همشهری‌آنلاین: خبرنگاران رسانه‌های دیداری و شنیداری با حضور در مجموعه‌جهانی پاسارگاد از نزدیک در جریان چگونگی مرمت سقف آرامگاه کورش قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار اعزامی میراث فرهنگی ایرنا، در پی انتشار برخی اخبار و گزارش‌ها از زبان کارشناسان مجهول‌الهویه از طریق برخی از رسانه‌های داخلی و خارجی، سازمان میراث فرهنگی ترتیبی اتخاذ کرد تا خبرنگاران رسانه‌های دیداری و شنیداری داخلی و خارجی با حضور در محوطه آرامگاه کورش و شنیدن توضیحات مسئولان و کارشناسان دست اندرکار مرمت این بنای ثبت شده جهانی در جریان مرمت آن قرار گیرند. [آشنایی با تخت جمشید]

در نشستی که عصر پنجشنبه به همین منظور در بنیاد پژوهشی پارسه - پاسارگاد شهرستان (مرودشت) برگزار شد، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با انتقاد از اخبار مغرضانه یک خبرگزاری داخلی مبنی بر غیراصولی بودن مرمت آرامگاه کورش، گفت: اینگونه انتقادات مخرب و کتمان کردن زحمات دست اندرکاران مرمت که دستمایه خبرگزاری‌های خارجی می‌شود به هیچ وجه به نفع میراث فرهنگی کشور نیست.

"فریبرز دولت آبادی" با بیان آنکه سازمان میراث فرهنگی، از انتقادات سازنده استقبال می‌کند و در جهت رفع نقایص خود از آن استفاده می‌کند، اظهارداشت: این گونه نقدها به عملکرد سازمان کمک کرده و باعث بالا رفتن کیفیت امور می‌شود.

"محمد حسن طالبیان" مدیر بنیاد پارسه نیز در مورد روند مرمت و ارایه گزارش‌های مستمر به یونسکو، گفت: گروه مرمت کننده آثاری که ثبت جهانی هستند باید تا پیش از اول فوریه هر سال گزارشی از عملکرد خود به یونسکو ارسال کنند.

در همین راستا طی سه سال مرمت سقف آرامگاه کورش سه گزارش به یونسکو ارسال شده که همه آنها مورد تایید قرار گرفته است.

وی افزود: در صورتی که یونسکو در مورد گزارش‌های ارایه شده راجع به مراحل مرمت آثار ثبت شده جهانی مشکل و یا نقطه ابهامی ببیند برای نظارت بر چگونگی مراحل مرمت، نماینده ای اعزام می‌کند که در این مورد هیچ مشکلی ایجاد نشده و هیچ نماینده‌ای اعزام نشده است.

طالبیان همچنین با ارایه گزارشی در مورد مرمت‌های سنگی انجام شده و روش های بکار رفته در مرمت بناهای تاریخی سایر کشورها، گفت: روش‌های بکار رفته در مرمت این بنا مانند روش‌های تایید شده بناهای تاریخی سراسر جهان است.

وی افزود: در یونان در مورد مرمت آکروپولیس در برخی از قسمت‌ها قطعات جدید سنگی براساس شکل قدیمی آن ساخته و در کنار قطعات قدیمی قرار گرفته است و سعی شده قسمت‌های قدیم و جدید از هم تمیز داده شود که در مورد آرامگاه کورش نیز همین کار انجام گرفته است.

وی ادامه داد: در قسمت هایی که دچار ترک و شکستگی شده همچنین از روش فولادگذاری استفاده شده که در مرمت آرامگاه کورش نیز روش بهره گیری از بست های دم چلچله ای صورت گرفته است.

مدیر بنیاد پژوهشی پارسه با اشاره به آمفی تئاتر تاریخی یونان گفت: در این بنا نیز پله های جدید به جای پله های تخریب شده نصب شده و کف بنا کاملا مرمت و نوسازی شده است.
سخنگو و مدیرکل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی در مورد علت عدم حضور نماینده خبرگزاری‌ای که نسبت به مرمت آرامگاه کورش اخبار منفی بدون ذکر منبع منتشر کرده بود، گفت: از نماینده این رسانه نیز مانند سایر رسانه‌ها دعوت شد که در این سفر حضور داشته باشد ولی وی دعوت سازمان را رد کرد.

"رضا موسوی" همچنین در مورد عدم ارسال گزارشی در مورد مرمت آرامگاه به خبرگزاری ها، گفت: روند کار به این صورت است که جوابیه تنها برای رسانه منتقد فرستاده می‌شود که سازمان میراث فرهنگی نیز در جواب به 28 سئوال ارسال شده از سوی این رسانه جوابیه آماده و ارسال کرد ولی این رسانه برخلاف قانون مطبوعات که باید ظرف یک هفته جوابیه را منتشر کند، تاکنون از انتشار آن سرباز زده است.

در ادامه این نشست کارشناسان پنج گروه مطالعات تاریخی، مستندنگاری و نقشه برداری، سنگ شناسی، آسیب شناسی و تهیه طرح مرمت در مورد مرمت آرامگاه کورش به ارایه توضیحات مصور در مورد نحوه کار خود پرداختند.

کارشناس باستان شناسی و عضو گروه مطالعات تاریخی گفت: آرامگاه کورش در مساحت 156 متر و ابعاد 12 در 13 متر و ارتفاع 11 متر با6 پله و یک پله در زیرزمین و دو مقبره در داخل در مجموعه پاسارگاد به مساحت 170 هکتار در 186 کیلومتری شمال شیراز واقع شده و دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی و دارای زمستانی سرد و تابستانی گرم است.

"فرهاد زارع" افزود: اوج تقدس این آرامگاه مربوط به دوران اسلامی است که به دلیل وجود مجموعه های هنری ، در پاسارگاد آن را فرابشری دانسته و به عنوان مقبره حضرت سلیمان نامیدند و سپس به مسجد و بعد به قبرستان تبدیل شد.

"رضا کرمی" دیگر کارشناس گروه مطالعات تاریخی نیز معماری آرامگاه را شامل دو بخش زیگوراتی با الهام از معماری بین النهرین و سقف خرپشته ای مربوط به معماری اولیه آریایی ها دانست.

وی افزود: سنگ های بکار رفته در آرامگاه از جنس تراورتن از معدن سیوند بوده و ابزار بتن رفته در ساخت این بنا کلنگ، چکش، قلم های نوک تیز و لبه دار و ابزارهای دنده دار تک شانه ای و دو شانه ای بوده است.

کرمی با بیان آنکه برای صیقل سنگ ها از سوهان هایی از جنس لیف درخت خرما و پوست کوسه استفاده شده، گفت: قرار گرفتن قطعات سنگ ها بر روی هم به دو روش سطح شیب دار و جرثقیل های دوران هخامنشی انجام شده است.

کارشناس گروه مستندسازی در مورد مستندنگاری این آرامگاه نیز گفت: کار مستندنگاری این آرامگاه به شیوه پایش و مونیتورینگ انجام شده تا مواردی که در آن در دوره های مختلف دخل و تصرف شده، مشخص شود.

"علی تقوی" اظهار داشت: مستندنگاری این بنا از سال 81 آغاز و تا سال 84 ادامه داشته است که در این مدت پلان ها و نماهای بنا از چهار جهت نقشه برداری شد که طی آن سه دوره مرمت آرامگاه، شکستگی سنگ‌ها و فرسایش‌های انجام شده مانند تخریب‌های انسانی و فیزیکی مشخص و تک تک بلوک‌ها دارای شناسنامه و شماره شده‌اند.

در ادامه این نشست کارشناس گروه آسیب شناسی نیز گفت: در مرحله آسیب شناسی مواردی چون آسیب های گل سنگ، ترک خوردگی، شکستگی، پوسته شدن و ورقه شدن، رسوبات نارنجی رنگ، آب شکستگی و آسیب های ناشی از مصالح مرمتی گذشته شناسایی شد.

"رضا شیخ الاسلام" با بیان آنکه به دلیل قرار گرفتن بنا در محیط باز تاثیر عوامل محیطی بر روی آن زیاد است، افزود: رشد گل سنگ های زیاد در ضلع شرقی به دلیل تابش کم آفتاب، ریز ترک ها در ضلع جنوبشرقی به دلیل وجود آب، شکستگی تحت تاثیر آب در ضلع شمال غربی، تخریب بیش ازحد بلوک ها در ضلع شمال شرقی، پوسته شدن تحت تاثیر آب و انفعالات شیمیایی و رسوبات نارنجی رنگ بر روی سنگ ها تحت تاثیر هوازدگی و رطوبت از آسیب های شناخته شده این بناست.

وی ادامه داد: در ضلع جنوب غربی نیز رطوبت به صورت حفره و شیار بر روی بلوک ها تاثیر گذاشته و آسیب هایی براثر مداخله عمدی و غیرعمدی انسانی مانند استفاده از مواد غیراصولی در مرمت و ایجاد تخریب شیمیایی و سرقت بر بنا وارد شده بود.
"زهرا سعیدی" از گروه مطالعات ساختارهای سنگی هم گفت: مطالعات ساختارهای سنگی با هدف شناسایی بهترین نوع مصالح سازگار بومی با ساختار رنگ آرامگاه برای مرمت بهینه تر انجام شد.

وی افزود: نمونه سنگ های آرامگاه مورد مطالعات میکروسکوپی قرار گرفته و سنگ های معدن سیوند که از نوع سنگ های آهکی سفید است، عناصر آن از نوع سنگ های آرامگاه انتخاب شد.

"شهرام رهبر" نیز در مورد تهیه طرح مرمت آرامگاه گفت: در اواخر سال 79 با مشاهده نفوذ آب به ستون و سقف آرامگاه داربست فلزی چند منظوره طراحی و در محل آرامگاه نصب شد.
وی با بیان آنکه در نیمه دوم سال 80 مطالعات مرمت آرامگاه آغاز شد، افزود: در طرح مرمت برچیدن ملات های سیمانی ، مستندنگاری های جدید، انسجام بخشی قطعات شکسته شده، شناسایی و مستندنگاری، برگرداندن قطعات سنگی در جای اصلی و مسدود کردن درب‌ها مدنظر قرار گرفت.

آرامگاه کورش قبل از میلاد از سنگ آهکی به رنگ سفید ساخته شد. بنای آرامگاه میان باغ‌های سلطنتی قرار داشته و از سنگ های عظیم که درازای بعضی از آنها به هفت متر می رسد، ساخته شده است

کد خبر 73064

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز