شنبه ۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۷
۰ نفر

آزاده بهشتی: کهن‌ترین سنگ نگاره‌های ایران توسط جمال لحافیان، پژوهشگر آزاد هنر صخره‌ای و عضو سازمان هنر صخره‌ای استرالیا در استان کردستان شناسایی شد.

این سنگ نگاره‌ها مجموعه فراوانی از فنجان‌نماها هستند که در مسیر رودخانه‌ها و چشمه‌های قدیمی و در دشت‌ها و نزدیک قله کوه‌ها و در دهنه غارها و پناهگاه‌های صخره‌ای به‌ویژه در کوه‌های شاهو در اورامانات به قطر تقریبی 3 الی 35 سانتی‌متر کنده‌کاری شده‌اند. 

این هنر صخره‌ای را در فرهنگ عامیانه   ایران‌جای سم حیوان و یا هاوان سنگی می‌گویند و کمتر به آن توجه شده است.طی تحقیقات سال‌جاری درمناطق مختلف استان کردستان از جمله اورامانات، منطقه سارال، سقز، قروه، کرفتو،  بیجار و  در ارتفاعات مختلف از سطح دریا مجمو‌عه فراوانی از فنجان‌نماها شناسایی شده‌اند که در آنها کهن‌ترین سنگ‌نگاره‌های شناخته شده در ایران که تا‌کنون گزارش شده‌اند، وجود دارد.

فنجان‌نماهای مسیر رودخانه سیروان در منطقه اورامانات روی تخته سنگی به ارتفاع 3 متر و طول 4 متر در فاصله 100 متری رودخانه سیروان قرار دارد که حدود 70 فنجان‌نما با قطر 3 الی 10 سانتی‌متر و اکثرا بر نوک تخته سنگ از دامنه غربی تا شرقی آن کنده‌کاری شده‌اند. بعضی از این فنجان‌نماها به‌صورت جفت 2 عدد، 4 عدد، 6 عدد و یا به‌صورت خوشه‌ای کنده کاری شده‌اند.

طی 10 سال گذشته توسط پژوهشگر سنندجی هزاران تخته سنگ دارای هزاران نقش اکثرا پیش از تاریخ در مناطق مختلف کردستان شناسایی شده که در غرب ایران بی‌نظیر است.گزارش اولیه  این پژوهش  در ماه می‌2004 در مجله تخصصی بین‌المللی تحقیق هنر صخره‌ای استرالیا ROCK ART RESEARCH به چاپ رسید.

البته بد نیست بدانید کهن‌ترین هنر صخر‌ه‌های شناخته شده در جهان تاکنون در کشور هند و مربوط به نشانه‌های فنجانی است که در صخره یک غار سنگ ریگی کنده کاری شده‌اند.

کد خبر 68982

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز