همشهری آنلاین‌: ناظران انتخاباتی نسبت به مداخله آمریکا در انتخابات روز یکشنبه 5 نوامبر(14 آبان) نیکاراگوئه هشدار دادند.

رای دهندگان نیکاراگوئه‌ای در حالی یکشنبه به پای صندوق‌های رای می‌روند که سناتور‌های جمهوری‌خواه و سفیر آمریکا تهدید کرده‌اند در صورت پیروزی دانیل اورتگا رهبر سابق ساندینیست‌ها، کمک‌های خود را به این ‌کشور قطع خواهند کرد.

کارلوس گوتیرس وزیر بازرگانی آمریکا نیز گفته است در صورت انتخاب مجدد اورتگا  در موافقنامه‌های تجارت آزاد میان آمریکا و نیکاراگوئه تجدید نظر خواهد کرد.

دن برتون رییس زیر مجموعه کمیته  روابط خارجی آمریکا نیز تهدید کرده است در صورت انتخاب دانیل اورتگا آمریکا کمک‌های خود را به این کشور قطع خواهد کرد.

پل تریولی سفیر آمریکا در ماناگوا نیز از مخالفان اورتگا خواسته است برای انتخاب یک کاندیدای مشترک متحد شوند.تریولی معتقد است در صورت اتحاد محافظه کاران مخالفان اورتگا می‌توان نسبت به شکست دادن وی امیدوار بود.

حتی اولیور نورث سرهنگ سابق آمریکایی و عامل ماجرای ایران کنترا هم در ماناگوا حضور یافت و از مردم نیکاراگوئه درخواست کرد به دانیل اورتگا رهبر ساندنیستا در انتخابات ریاست جمهوری رای ندهند.

به رغم تهدیدات آمریکا هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا ضمن تائید اورتگا، نفت ارزان قیمت را دراختیار این کشور قرار داده و متعهد شده است که در صورت بازگشت ساندنیست‌ها به قدرت، این سیاست را ادامه خواهد داد.

دیگر طرفداران اورتگا در رادیو نیز مبادرت به پخش تبلیغی سیاسی بدین مضمون کرده‌اند:"آمریکا همچنین به نبردش با اورتگا ادامه می‌دهد.یانکی‌ها اخیرا تهدید کرده‌اند در صورت پیروزی اورتگا کمک خود را به نیکاراگوئه قطع خواهند کرد.این همان کاری است که آنان با کاسترو کردند."

براساس نتایج نظرسنجی‌های صورت گرفته، اورتگا از شانس پیروزی در انتخابات روز یکشنبه برخوردار است.

اورتگا رهبرانقلابی و رئیس جمهوری سابق نیکارگوئه در نظرسنجی‌ها ‪ ۳۰‬تا ‪ ۳۴‬درصد آرای موافق را به خود اختصاص داد، مونته‌آلگرو ‪ ۲۲‬تا ‪ ۲۵/۵‬درصد و "خوسه ریسو" محافظه‌کار و معاون سابق رئیس جمهوری کشور ‪ ۱۷‬تا ‪ ۲۰‬درصد از آرا را در نظرسنجی‌ها کسب کرد.

اورتگا رهبری تلاش‌ها برای براندازی "آناستازیو ساموزا" دیکتاتور فاسد نیکاراگوئه در سال ‪ ۱۹۷۹‬را به عهده داشت و در سال ‪ ۱۹۸۴‬در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شد.

اما دولت "رونالد ریگان" رئیس جمهوری وقت آمریکا ضمن اعمال یک تحریم تجاری علیه نیکاراگوئه، از شورشیان موسوم به "کنترا" در جریان جنگی داخلی دراین کشور که ‪ ۵۰‬هزار کشته به جا گذاشت، حمایت‌های مالی و اموزشی به عمل آورد.

این جنگ در نهایت پس از موافقت دو طرف با زمین گذاشتن سلاح خود به پایان رسید و اورتگا نیز در انتخابات سال ‪ ۱۹۹۰‬رای نیاورد.

کد خبر 7292

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز