کار انجام خواهد شد.

با توجه به اینکه کمترین میزان مستمری بازنشستگان سازمان بازنشستگی کشوری، بین 400 تا 450 هزار تومان است، پیش‌بینی می‌شود که همین میزان نیز برای بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شود.

دولت بار را به دوش بکشد

افزایش مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی البته دارای بار مالی نسبتا سنگینی است که  برای اجرا، دولت باید این بار را به دوش بکشد.

بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی انتظار دارند همان گونه که دولت از منابعی که در اختیار دارد بار مالی افزایش مستمری بازنشستگان سازمان بازنشستگی کشوری را به دوش کشیده، تحمل این بار را هم بپذیرد، وعده رئیس جمهوری و سایر مسئولان این حوزه نیز نشانگر آن است که دولت برای پذیرفتن این بار آمادگی‌اش را اعلام کرده‌است.

هنگامی که قانون خدمات کشوری تصویب شد زمزمه اعتراض بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی  به گوش می‌رسید، پس از آن با اجرای این قانون و صدور احکام بازنشستگان کشوری این زمزمه‌ها شدیدتر شد، بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در هر جمعی از مسئولان کشور تقاضا کردند تا این افزایش حقوق شامل حالشان شود، همین پافشاری سبب شد تا بالاخره انتظارشان بیش از پایان امسال به درازا نکشد و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی وعده تا پایان اسفند را به آنها بدهد.

متن قانون صریح است

قانون خدمات کشوری فقط برای بازنشستگان دولتی تعریف شده است و مبنایی برای بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی ندارد.

محمد اشرفی، عضو شورای عالی تامین اجتماعی، در این باره گفت: آنچه که از قانون خدمات کشوری برمی‌آید روشن و شفاف برای بازنشستگان دولت تعریف شده است و با توجه به  صراحت قانون، سازمان تامین اجتماعی تلاش کرده‌است تا با استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی و مطالعات تخصصی که در راستای رسیدن به اهداف قانون خدمات کشوری است نسبت به بهبود وضعیت مستمری بازنشستگان  مشمول قانون تامین اجتماعی اقدام کند.

اشرفی با تاکید بر این نکته که اجرای این قانون بار مالی دارد، افزود: چون بار مالی ناشی از اجرای قانون خدمات کشوری از سوی دولت تامین شده لذا بازنشستگان تامین اجتماعی هم که جزو نیروهای مولد و موثر در  اقتصاد کشور بودند باید بودجه‌ای از محل منابع ملی  به  این گروه اختصاص داده شود.

چگونگی یکسان‌سازی

نکته مهمی که  باید به آن توجه داشت این است که امکان یکسان سازی یا اجرای قانون خدمات کشوری برای بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی وجود ندارد؛ هرچند این نکته نمی‌تواند به معنی این باشد که مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی افزایش نمی‌یابد، ولی باید توجه داشت که ادعای محاسبه مستمری بازنشستگان سازمان  تامین اجتماعی بر اساس قانون خدمات کشوری کاملا مردود است.

در واقع، به‌نظر می‌رسد که سازمان تامین اجتماعی با تهیه طرحی تلاش کرده تا این مشکل را حل کند، یعنی پرداخت‌های بازنشستگان این سازمان به رویه سابق ادامه دارد ولی آنان مشمول افزایش حقوق می‌شوند

کد خبر 74584

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز