چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: ظاهرا مصرف مکمل‌های ویتامین سی و ای خطر سرطان را کاهش نمی‌دهند.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه دو بررسی جدید نتایج پژوهش‌های قبلی در مورد احتمال اثر محافظتی ویتامین‌‌های سی و ای در مقابل سرطان را رد می‌کند.

در این بررسی‌ها ۱۵۰۰۰ مرد ۵۰ ساله و بالاتر در یک دوره هشت‌‌ساله مورد پیگیری قرار گرفتند، اما ظاهرا هیچکدام از این دو ویتامین به طور قابل‌توجهی خطر سرطان را کاهش ندادند.

 نتایج این بررسی‌ها در شماره ۷ ژانویه نشریه انجمن پزشکی آمریکا (جاما)منتشر خواهد شد.

 این یافته‌ها اخباری نومیدکننده برای بیش از نیمی از بزرگسالان آمریکایی به حساب می‌آید که مکمل‌های ویتامینی را به امید محافظت‌شدن در برابر ر بیماری‌ها مصرف می‌کنند.

 به نظر می‌رسد یافته‌های این بررسی‌های جدید ردکننده بررسی‌های مشاهده‌ای قبلی باشد که استفاده از ویتامین ‌سی و ای را با کاهش خطر برخی از اشکال سرطان مانند سرطان پروستات ارتباط داده بودند.


 یکی از این دو بررسی - کارآزمایی پیشگیری سرطان با سلنیوم و ویتامین ای (SELECT)نشان داد که نه مکمل‌های ویتامین ای و نه مکمل‌های سلنیوم، چه تنها مصرف شوند، و چه همراه با هم، خطر سرطان پروستات - دومین علت مرگ ناشی از سرطان در آمریکا - را کاهش نمی‌دهند.

 پیتر گان از دانشگاه ایلینوی در سرمقاله‌ای در جاما می‌نویسد:‌"ممکن است زمان آن فرارسیده باشد که ایده تاثیر محافظتی رژیم غذایی بر سرطان پروستات از طریق دادن مولکول‌های غذایی منفرد یا همراه با هم به مردان میانسال و مسن را کنار بگذاریم."

پژوهشگران SELECT اثرات این مکمل‌ها را در طول هفت سال بر روی ۳۶۵۳۳ مرد ۵۰ ساله و بالاتر بررسی کرده بودند.

این پژوهشگران گفتند که هنوز باید "کارآزمایی‌های بالینی در مقیاس بزرگ و تصادفی‌شده"  در مورد استفاده از مکمل‌های ویتامینی برای پیشگیری ازسرطان انجام شود.

گان می‌گوید تا هنگام عملی‌شدن نسل بعدی کارآزمایی‌ها در این مورد: "پزشکان نباید سلنیوم، یا ویتامین ای یا هر مکمل ضداکسیداسیون دیگری را برای پیشگیری از سرطان پروستات به بیماران‌شان تجویز کنند."

کد خبر 70530

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز