جمعه ۲۲ آذر ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: پزشکان در سنت‌لوئیس آمریکا اعلام کردند که با موفقیت یک تخمدان کامل از یک داوطلب به خواهر دوقلوی نابارورش پیوند زده‌اند و این زن توانسته است یک نوزاد دختر سالم به دنیا آورد.

به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران گفتند این برای اولین بار است که یک تخمدان کامل پیوند زده می‌شود و به تولد یک نوزاد زنده می‌انجامد.

این پژوهشگران که نتیجه کار خود را در نشریه پزشکی نیوانگلند منتشر کرده‌اند، گفتند این روش ممکن است راهی برای حفظ باروری در بیماران مبتلا به سرطان و زنانی باشد که از سن باروری گذشته‌اند.

دکتر شرمن سیلبر از مرکز ناباروری سنت لوئیس و همکارانش گزارش کردند که یکی از این دو خواهر دوقلو در ۱۵ سالگی دچار یائسگی زودرس شده بود، اما پیوند تخمدان از خواهر دوقلویش باروری او را بازگرداند و او  در ۳۸ سالگی در یازدهم نوامبر امسال یک نوزاد دختر به دنیا آورد.

 قبلا این پژوهشگران غلاف بیرونی تخمدان را پیوند زده و نشان داده بودند که حتی اگر این بافت، منجمد نیز شده باشد، می‌تواند باروری را بازگرداند.

 گرچه ازهشت زنی که از این تکنیک برای آنها استفاده شده است، تا به حال شش نوزاد به دنیا آمده‌اند، حدود دوسوم تخمک‌‌های این بافت‌های پیوندی در نتیجه فقدان خونرسانی به بافت از بین‌ رفته‌اند و این زنان پس از سه سال به سرعت یائسه شده‌اند.

گروه سیلبر به امید اجتناب از این مشکلات پیوند یک تخمدان کامل را انجام دادند و دو ورید و یک شریان آن را برای تغذیه بافت پیوند دوباره متصل کردند، که عملی بسیار مشکل بود، زیرا این رگ‌های خونی بسیار ظریف هستند.

سیلبر گفت گرچه این پیوند میان دو خواهر دوقلوی همسان انجام شد که یکی از آنها دچار یائسگی زودرس شده بود، این تکنیک نهایتا می‌تواند به دو گروه از زنان سود برساند، به شرطی که بتوان تخمدان‌های آنها را در حالت منجمد، زنده نگهداشت.

 "یکی زنان جوان مبتلا به سرطان که به علت انجام شیمی‌درمانی کارکرد تخمدان خود را از دست خواهند داد. فقط کافی است که تخمدان را از بدن زن بیرون آورد و پس از اتمام شیمی‌درمانی، آن را دوباره به بدن او پیوند زد."

 به گفته سیلبر گزینه دیگر بحث‌برانگیزتر است: طولانی‌تر کردن دوره باروری زنان.

می‌توان یکی از دو تخمدان یک زن را در دهه ۲۰ زندگی‌‌اش بیرون آورد و آن را منجمد کرد. سیلبر گفت: "هنگامی که این زن به ۴۰ یا ۴۵ سالگی – زمان شروع یائسگی- رسید، می‌توان این تخمدان را به او بازگرداند، و به این ترتیب دوره باروری او را طولانی‌تر کرد. در واقع ما این کار را برای شمار اندکی از بیماران انجام داده‌ایم. به نظر من زنان بسیار بیشتری وجود دارند که می‌خواهند این کار را انجام دهند."

به گفته سیلبر میزان ناباروری در زنان در ۲۵ سالگی فقط ۶ درصد است، در حالیکه این رقم در ۴۰ سالگی به ۷۰ درصد و در ۴۳ سالگی به ۹۵ درصد می‌رسد.

کد خبر 70554

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز