جمعه ۲۹ آذر ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

گروه سلامت: مشاهیر قلب دنیا در نخستین سمپوزیوم بین‌المللی آئورت خاورمیانه در بیمارستان رضوی، پس از 3روز همفکری، آخرین دستاوردهای علمی پزشکی این حوزه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در این سمپوزیوم بسیاری از مشاهیر جراحی قلب جهان که برخی از آنها تا‌کنون به خاورمیانه و ایران سفر نکرده بودند، به دعوت دکتر احمد رجایی خراسانی، رئیس گروه جراحان قلب بیمارستان رضوی پاسخ مثبت داده و پس از سفر به مشهد، آخرین یافته‌های علمی و پزشکی خود را در زمینه بهبود و ارتقای سلامت جوامع بشری در مواجهه با بیماری‌های آئورت مورد بحث و بررسی قرار دادند.

آیت‌الله واعظ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی در مراسم افتتاحیه این سمپوزیوم طی سخنانی تاکید کرد: آستان قدس رضوی در هدف خود برای تبدیل بیمارستان فوق‌تخصصی رضوی به‌عنوان یکی از مراکز مهم پزشکی، درمانی، آموزشی و پژوهشی دنیا مصمم است.

رئیس سمپوزیوم بین‌المللی آئورت بیمارستان رضوی نیز با بیان اینکه این نخستین سمپوزیوم فوق تخصصی درخصوص بیماری‌های آئورت در منطقه خاورمیانه است، گفت: این سمپوزیوم با حضور بیش از 400 متخصص برتر جراحی آئورت و قلب ایران و جهان در بیمارستان فوق تخصصی رضوی به‌مدت 3روز برگزار شد.

دکتر سعید عبدالحسینی با تصریح بر اینکه سمپوزیوم بین‌المللی آئورت به اهداف خود رسید، خاطرنشان کرد: تبادل دانش و تجربیات متخصصان داخل و خارج کشور، معرفی توان علمی جمهوری اسلامی ایران و نشان دادن امکانات و توانمندی‌های بیمارستان فوق‌تخصصی رضوی مشهد به‌منظور جلب همکاری‌های پزشکان برجسته دنیا از جمله مهم‌ترین اهداف این همایش بود که محقق شد.

وی سطح برگزاری سمپوزیوم را بسیار عالی توصیف کرد و افزود: توفیقات حاصله از این کنگره بزرگ علمی درحدی بود که بسیاری از معروف‌ترین متخصصان قلب دنیا را به شگفتی واداشت.

وی به برگزاری 3کنگره در سال آینده در زمینه قلب و عروق اشاره کرد و افزود: این 3 کنگره در رابطه با جراحی قلب و عروق، اعمال جراحی کم‌تهاجمی و درمان‌های غیرجراحی طی سال آینده برگزار می‌شود و مقدمات انجام آن فراهم شده است.

اولین کنگره تصویربرداری قلب کشور

دکتر عبدالحسینی در ادامه به برگزاری نخستین کنگره تصویربرداری قلب کشور در سال آینده در بیمارستان رضوی مشهد اشاره کرد و اظهارداشت: در نظر داریم بیمارستان فوق‌تخصصی رضوی به‌عنوان پایلوت پرستاری تخصصی در جراحی قلب مطرح باشد، که در این رابطه تبادل نظرات و برنامه‌ریزی‌هایی نیز انجام شده است.

بنابر این گزارش دراین کنگره علمی که به‌مدت 3روز در بیمارستان فوق‌تخصصی رضوی برگزار شد، بیش از 35 میهمان خارجی از 14کشور آمریکا، آلمان، بوسنی، ازبکستان، عربستان، هند، اسپانیا، کرواسی، ترکیه، برزیل، کانادا، جمهوری چک، سوریه و یونان به همراه متخصصان و جراحان قلب ایران، مقالات و نظرات کارشناسانه در حوزه جراحی آئورت و بیماری‌های قلبی را به دبیرخانه سمپوزیوم ارائه کردند.

گفتنی است در مجموع 110 مقاله به دبیرخانه این سمپوزیوم ارسال شده و بیش از 70 مقاله به‌صورت سخنرانی در کنگره ارائه شد که از این تعداد 10 مقاله در قالب جلسات تحلیلی کارگاهی OPCAB بود.

در این جلسات کارگاهی که به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد حاضران به‌صورت زنده، ناظر عمل جراحی در اتاق عمل بودند.

نمایش زنده عمل جراحی به‌صورت ویدئو کنفرانس

عمل جراحی بای پس اتصال رگ‌های پیوندی قلب یک بیمار کرونر (قلبی عروقی) به روش «قلب خوانی» (Reading The heart) توسط دکتر احمد رجایی خراسانی به‌صورت ویدئو کنفرانس برای متخصصان و جراحان بزرگ جهان در دومین روز از این سمپوزیوم انجام شد.

دکتر رجایی پس از انجام موفقیت‌آمیز این عمل در جمع خبرنگاران گفت: عمل بای پس با قلب در حال تپش و بدون نیاز به ماشین قلب و ریه و ایست قلبی با موفقیت انجام شد.

وی درخصوص پیشینه این روش جراحی، آن را روشی با سابقه‌ای حدود دودهه عنوان کرد و افزود: اما روش جدید که با کاهش اضطراب و افزایش ضریب امنیت و آرامش جراح در اتاق عمل همراه است، حدود 3 سال قبل توسط بنده ابداع شد.

این جراح برجسته قلب با اشاره به مزیت‌های این روش خاطرنشان کرد: نا امنی جراحان از شرایط ایست قلبی بیمار، موجب نگرانی متخصصان شده بود که پیش‌بینی ایست قلبی بیمار حین انجام عمل ممکن نبود.

دبیر سمپوزیوم بین‌المللی آئورت بیمارستان رضوی ادامه داد: در این روش با نگاه کردن به قلب و یا به‌اصطلاح «خواندن قلب» با ظاهر شدن علائم قبل از ایست قلبی بیمار که قابل احیا و بازگشت به زندگی است، اقدامات پیشگیری توسط گروه جراحی انجام می‌شود.

دکتر رجایی با اشاره به موفق بودن روش «قلب خوانی» اظهار داشت: خطای انجام عمل جراحی در این روش کمتر از نیم درصد است.

روند آینده جراحی قلب به سوی عمل‌های کم تهاجمی

یک جراح برجسته قلب جهان و استادیار دانشگاه تگزاس آمریکا با بیان اینکه روش‌های جدید جراحی، روش‌های قدیمی را نفی نمی‌کند، گفت: روند جراحی قلب در آینده به سوی عمل‌های کم تهاجمی می‌رود.

دکتر علی عزیززاده اظهار داشت: چنین قانونی در علم پزشکی وجود ندارد که با ابداع روش جدیدی در علم پزشکی، روش‌های قبل نقض ‌شود.

وی با اشاره به نقش استرس در بروز بیماری‌های قلبی عروقی خاطرنشان کرد: اضطراب موجب تنگ شدن رگ‌های قلب می‌شود و با برگشتن به حالت معمول، رگ هم به وضعیت عادی بر می‌گردد اما اگر فردی که بیماری گرفتگی رگ‌های قلبی عروقی دارد دچار استرس شود، سلامتی قلب او به خطر می‌افتد.

ضرورت یافتن روش‌های جدید درمانی بیماری‌های آئورتی

یکی از مشاهیر قلب جهان با بیان اینکه مرگ ناشی از بیماری‌های آئورتی به‌دلیل تشخیص اشتباه‏، یک مشکل جهانی است، یافتن روش‌های جدید تشخیص به موقع و درمان بیماری‌های آئورتی را از ضرورت‌ها دانست.

پروفسور «رانداس خوزه ویللا باتیستا» تصریح کرد: بیماری‌های آئورتی یک تهدید جدی برای سلامتی بشریت است که تشخیص صحیح و به موقع آن قبل از حاد شدن وضعیت بیماران، بهترین طریق برای پیشگیری و درمان بیماری‌های آئورتی است.

وی اظهارداشت: امروزه با پیشرفت تکنولوژی‌های پزشکی و ارتقای دانش متخصصان و جراحان قلب دنیا، پیشگیری و درمان این بیماری کاری دشوار نیست.

کد خبر 71030

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز