همشهری آنلاین: سید محمد خاتمی به مناسبت ایام دهه فجر انقلاب، طی سخنانی در جمع گروهی از خانواده شهدا در خصوص مسائل مربوط به آرمانهای شهدا و بحث حضورش در انتخابات سخن گفت.

به گزارش مهر، رئیس جمهور سابق کشورمان اظهار داشت: امروز وقتی دوران گذشته را با دوران کنونی مقاسیه می‌کنیم از یکسو احساس سرافرازی می‌کنیم و از سوی دیگر دلمان برای کشور می سوزد.

حجت الاسلام سید محمد خاتمی در جمع خانواده‌های معظم شهدا با ابراز خشنودی از اینکه در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر در جمع آنهاست گفت: شهیدان شما بیشترین هزینه را برای انقلاب و آرمانهایشان پرداختند. جان شهیدان خیلی ارزشمند بود ولی فکر می‌کنم هزینه‌ای که خانواده های شهید پرداختند کمتر از آن چیزی نیست که شهیدان پرداختند.

وی با اشاره به مسائل مطرح شده در ابتدای جلسه از سوی خانواده‌های معظم شهدا گفت: متاسفانه یکی از خسارتهایی که ما داریم علاوه بر اینکه به خاطر بعضی ندانم کاریها موجب زیانها و نقصهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به جامعه می‌شود معتقدم یکی از مشکلاتی که کم و بیش وجود دارد و متاسفانه امروز بیشتر وجود دارد مصرف کردن نادرست ارزشها و پناه گرفتن در پشت آنها برای توجیه بعضی مسائل، تثبیت منافع یا قدرت یا تصورات و سلیقه‌های خود است.

رئیس جمهور سابق کشورمان همچنین گفت: شاهد این هستیم برخیها گاهی برای توجیه سلیقه‌ای پشت سر ارزشها موضع می گیرند و بسیار سخاوتمندانه ارزشها و از جمله یاد و نام شهیدان را ارزان مصرف می‌کنند.

وی تصریح کرد: به بهانه شهادت و عظمت آنها و جایگاه آنها در متن جامعه، کسانی که روحشان، جانشان و سابقه‌شان خیلی با شهادت، مقاومت و ایثار هم رابطه ای ندارد حتی حاضرند کسانی را که بیشتر در خدمت دین وانقلاب هم بوده اند از صحنه بیرون کنند و گاهی متوسل و متمسک به نام و ارزشهای مقدس می‌شوند و این بزرگترین زیانی است که به ما وارد می‌شود.

رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها تصریح کرد: با این کارهایی که می‌شود ارزشهایی که باید برای عظمت اسلام و ایران و پیشرفت جامعه به عنوان پشتوانه قوی باشد به صورت روزمره مصرف می‌شود و اندک اندک در جامعه و نسلهای آینده این ارزشها از اعتبار می افتد.

خاتمی  در ادامه این سئوال را مطرح کرد که اگر عدالت را که خواست و رسالت بزرگ همه پیامبران الهی بوده است و از جمله محوری‌ترین شعارهای انقلاب هم بوده فقط شعارش را بدهیم و در عمل نتوانیم آن  را پیاده کنیم و مسائلی پیاده و تقویت شود که منشا تبعیض و فساد باشد و حتی زمینه‌های اجرا عدالت در جامعه از جمله توانمد شدن و ثروتمند شدن جامعه از بین برود آیا به عدالت لطمه نزده‌ایم؟

وی همچنین پرسید اگر پشت نام شهیدان موضع بگیریم ولی در جامعه دروغ، ریا و تزویر رواج پیدا کند آیا جفا به خون شهیدان نکرده ایم؟ آیا اگر اسلام و ارزشهای اسلامی و مناسک را بهانه‌ای قرار دهیم ولی شاهد رواج تحجر و خرافات و ظاهرگرایی که امام همواره با آنها مبارزه می‌کرد به جای حقایق دین که اخلاق و معنویت و سربلندی امت اسلامی است باشیم به ارزشها جفا نکرده ایم؟

رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها با بیان اینکه  بنای ما صدور انقلاب به صورت فیزیکی نبوده است یادآور شد: اگر بتوانیم الگویی مناسب بسازیم این خود بهترین روش برای صدور انقلاب است.

خاتمی افزود: باید الگویی ساخت که پیشرفته، برخوردار و دارای عدالت باشد. البته بخشی از عدالت توزیع ثروت و امکانات است که تقویت بخش خصوصی، سرمایه گذاری خارجی و حضور در بازارهای جهانی و عدم اتکا به نفت لوازم آن است.

وی با اشاره به این نکته که نباید کاری کرد که دو فرهنگ رسمی و غیر رسمی داشته باشیم افزود: برای اصلاح در جامعه اخلاق از همه ظواهر اولی است، اگر در جامعه انسان احساس امنیت کرد حکومت هم امن خواهد شد. پایه امنیت رضایت مردم است.

خاتمی ادامه داد: مملکت ما متعلق به شهیدان، امام و مردم است. مردم همانگونه که دین می‌خواهند آزادی، پیشرفت و اینکه درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند هم می‌خواهند.

خاتمی تاکید کرد: امروز وقتی دوران گذشته را با دوران کنونی مقایسه می‌کنیم از یکسو احساس سرافرازی می‌کنیم و از سوی دیگر دلمان برای کشور می‌سوزد. همه ما مسئولیم که ایران و مردم عزیز و بزرگوار ایران اوضاعی متناسب با شأن و جایگاه کشور داشته باشند.

رئیس بنیاد باران در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه همواره برای دین خدا، سربلندی کشور،آزادی مردم دغدغه خاطر داشته و احساس مسئولیت می‌کند افزود: اینکه گفتم یا من می‌آیم یا جناب آقای مهندس موسوی به خاطر این بود که همین احساس مشترک را در ایشان هم دیدم.

رئیس جمهور سابق کشورمان تاکید کرد: اگر مهندس موسوی بخواهد بیاید کشور را با توجه به جهتگیریها و ارزشهای اصیل و البته تحولات روز اداره خواهند کرد.

رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها افزود: اگر بخواهیم 5 نفر ساده زیست و عدالت باور و آزادیخواه که ریا و تزویر نکنند را در کشور معین کنیم حتما یکی از آنها مهندس موسوی است. ایشان عدالت و آزادی را با معیارهایی که بنده عرض کردم قبول دارد.

وی تصریح کرد: به دلایل مختلف ترجیح می‌دادم و می‌دهم آقای مهندس موسوی بیاید. احساس می‌کنم تنگ نظریها و مشکلاتی که وجود دارد در مقابل بنده زیادتر خواهد بود و می ترسم با آمدن من هزینه مردم افزایش یابد.

سیدمحمد خاتمی خاطرنشان کرد: البته اگر مسئولیتی باشد بنده با توجه به حرفی که زده‌ام آن را خواهم پذیرفت.

کد خبر 74244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز