گروه بورس: تیرماه سال 1387 رئیس وقت بانک مرکزی رضایت داد که مشتریان بورس کالا با ابزار معاملاتی جدیدی به نام قراردادهای آتی، خرید و فروش شمش طلا را آغاز کنند

سکه

بورس کالا به مشتریانش این امکان را می‌دهد که تا چند برابر ارزش سرمایه خود به روش معامله آتی سکه طلا بخرند والبته از وصول خرید خود درزمان موعود مطمئن باشند.

در این نوع معامله که به معاملات اهرمی هم معروف است 10 درصد ارزش معامله به‌عنوان سپرده اولیه پرداخت می‌شود و بر این اساس هر فرد حقیقی، مجاز است حداکثر 10 قرارداد 10سکه‌ای را با مهلت 2 ماهه به نام خود ثبت کند.

اشخاص حقوقی هم می‌توانند با اتخاذ موقعیت معاملاتی باز حداکثر به میزان 10درصد سرمایه ثبت شده خود دستور خرید صادر کنند. به ازای این معاملات هم یک هزار تومان کارمزد به بورس و 10 هزار تومان کارمزد به کارگزار بابت معامله هر قرارداد تعلق می‌گیرد.

براین اساس کارمزد تسویه نقدی در دوره تحویل هم 50 هزار ریال بابت هر قرار‌داد در نظر گرفته شده است. به جز این، ساعات انجام معامله هم 10 تا 17 هر روز و متناسب با شرایط بازار خواهد بود.

نوسان قیمت سکه روزانه 3 درصد است و مدت انقضای قرارداد هم 2 ماهه تعیین شده البته خریدار درصورت درخواست می‌تواند نسبت به تحویل سکه‌ها در سررسید موعود اقدام کند.

اما نکته مهم‌تر اینکه تاریخ تحویل از اولین روز کاری پس از آخرین روز معاملات تا پایان ماه قرار داد تعیین شده و محل تحویل هم اتاق پایاپای بورس یا هر محلی خواهد بود که بورس، مناسب ارزیابی می‌کند.

اما آنچه بیش ازهمه می‌تواند اقبال خریداران را از معاملات آتی سکه طلا افزایش دهد اطمینان از صحت به سرانجام رسیدن آن است.

به عبارت دیگر خریدار می‌داند که ‌ارائه‌نکردن گواهی آمادگی تحویل از سوی فروشنده، به بهای پرداخت یک درصد ارزش قرار داد به‌عنوان جریمه تمام خواهد شد.

علاوه بر این درصورتی که قیمت بازار نقدی دارایی پایه ازقیمت تسویه روزانه قرار داد آتی بیشتر باشد تفاوت این 2 نرخ به نفع خریدار ازفروشنده اخذ می‌شود، البته این اطمینان خاطر تنها شامل خریداران نمی‌شود، چون جریمه ‌واریزنکردن پیش‌پرداخت تحویل توسط خریدار هم یک درصد ارزش قرارداد در نظر گرفته شده است.

درصورتی که قیمت دارایی پایه در بازار نقدی پایین‌تر از قیمت تسویه روزانه قرار داد آتی باشد، تفاوت این 2 قیمت به نفع فروشنده از خریدار اخذ می‌شود.

به جز این جریمه ‌واریزنکردن باقیمانده مبلغ قرار داد برای تحویل نیز یک درصد ارزش قرار داد است. 

در این معاملات، مبنای تحویل کالا، سکه باید ضرب آخرین سال باشد، امکان تحویل کالا برای سکه‌های ضرب شده سایر سال‌ها به غیرازسکه ضرب آخرین سال، براساس پرمیوم تعیین شده توسط بورس وجود دارد.

براساس قوانین مجموع موقعیت‌های معاملاتی باز کل بازار برای این قرار داد هم حداکثر به میزان مجموع سکه‌های تمام بهار آزادی طرح امام خمینی(ره) مضروب تعیین شده است.

کد خبر 69126
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز