سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دومین کتاب از مجموعه تهران‌شهر با عنوان «آبنامه‌ تهران» توسط اسماعیل عباسی، روزنامه‌نگار و محقق مسائل شهری نوشته و توسط انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی به بازار کتاب عرضه شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین در این کتاب سعی بر این بوده که آثار فرهنگی تحولات‌آْب تهران، به ویژه طرح مهم تامین آب بهداشتی و لوله کشی آب شهر از آغاز انتخاب این شهر به عنوان پایتخت ایران تامقطع سال 1357 هجری شمسی با بهره‌گیری از منابع گوناگون، بازکاوی شود.

به نوشته آقای عباسی درپیش‌گفتار کتاب:«اثرات فرهنگی این تحولات فصلی مهم از تاریخ فرهنگی و اجتماعی تهران است که هرگز به صورت جامعه به آن پرداخته نشده ودرکنار خاطره نویسی‌ها و تاریخ زندگی شاهان و درباریان و تک نگاری‌های اجتماعی به قلم فرهیختگان علاقه‌مند و مردم دوست، همواره مهجور مانده‌ است.»

به نوشته این کارشناس محیط زیست و مسائل شهری، طرح مهم لوله‌کشی آب تهران که این شهر را در بستر توسعه همه جانبه قرار داد، محور وموضوع اصلی این کتاب است.
وی معتقد است لوله کشی آب تهران، از حوادث علنی و پشت‌پرده سیاسی روزگار بازیگران عصر طلایی برکنار نبود، و در تشریح چنین اعتقادی به ماجرای  شرکت انگلیسی الکساندر گیپ اشاره می‌کند که فراتر از مصوبه‌های قانونی و مناقصه‌ای که شرکت‌های دیگر خارجی را برنده شناخته‌ بود، با دستی پیش، بر پروژه لوله کشی آب تهران چنگ می‌اندازد ومطبوعات آن روزها با همه محدودیت‌ و فشار سیاسی ، کم و بیش ولو با زبان طنز وکنایه و کاریکاتور، به مناسبات پشت پرده این رخداد هم می‌پردازند.

برخی از اثرات فرهنگی این رخداد مهم شهری در این کتاب هم آمده است که از جمله آنها انتشار چند کاریکاتور از نشریه توفیق در این زمینه است.

کتاب«آبنامه‌تهران» از یک پیشگفتار و نتیجه گیری و 12 فصل تشکیل شده است.
خواننده در این کتاب 184 صفحه‌ای با مباحثی چون آب درباورها، قنات،آب و کشاورزی در تهران، سقا، سقایی و سقاخانه، یخچال‌های تهران،حمام‌های تهران، آلودگی آب، مسئله قدیمی فاضلاب، لوله کشی آب، و دو موضوع مطبوعات محور، واکنش مردم و مطبوعات و لوله کشی، موضوع طنز و کاریکاتور‌آشنا می‌شوند.

کتاب از طراحی جلد و صفحه آرایی و حروفچینی چشم نوازی برخوردار است و به قیمت3900 تومان به بازار کتاب عرضه شده است.

از این مجموعه پیش از این کتاب اول منتشر شده بود و کتاب سوم این مجموعه را دکتر جلال ستاری با عنوان«کاروان فرهنگ در فرنگ»به بازار کتاب عرضه خواهد کرد.

کد خبر 71391

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز