دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۰
۰ نفر

گروه محیط‌زیست - اسد افلاکی: مدیرکل دفتر اکوبیولوژی دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با همشهری از انتقال آزمایشی مرجان‌های خلیج چابهار دربهمن ماه خبر داد

امید صدیقی با اعلام این خبر افزود: مجری طرح توسعه اسکله شهید بهشتی در چابهار در حال حاضر موج‌شکنی را در غرب اسکله، با فاصله 3 کیلومتری موج شکن قدیمی که در شرق احداث شده، در دست ساخت دارد که قرار است این 2‌موج شکن در نهایت به هم متصل شوند و اسکله جدید در آن ایجاد شود اما سازمان محیط‌زیست طی نامه‌ای به دست‌اندرکاران طرح اعلام کرده که تنها درصورتی می‌توانند این 2 موج‌شکن را به هم متصل کنند که تکلیف مرجان‌های موجود در منطقه مشخص شده باشد.

ضمن آنکه حین ساخت موج شکن جدید با پایش دائمی، میزان کدورت آب همواره در حال کنترل است و درصورت بالا رفتن کدورت از حد استاندارد، طرح متوقف می‌شود تا به مرجان‌ها لطمه‌ای وارد نشود کمااینکه تا‌کنون چند بار به‌دلیل افزایش کدورت آب عملیات اجرایی موج شکن به حالت تعلیق در آمده است.

وی با اشاره به اینکه 2 منطقه مرجانی کوچک و بزرگ به ابعاد 5/1 و 5/3 هکتار در محدوده طرح توسعه اسکله واقع شده است، بیان کرد: با توجه به اهمیت این 2 لکه مرجانی، محدوده آنها با جی‌پی اس به‌طور دقیق مشخص و به مجری اعلام شده است و سازمان محیط‌زیست تاکید کرده است که برای انتقال مرجان‌ها نخست باید مجری طرح به‌صورت آزمایشی یک منطقه کوچک در حد 1500 متر مربع با حدود 40 الی 50 کلونی مرجانی را براساس متدلوژی‌ای که ارائه کرده به سایت جدید منتقل کند تا اگر نتیجه موفقیت آمیز بود کل منطقه مرجانی منتقل شود.

صدیقی تاکید کرد: حتی همین انتقال آزمایشی هم باید با نظارت مستقیم سازمان محیط‌زیست و با همکاری گروه بین‌المللی انجام شود؛

ضمن آنکه پیش از هر گونه اقدامی، مجری موظف به ارائه مطالعات جریان، جنس بستر، دانه بندی، آلودگی‌ها، شیب بستر و فهرست تیم منتقل‌کننده و شیوه متدلوژی انتقال با سایر اطلاعات مربوطه به سازمان است تا پس از موافقت سازمان این اقدام عملی شود.

مجری نیز موارد یاد شده را پذیرفته و قرار است تا پیش از بهمن ماه موارد درخواستی را ارائه کند که براین اساس پیش‌بینی می‌شود انتقال آزمایشی مرجان‌ها در بهمن ماه به اجرا درآید.

این گزارش می‌افزاید: از سال 84 که توسعه بندر شهید بهشتی خلیج چابهار آغاز شد تا‌کنون بخش عمده‌ای از لکه‌های مرجانی آسیب‌دیده‌اند و البته طی این 3 سال پیوسته کارشناسان محیط‌زیست و سازمان محیط‌زیست نسبت به اجرای این طرح واکنش نشان داده‌اند اما این هشدارها به روال همیشگی چندان مورد توجه قرار نگرفت و با وجود متعهد شدن کارفرما به رعایت مسائل زیست‌محیطی، در سال 86 کارفرمای طرح توسعه، بدون هماهنگی با سازمان محیط‌زیست اقدام به خاکریزی در منطقه مورد نظر کرد. در پی آن، با شکایت سازمان محیط‌زیست و حکم قضائی این طرح متوقف شد.

سرانجام پس از کشمکش‌های فراوان قرار است مرجان‌ها طبق معیارها و ضوابطی خاص و تحت نظارت مستقیم سازمان محیط‌زیست به منطقه‌ای دیگر منتقل شوند با این همه، هنوز اجرای این طرح با اما و اگرهای فراوان همراه است.

کد خبر 70854

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز