جمعه ۲۶ مهر ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: آیا این امکان وجود ندارد که نیکلا سارکوزی به شکل کنونی به هدایت امور اتحادیه اروپا بپردازد؟

روزنامه سوییسی تاگس آنسایگر نوشت، این سوالی است که برخی در بروکسل مطرح کرده و متاسف هستند که رییس جمهور فرانسه پیش از انجام ماموریت‌هایش باید از ریاست بر اتحادیه اروپا کنار برود.

سارکوزی در این مدت کوتاه مجبور شد دو بحران را مدیریت کند. اولین آن، میانجی‌گری وی در آتش بس میان روسیه و گرجستان بود و اکنون هم او توانسته به تثبیت بازارهای مالی اتحادیه اروپا کمکی کند. با این حال پایان ماه دسامبر دوره در راس بودن این فرانسوی پایان می‌یابد. پس از آن برای شش ماه آینده جمهوری چک امور را در دست می‌گیرد.

هیچ کس در اتحادیه اروپا نمی‌خواهد تصور کند مدیریت بحران توسط یک کشور کوچک یا عضو جدید اتحادیه اروپا چگونه ممکن خواهد بود.

سارکوزی می‌گوید، مشخص است که رضایتبخش نخواهد بود چیزی را آغاز کنید، اما نتوانید آن را به نتیجه برسانید. مدیر بحران اروپا عقیده دارد اتحادیه اروپا دیگر نمی‌تواند با ریاست نیم سالانه، آمورش را به پیش ببرد. با این حال وی برای جمهوری چک در دوره ریاستش آرزوی «موفقیت بسیار» کرد.

در واقع قرار بود اول ژانویه 2009 سمت ریاست دایم اتحادیه اروپا ایجاد شود. از آنجا که ایرلندی‌ها به پیمان لیسبون «نه» گفتند، این اتفاق در تاریخ مذکور نخواهد افتاد.

اکنون در بروکسل این تلقی وجود دارد که دولت ایرلند، در موعدی که زودتر از پاییز سال آینده نخواهد بود، پیمان لیسبون را دوباره در معرض رای شهروندانش قرار می‌دهد.

کد خبر 65966

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز