پیشنهاد تنظیم آغاز ساعات کار اصناف، ادارات، مدارس و بانک‌ها برای شکستن پیک ترافیک صبح و عصر تهران و تقسیم آن در بازه زمانی بزرگ‌تر، در 2سال گذشته چند بار از سوی شهرداری تهران مطرح شده بود....

 اما امسال، در آستانه بازگشایی مدارس و در ستاد مهر‌رمضان، شهرداری نظر خود را جدی‌تر از قبل و با اصرار بیشتری عنوان کرد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، در ماه رمضان از دولت خواستار تدوام اجرای تغییر شروع به کار ساعات اداری در پایتخت شد و گفت: به‌منظور کاهش ترافیک، پیشنهاد دادیم پس از ماه مبارک رمضان، ساعات شروع به کار اداری7:30، مدارس8:30 و اصناف و کسبه 9:30 باشد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در نشست ستاد مهررمضان از دولت خواست تا اجرای فاصله معنادار آغاز به‌کار سفرهای شهری اعم از آموزشی، اداری و اصناف تداوم یابد.

جعفر تشکری هاشمی  افزود: پیش از ماه رمضان پیشنهادهایی مبنی‌بر تغییر ساعات اداری و ایجاد فاصله معنادار میان آغاز به کار 3گروه مراکز آموزشی، ادارات و اصناف به دبیر شورای‌عالی ترافیک وزارت کشور ارائه کردیم تا اجرای این طرح برای ماه رمضان از سوی وزارت کشور به تصویب برسد. در این خصوص معاون شهردار تهران گفت که آنها منتظر تصمیمات جدید دولت برای تداوم اجرای طرح تغییر ساعات اداری پس از ماه رمضان از سوی وزارت کشور بودند اما ساعت کار پس از ماه رمضان به روال عادی خود برگشت.

به گفته تشکری هاشمی، درصورت اجرای فاصله زمانی معنادار میان آغاز به‌کار 3 موج سفری اعم از آموزشی، اداری و کسبه و اصناف پس از ماه رمضان شاهد تسهیل ترافیک در پایتخت خواهیم بود. معاون شهردار تهران ساعات 7:30 و8:30  و9:30 را به‌ترتیب به‌عنوان ساعات آغاز به کار ادارات، مدارس و اصناف برای پس از ماه رمضان به دولت پیشنهاد و ابراز امیدواری کرد با موافقت مجدد دولت با تداوم اجرای طرح مذکور زمینه‌های تسهیل ترافیک در پایتخت شکل گیرد. تشکری هاشمی با بیان اینکه آغاز به کار ساعات مدارس درساعت 7:30 برای دانش‌آموزان زیاد مناسب نیست  عنوان کرد: به دولت توصیه کردیم ابتدا سفرهای کارمندی و ادارات صورت گیرد و سپس دانش‌آموزان به‌منظور ایمنی بیشتر راهی مدارس شوند.

وی با اشاره به تداخل ساعت پایان کار ادارات و اصناف توضیح داد: امید است با اتخاذ تدابیر لازم از سوی دولت این مشکل نیز برطرف شود و ترافیک عصرگاهی نیز با ایجاد فاصله بین سفرهای گروه‌های سه‌‌گانه کاهش یابد. به اعتقاد معاون شهردار تهران، در نخستین روزهای آغاز به کار مدارس در شهر تهران شاهد ترافیک روانی بودیم که یکی از دلایل اصلی آن، تداخل نداشتن ساعت کاری ادارات و آغاز به کار مدارس شهر بود.

کم هزینه‌ترین راه

در کنار نظر شهرداری و شورای شهر، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم معتقد است که تغییر ساعات کاری ادارات و مدارس کم‌هزینه‌ترین روشی است که می‌توان از آن برای تسهیل ترافیک تهران بهره برد.

علی اکبر آقایی در حاشیه نشست اعضای کمیسیون عمران با مدیران حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره اظهار نظر کرد و گفت: از آنجا که تغییر ساعات کاری ادارات لطمه‌ای بر روند عملکرد افراد نخواهد داشت و در مقابل تاثیر بسزایی در کاهش پیک ترافیک دارد، می‌تواند به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای کاهش ترافیک تهران انتخاب شود.  او با اشاره به اینکه با ایجاد فاصله معنادار بین ساعات کاری ادارات و مدارس در ماه مبارک رمضان شاهد تسهیل ترافیک بودیم، افزود: طرح تغییر ساعات کاری ادارات و مدارس در دست بررسی قرار دارد و در تلاشیم با کار کارشناسی، این طرح به بهترین شیوه و بدون آنکه آسیب‌هایی را به‌دنبال داشته باشد اجرا شود.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مذاکراتی که بین دولت و مجلس صورت گرفته از دولت خواسته شده تمام موارد پیشنهادی خود را در این مورد مطرح کند تا با بررسی و کار کارشناسی در این‌باره تصمیم‌گیری صورت گیرد و بتوانیم با راه حلی آسان گام مهمی در تسهیل ترافیک تهران برداریم.

محمدحسین مقیمی، رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس نیز در این باره گفت: هر روش و راه‌حلی که سبب تسهیل و کاهش ترافیک شود مورد تایید است و در مورد تغییر ساعات کاری ادارات و مدارس نیز دولت باید با بررسی ابعاد مختلف در مورد این طرح تصمیم‌گیری کند و به همه جوانب اجرای طرح توجه شود.

کد خبر 67783

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز