همشهری آنلاین: یک سفینه باری روسی که حاوی غذا، آب و مواد ضروری بود، توانست بر یک مشکل فنی در پهلوگیری غلبه کند و به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) ملحق شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز سخنگوی ایستگاه کنترل پنج‌شنبه 27 اکتبر(4 آبان) در روسیه گفت: "ما توانستیم سفینه پروگرس را به قلاب‌های پهلوگیری قفل کنیم. اکنون منتظر پنجره ارتباطی بعدی هستیم تا مطمئن شویم همه چیز درست کار می‌کند."

سفینه پروگرس 23  در مدول زوزدای ایستگاه فضایی پهلو گرفته است

مقامات فضایی روسی قبلا گفته بودند که به علت آنکه یک آنتن پهلوگیری به درستی عقب کشیده نمی‌شود، جفت‌شدن درست سفینه با ایستگاه امکان ندارد.

مسئولان فضایی در ایستگاه کنترل روسیه در کورلیوف در خارج مسکو در حالی که سعی می‌کردند اتصال صحیح را برقرار کنند، دو ساعت پرتنشی را گذراندند.

نیکولای سواستیانوف رئیس شرکت  Energi که این سفینه را ساخته است گفت جمعه هنگامی که وارسی‌های لازم انجام شد، درها باز می‌شود تا سرنشینان ایستگاه بتوانند ملزومات را تخلیه کنند.

پروگرس 23 از دید ایستگاه فضایی- انتنی که درست کار نمی کرد مشخص شده است

سفینه Progress M-58 دوشنبه از پایگاه فضایی روسیه در بایکونور قزاقستان پرتاب شده بود.

این سفینه 2400 کیلوگرم محموله شامل اکسیژن، سوخت، غذا و آب حمل می‌کند.
میخائیل تیورین روسی، مایکل لوپز-آلگریای آمریکایی و توماس ریتر آلمانی از شهریور در ISS هستند. ماموریت ریتر در دسامبر (آذر) به اتمام می‌رسد ولی دو نفر دیگر 5 ماه دیگر در مدار زمین باقی خواهند ماند.

مقامات فضایی روسیه گفتند هیچ خطری سرنشینان ‌ISS را تهدید نمی‌کرد و از قبل مقدار کافی غذا، آب و سوخت برای استفاده تا پایان سال در ایستگاه وجود داشت.
سفینه روسی همچنین حامل نامه هایی برای سرنشینان از خانواده‌هایشان و نیز فیلم و کتاب است.

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) 7 دسامبر (16 آذر)  را به عنوان زمان آغاز ماموریت شاتل ( فضاپیمای رفت و برگشت) بعدی آمریکا تعیین کرده است که قرار است تجهیزاتی را برای تکمیل ساختمان ISS به مدار ببرد.

آخرین باری که سفاین روسی با چنین مشکلی روبرو شدند در سال 2001 بود که یک درزگیر لاستیکی به جا مانده از یک سفینه باری قبلی، مکانیسم پهلوگرفتن را مختل کرد. فضانوردان برای حل این مشکل مجبور شدن به راهپیمایی فضایی بپردازند.

کد خبر 6655

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز