مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲ آذر ۱۳۸۷ - ۰۷:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دومین همایش ملی واکاوی و بازنمایی سیاست‌های کلی نظام در حوزه حمل و نقل برگزار شد.

سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این همایش گفت: به وضوح مشخص است برای حل معضل ترافیک چه باید بکنیم و به چه چیزهایی نیاز داریم. حتی اشخاصی که برای اولین بار قدم به شهر می گذارند نیز به سرعت متوجه نیازهای تهران می شوند. با این وجود واقعا تا چه حد برای حل معضل ترافیک و رسیدن به آنچه که مورد نیاز است کمک شده است.

وی افزود: با وجود آنکه می‌دانیم حل معضل ترافیک در گرو توسعه و ارتقای کیفیت ناوگان حمل و نقل عمومی است اما عملا حمایت جدی و همه جانبه‌ای از توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در کلان شهرها که با معضل ترافیک مواجه اند، صورت نمی‌گیرد.

وی با انتقاد از اینکه سیستم اتوبوسرانی شهر تهران به حدی از استانداردهای جهانی فاصله دارد که اکثر شهروندان آن را سیستمی ناکارآمد می‌دانند افزود: در شرایطی که ناوگان اتوبوسرانی ما از کیفیت لازم برخوردار نیست و ضرورت دارد برای ارتقا کیفی ناوگان و افزایش تعداد اتوبوس‌ها اقدامات گسترده و همه جانبه‌ای صورت گیرد، برخی از مسئولان گلایه‌مندند چرا با هر اتوبوس روزانه هزار مسافر جابه جا نمی‌شود و این را دلیل ناکارآمدی ناوگان اتوبوسرانی می‌دانند.

وی با تاکید بر اینکه باید کرامت انسانی مسافران حفظ و به حقوق انسانی و شهروندی آنها احترام گذاشته شود تصریح کرد: ملاک کارآمدی ناوگان اتوبوسرانی این نیست که با یک اتوبوس روزانه هزار مسافر جابه جا شوند زیرا هر اتوبوس ظرفیت معین و استانداردی دارد که اگر تعداد جابه جایی مسافر در طی روز با هر اتوبوس از این رقم بیشتر شود نشان دهنده کمبود ناوگان و ضعف سیستم است.

معاون شهردار تهران خاطر نشان کرد: در شرایطی که ناوگان حمل و نقل عمومی ما جوابگوی تعداد سفرهای روزانه نیست و شان و کرامت شهروندان و آسایش و راحتی آنها مورد توجه قرار ندارد چه منطق و دلیلی حکم می کند که شهروندان از خودروی شخصی خود استفاده نکنند حال آنکه هزینه سفر با خوردوی شخصی نیز بسیار اندک است، در چنین شرایطی حتی اگر تصور کنیم که شهروندان بخواهند برای حل معضل ترافیک دیگر خودروهای خود را به خیابان ها نیاورند واقعا باید با کدام وسیله نقلیه عمومی سفر کنند؟

تشکری هاشمی با تاکید براینکه شهروندان از تمام ظرفیت موجود ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند، گفت: تا زمانی که شبکه‌ای منسجم از ناوگان حمل ونقل عمومی شکل نگیرد و وسایل نقلیه عمومی کیفیت و کارایی لازم را نداشته باشند نمی‌توانیم توقع داشته باشیم چون ما تدبیر کرده‌ایم، شهروندان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند زیرا تدبیر وقتی معنا دارد که ابزار و توجیه عقلانی و منطقی برایش وجود داشته باشد.

وی با انتقاد از اینکه از زمان ورود خودرو به کشور، ما نگاهی خوردو محور داشته‌ایم افزود: ساخت خیابان، بزرگراه و زیر گذر و روگذر تبدیل به عمده‌ترین کارهایی شده که برای رفع ترافیک می‌کنیم ولی در واقع اینگونه اقدامات تنها سبب می‌شود که خودروهای شخصی راحت‌تر در سطح شهر حضور یابند و روز به روز برتعدادشان افزوده شود حال آنکه کلید حل معضل ترافیک توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی است تا زمینه‌ای فراهم شود که شهروندان بتوانند بدون نیاز به خوردی شخصی به راحتی و با سرعت مطلوب سفر کنند.

وی همچنین با اشاره به اصل 44 قانون اساسی گفت:برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و تحقق خصوصی‌سازی بخشی از ناوگان حمل و نقل عمومی طی سال های اخیر خصوصی سازی بخشی از ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی در دستور کار قرار گرفت اما متاسفانه آنچنان با سیستم یارانه‌ای عرصه بر بخش خصوصی تنگ شده و بخش خصوصی از هرگونه امکاناتی بی‌نصیب مانده است که  حضور و فعالیت آنها به سختی صورت می‌گیرد و در واقع ما به شرکت‌های خصوصی فرصت‌های برابر برای فعالیت نمی‌دهیم و همین امر سبب کم میلی بخش خصوصی برای فعالیت در ناوگان حمل و نقل عمومی شده است.

تشکری هاشمی همچنین با اشاره به اینکه بیش از صدسال از احداث خطوط ریلی در دنیا می‌گذرد اما ما با فقر خطوط ریلی مواجه هستیم گفت: با وجود آنکه سالهاست در کشورهای مختلف دنیا خطوط ریلی به خصوص مترو احداث شده است اما هنوز ما در پایتخت کشورمان تنها 90 کیلومتر مترو داریم که 40 کیلومتر آن حومه است و سهم شهر تهران تنها 50 کیلومتر است حال اینکه از همین ظرفیت نیز به دلیل کمبود ناوگان به طور کامل بهره برداری نمی‌شود و تنها از 50 درصد ظرفیت خطوط فعلی مترو به دلیل کمبود واگن بهره می‌بریم و در بسیاری از شهرها نیز کیلومتر‌ها مترو ساخته شده اما به دلیل نبود واگن لازم  تونل‌های مترو و سرمایه‌های مردم خاک می‌خورد و هیچ کاربردی ندارند.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: باید برای توسعه سریع خطوط مترو حمایت‌های همه جانبی‌ای صورت گیرد تا کلان شهرها بتوانند در مدت زمان کوتاهی کمبودها وکاستی‌های خود را جبران کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه برخی فکر می‌کنند مدیریت واحد شهری یعنی قدرت طلبی و در اختیار گرفتن دستگاه‌های دیگر به همین دلیل علاقه‌مندند این قدرت را در اختیار بگیرند گفت: مدیریت واحد شهری به معنای قدرت طلبی یک نهاد یا بخش نیست بلکه بدان معنا است که همه نهادها مانند راهنمایی و رانندگی، شهرداری، سازمان آب و فاضلاب، وزارت مسکن و شهرسازی، وزارات بازرگانی و غیره جهت منطقی واحدی که در چارچوب سیاست‌های کلان را دنبال کنند که متاسفانه اکنون  چنین اتفاقی در حوزه مدیریتی صورت نمی‌گیرد.

تشکری هاشمی با تاکید به نامتناسب بودن اختیارات و مسئولیت‌های شهرداری‌ها گفت: شهرداری‌ها در بسیاری از موارد مسئول شناخته می‌شوند و باید پاسخگو باشد اما برای اجرای وظایفشان اختیارات لازم را ندارند.

وی با بیان  اینکه مگر می‌شود از سازمان یا نهادی مسئولیت خواست اما به آن اختیار و ابزار‌های لازم را نداد و اختیار تصمیم‌گیری را از آن سلب کرد افزود: متاسفانه شهرداری‌ها در تامین برخی از امکانات و تخصیص بودجه‌های مربوط خودشان تصمیم گیرنده نیستند و گاه حتی مورد مشورت هم قرار نمی‌گیرند.

معاون شهرداری تهران یکی از چالش‌های پیش روی حوزه حمل و نقل را ناکارآمدی برخی از قوانین دانست و گفت: بیش از 6 سال از مطرح شدن قانون اخذ جرایم می‌گذرد، در واقع حدود سال 81 این قانون از دولت به مجلس رفت اما متاسفانه هنوز این قانون به تصویب نرسیده است. قانونی که جرایم سنگینی برای متخلفین در نظر گرفته و جرایم تکمیلی را هم پیش بینی کرده است.

وی ادامه داد: پس از گذشت این همه سال قانون اخذ جرایم باید اکنون منسوخ می‌شد و قانون جدید جایگزینش می‌کردیم اما هنوز این قانون به تصویب هم نرسیده است.

مهندس تشکری با تاکید بر اینکه قوانین ما در حوزه ترافیک بسیار ضعیف و ناکارآمد هستند گفت: در دنیا سختگیرانه‌ترین قوانین مربوط به راهنمایی و رانندگی می‌شود چون پای مرگ و زندگی و سلامتی مردم در میان است.

وی همچنین مدیریت تقاضای سفر را یکی از راهبردی‌ترین روش‌های حل معضل ترافیک دانست و اظهار کرد: مدیریت تقاضای سفرها که یکی از کم هزینه‌ترین و تاثیرگذارترین روش‌های کاهش ترافیک محسوب می‌شود که متاسفانه تنها در موردش صحبت می‌شود و مسئولان تاکنون همکاری لازم را برای تحقق این مهم نداشته‌اند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: بارها اعلام کرده‌ایم که در شهر تهران سه گروه سفرهای دانش آموزی و دانشجویی، کارمندی وکارگری و اصناف و کسبه صورت می‌گیرد که می‌توان با ایجاد یک فاصله معنا‌دار بین این سه موج از سفرها در حد زیادی از تراکم ترافیک کاست چنانچه در ماه مبارک رمضان این اقدام توانست سبب توزیع مناسب سفرها و کاهش ترافیک شود اما متاسفانه مسئولان توجه لازم را برای تحقق این طرح نداشته‌اند و از کم هزینه‌ترین اقدامی که می‌تواند بار ترافیک را کاهش دهد خودداری کرده‌‌اند.

وی در پایان تصریح کرد: دلیل عدم تغییر ساعات کاری ادارت و مدارس به درستی مشخص نیست اما به هرحال با عدم اجرای این کار زود بازده و کم هزینه میلیون ها ساعت از وقت شهروندان تهرانی در ترافیک تلف می‌شود و خسارات زیادی نیز به شهر و شهروندان تحمیل می‌شود.

کد خبر 68986

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز