چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

سیدمحمد مجابی: قرن 21، قرن محیط زیست نام گرفته است. در اجلاس ریودوژانیرو که در سال 1992 برگزار شد، برای ورود به قرن 21 دستوری صادرشد که به دستور21‌ معروف است.

بر این اساس، مهم‌ترین بحث امروز ما رسیدن به توسعه پایدار است که یکی از مهم‌ترین مولفه‌های آن، پرداختن به محیط زیست محسوب می‌شود. در حقیقت فعالیت‌های توسعه‌ای اگر با ملاحظات زیست محیطی صورت نگیرد، هم تخریب محیط زیست را در پی دارد و هم آلودگی آن را. ولی در توسعه پایدار مسیر باید به نحوی طراحی شود که آلودگی و تخریب کاهش پیدا کند.

شهرها به لحاظ تمرکز جمعیت و بالا بودن فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی اثرگذاری مهمی بر محیط‌‌زیست خود دارند و این اثرگذاری‌ها در بسیاری از موارد منجر به ایجاد مشکلات زیست‌محیطی شده که در برخی موارد بحران‌هایی را ایجاد کرده ‌است؛

مثل آلودگی هوا، آلودگی صوتی، آلودگی آب، آلودگی خاک و آلودگی منظر که هرکدام اثرات مهمی برسلامت انسان می‌گذارند.

شهر تهران مانند دیگر کلانشهرهای کشور دچار این خطرات و گرفتاری‌هاست. شاید مهم‌ترین مسئله تهران درشرایط حاضر معضل آلودگی هوا باشد.

در سالیان گذشته مدارس را برای بارش برف تعطیل می‌کردند اما چند سالی است که تعطیلی مدارس برای آلودگی هوا نیز صورت می‌گیرد.

گذشته از هزینه‌های فراوانی که این آلودگی‌ها بر دوش ساکنان شهری تحمیل می‌کنند، نتایج غیرقابل جبرانی هم برای شهروندان دارند.

مرکز مطالعات و پژوهش‌های شهر تهران برای حل معضلات زیست محیطی و کاهش اثرات نامطلوب آلودگی‌های زیست محیطی به‌دنبال راهکارهای اجرایی و راهبردهایی است که از مطالعات و پژوهش‌های کاربردی و بنیادی به دست می‌آید.

مهم‌ترین محورهای این مطالعات درکمیته مطالعات راهبردی محیط زیست شهر تهران در موارد زیر قابل دسته بندی است:

1- زیر ساخت‌ها و شاخص‌های اصلی محیط زیست شهری

2- آلودگی هوا و صوت

3- آلودگی آب و خاک

4- فضای سبز

درکمیته مطالعات راهبردی محیط زیست شهری، عناوین متعددی برای مسائل زیست‌محیطی مشخص شده است. یکی از مهم‌ترین و زیربنایی‌ترین موارد، تهیه و تدوین وضعیت محیط‌زیست شهر تهران یا SOE است.

با به دست آوردن این اطلاعات علاوه بر اینکه وضعیت محیط‌زیست شهر تهران را به دست می‌آوریم، می‌توانیم هر ساله شاخص‌های آن را مورد بررسی قرار دهیم و وضعیت محیط‌زیست سالانه را مقایسه کنیم و نهایتا براساس این شناخت و مقایسه‌ها، راهبرد لازم را برای بهبود وضعیت ترسیم کنیم.

* دبیر کمیته مطالعات راهبردی محیط زیست شهری

کد خبر 70508

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز