جمعه ۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک ضرب‌المثل آلمانی می‌گوید: فیل‌ها هرگز فراموش نمی‌کنند، که از قرار معلوم چندان هم بی‌ربط نیست.

پژوهشگران آمریکایی می‌گویند: فیل‌ها از دست دادن اعضای خانواده‌ی خود را به سختی فراموش می‌کنند.
به گزارش دویچه وله پژوهشگران آمریکایی که رفتار بیش از ۱۰۰ فیل آفریقایی در پارک ملی تانزانیا را بررسی می‌کردند، متوجه شدند که فیل‌های این منطقه در گروه‌های بسیار کوچک زندگی می‌کنند. از آنجا که در هر دسته از فیل‌ها چندین نسل و اعضای یک خانواده همه با هم زندگی می‌کنند، گروه کوچک کمی غیرطبیعی به نظر می‌رسد.
 
این پژوهشگران  پس از بررسی سابقه و موقعیت زندگی فیل‌های این منطقه به این نتیجه رسیدند که فیل‌هایی که جفت‌شان شکار شده، سال‌های طولانی تنها می‌مانند. گاه ۲۰ سال یا حتی بیشتر طول می‌کشد تا این فیل‌ها به تشکیل مجدد خانواده علاقمند ‌شوند.
 
زندگی در انزوا پس از ضربه عاطفی
 
در دهه‌ هشتاد و نود میلادی، ۷۵ درصد از فیل‌های پارک ملی تانزانیا طعمه‌ شکارچیان غیرمجاز شدند و جمعیت فیل‌های این منطقه به شدت کاهش پیدا کرد. "سم واسر"، یکی از پژوهشگران این تیم آمریکایی که در مورد بو‌م شناسی فیل‌ها تحقیق می‌کند، می‌گوید:«شکارچیان غیرمجاز بیشتر فیل‌هایی را هدف می‌گرفتند که عاج بزرگتری داشتند و میانسال بودند.»
 
جنس عاج فیل‌های میانسال مرغوب‌تر است و در بازار قاچاق گران‌تر فروخته می‌شود. از آن گذشته برخلاف فیل‌های آسیایی، که فقط جنس نر آنها صاحب عاج است، فیل‌های آفریقایی ماده هم عاج دارند.
 
واسر می‌گوید، فیل‌های ماده عاطفی‌ترند. او اشاره می‌کند: «بسیاری از فیل‌های ماده‌ای که مادر، خواهر یا یکی از اعضای خانواده‌شان کشته شده، از سایر فیل‌های گروه دوری می‌کنند و سال‌ها تنها  زندگی می‌کنند.»
 
یافتن خانواده‌ای جدید
 
فیل‌ها در مقایسه با سایر حیوانات عمر طولانی‌تری دارند و اینطور که پژوهشگران می‌گویند به زندگی اجتماعی علاقمندند. دسته‌ فیل‌ها سازگاری زیادی از خود نشان می‌دهند و اغلب آماده‌ پذیرش اعضای جدید است. این توانایی مزیتی بزرگ برای آنهایی است که تنها مانده‌اند.
 
پژوهشگران آمریکایی در نتیجه‌ تحقیق خود که در مجله‌ علمی "اکولوژی ملکولی" به چاپ رسیده، می‌نویسند: «گاه در یک گروه، فیلی دیده می‌شود که با هیچ یک از اعضای گروه خویشاوندی ندارد، اما عضوی از گروه است و  به نظر می‌رسد علاقمند به جفت‌گیری و تشکیل خانواده است.»

کد خبر 73549

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز