همشهری آنلاین: باراک اوباما در اولین روز تصدی‌گری مقام ریاست جمهوری آمریکا و در نخستین اقدام خود به دولت این کشور دستور داد ، روند رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با اتهامات زندانیان گوانتانامو در دادگاه‌های نظامی به مدت 120 روز به حالت تعلیق در آید.

به گزارش بی بی سی، درخواست  باراک اوباما می‌تواند ادامه رسیدگی به 21 پرونده باقی مانده از جمله پرونده‌های 5 مردی را که به طراحی عملیات تروریستی 11 سپتامبر متهم بودند، متوقف کند.

با به تعلیق درآمدن روند رسیدگی به پرونده‌ها در دادگاه‌های گوانتانامو اوباما فرصت خواهد یافت. این پرونده‌ها را مورد رسیدگی قرار دهد.

اوباما مکررا طی مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود پس از ورود به کاخ سفید، زندان نظامی واقع در خلیج گوانتاناموی کوبا را تعطیل کند. در این زندان 250 زندانی به اتهام  ارتباط  با تروریسم در شزایطی بسیار سخت در حبس به سر می‌برند.

تنها چند ساعت پس از برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری، اوباما دستور توقف روند رسیدگی پرونده زندانیان در دادگاه‌های نظامی گوانتانامو را صادر کرد.

فرمان مشترک صادر شده از سوی باراک اوباما و وزارت دفاع آمریکا در یک سند دو صفحه‌ای انتشار یافته است. بر مبنای مطالب مندرج در این سند، درخواست شده است دادگاه‌های مرتبط با رسیدگی به اتهامات زندانیان گوانتانامو به مدت 120 روز فعالیت خود را به حالت تعلیق در آورند.

روند رسیدگی به اتهامات زندانیان گوانتانامو به شدت مورد انتقاد قرار گرفته، زیرا ارتش آمریکا در دادگاه‌های نظامی گوانتانامو خود به مثابه زندان بان، قاضی و هیات منصفه عمل می‌کند.

البته به دلیل پرسش‌ها و ابهامات باقی مانده در زمینه ادامه محاکمه متهمین و انتقال آن‌ها به خاک آمریکا تعطیلی زندان گوانتانامو به این سادگی میسر نخواهد شد.

کد خبر 73578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز