همشهری آنلاین: یک گروه پژوهشگران بین‌المللی جمعه 27 اکتبر (5 آبان) اعلام کردند یک داروی جدید لاغری ممکن است به کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت نوع 2 کمک کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز این پژوهشگران می‌گویند داروی اکومپلیا (Acomplia) با نام ژنریک ریمونابانت (rimonabant) ساخت شرکت سانوفی - آونتیس می‌تواند شیوه جدیدی برای درمان این بیماری باشد. داروی ریمونابانت همچنین خطر بیماری قلبی را در مبتلایان به دیابت نوع 2 که به درمان‌های استاندارد پاسخ نمی‌دهند کاهش می‌دهد.

پروفسور آندره شین از دانشگاه لیژ در بلژیک در این باره گفت: "یافته‌های این تحقیق حاکی از آن است که مصرف 20 میلی‌گرم ریمونابانت در روز به علاوه ورزش و رژیم غذایی می‌‌تواند روش جدیدی برای کاهش وزن و کنترل میزان قند خون و نیز برطرف کردن سایر عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی-عروقی در بیماران چاق یا دارای اضافه‌وزن [شاخص توده بدنی] مبتلا به دیابت نوع 2 باشد."

شیوع بیماری دیابت بسیار بالاست به طوری که حدود 200 میلیون نفر را در سراسر جهان به دیابت دچار هستند. اغلب این افراد دیابت نوع 2 دارند که ناشی از عدم توانایی بدن در تنظیم درست قند خون  است و با اضافه وزن و چاقی ارتباط دارد.

کاهش وزن و کنترل قند خون از اهمیت بسیاری برخوردار است، چرا که دیابتی‌ها در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی، کوری، آسیب کلیوی و اختلالات اعصاب هستند که می‌تواند به زخم‌شدن و قطع پا بینجامد.

دکتر شین می‌گوید: "درمان دیابت نوع 2 مشکل است [برخی علت‌ها] چرا که تا به حال هیچ داروی کاملا ایده‌آلی در دسترس نبوده است."

"داروهای موجود می‌توانند کنترل قند خون را بهبود بخشند، اما متاسفانه به جای کاهش وزن باعث افزایش وزن می‌شوند."

پژوهشگران در بررسی بیش از 1000 نفر بیمار دیابتی چاق یا دارای اضافه‌وزن از 11 کشور اروپایی و آمریکای شمالی و جنوبی اثرات دریافت  5 یا 20 میلی‌گرم از این دارو را با دارونما مقایسه کردند.

بیمارانی که دارو را دریافت می‌کردند نسبت به بیماران در  گروه دارونما، وزن بیشتری کم کردند، دور کمرشان کاهش بیشتری یافت، و اشتها و کنترل قند خون بهتری پیدا کردند.

به گفته دکتر شین این یافته‌ها که در نشریه پزشکی Lancet به چاپ رسیده است نتایج بررسی‌های قبلی در مورد تاثیر ریمونابانت در افراد چاق یا دارای اضافه‌وزن غیردیابتی را تایید می‌کند.

دارو به طور کلی به خوبی تحمل شده بود، گرچه برخی از بیماران دچار تهوع، استفراغ و اضطراب شده بودند.

دکتر شین می‌گوید: "این دارو عوامل خطر‌ساز متعدد قلبی-عروقی و متابولیسمی را هدف قرار می‌دهد."

اغلب ناظران بازار دارو آکومپلیا را مهمترین فراورده جدید شرکت سانوفی می‌دانند که بالقوه می‌تواند به فروش جهانی سه میلیارد دلار در سال برسد.این شرکت داروسازی فرانسوی تولید این دارو را در انگلیس، دانمارک، آلمان، نروژ، ایرلند، فنلاند و اتریش آغاز کرده است.

کد خبر 6670

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز