شنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ۲۳ آبان ماه برابر با ۱۴ نوامبر ، روز جهانی دیابت نام‌گذاری شده است

World Diabetes Day

شعار روز جهانی دیابت نیز مراقبت در قبال دیابت برای همه است. دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمنی است که بشر را گرفتار کرده است.

در سال ۲۰۰۳ تعداد مبتلایان به بیماری دیابت در سراسر جهان ۱۹۴ میلیون نفر تخمین زده می‌شد. پیش بینی می‌شود که این رقم تا پایان سال ۲۰۲۵ در نتیجه طولانی شدن عمر مفید افراد، سبک زندگی بی‌حرکت و غیرفعال و تغییر الگوهای رژیم غذایی به ۳۳۳ میلیون نفر برسد.

۱۴ نوامبر (۲۳ آبان ماه) هر سال به نام روز جهانی دیابت خوانده می‌شود. هر سال شعار خاصی برای این روز در نظر گرفته می‌شود.

از سال ۲۰۰۱ مضمون این شعارها به عوارض دیابت اختصاص یافته است. شعار روز جهانی دیابت در سال ۲۰۰۷ در رابطه با مراقبت پا در دیابت بود: «دیابت و مراقبت از پا: برای پیشگیری از قطع عضو بیماران دیابتی گام برداریم.»

مجمع عمومی سازمان ملل، در تاریخ ۲۰ دسامبر سال ۲۰۰۶ با پذیرش قطعنامه‌ای دیابت را یک بیماری مزمن و ناتوان کننده با هزینه‌های هنگفت معرفی کرد که خانواده‌ها، دولت‌ها و کل جهان با آن مواجه هستند.

دیابت چیست؟

دیابت یک عارضه ناشی از اختلال در تولید و یا عملکرد انسولین در بدن است. انسولین هورمون یا ماده‌ای است که در لوزالمعده (پانکراس) تولید می‌شود و سلول‌ها را قادر می‌سازد تا گلوکز را از خون بگیرد و برای تولید انرژی استفاده کنند.

در صورتی که لوزالمعده فرد مبتلا به دیابت، انسولین مورد نیاز بدن را تولید نکند (دیابت نوع یک) و یا انسولین در لوزالمعده کم تولید شود یا انسولین تولید شده موثر واقع نشود (دیابت نوع دو) در نتیجه افراد مبتلا به دیابت نسبت به دیگر افراد در سوخت و ساز بدن خود نمی‌توانند به خوبی از گلوکز یا قند استفاده کنند. در نتیجه قند خون آنان به مقدار قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

افزایش قند خون را «هیپرگلیسمی» می‌نامند. افزایش قند خون سبب ایجاد عارضه‌های زودرس و دیررس در بدن می‌شود، اگر دیابت پیشگیری و درمان نشود، بسیاری از این عوارض می‌توانند سبب کاهش کیفیت زندگی برای فرد مبتلا به دیابت و خانواده او شود و احتمالاً خطر مرگ او را نیز تهدید می‌کند.

منبع مورد استفاده برای این مدخل

کد خبر 66084

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز