چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۷ - ۰۷:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: بحران جهانی اقتصاد دومین دور مناظره میان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تحت ‌الشعاع خود قرار داد.

به گزارش الجزیره، 80 نفر از تماشاگران حاضر در این مناظره که با مجریگری جان بروکاو از ان بی سی نیوز در دانشگاه بلمونت در نشویل واقع در تنسی برگزار شد، سوالاتی را از باراک اوباما و جان مک کین دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از احزاب جمهوری‌خواه و دمکرات مطرح کردند.

اولین تماشاگر حاضر در سالن محل برگزاری این مناظره از دو کاندیدا سوالی درباره نحوه مواجهه این دو فرد با تهدیدات اقتصادی پرسید.

باراک اوباما در پاسخ به این سوال ضمن بیان این که تلاش‌هایش را در این راستا بر کمک به طبقه متوسط آمریکا متمرکز خواهد کرد، افزود: زدودن قوانینی که بهبود وضعیت کمکی نکرده‌اند، حکم نهایی برای سیاست‌های اقتصادی شکست خورده طی 8 سال اخیر خواهد بود. اکنون ما باید در این باره به اقدامی تعیین کننده دست بزنیم.

Republican presidential nominee McCain speaks as Democratic presidential nominee Obama listens during presidential debate at Belmont University in Nas

سناتور ایالت ایلینویز در ادامه اظهارات خویش گفت: اولین گام این است که با نظارتی قوی و برخورد با مقامات اجرایی بانک‌ها و کمپانی‌های بزرگ و تضمین این مساله که آن‌ها از پاداش‌هایی که مستحق آن نیستند، برخوردار نخواهند شد،‌ از تاثیر گذاری کمک 700 میلیارد دلاری به بانک‌های مصیبت زده آمریکا اطمینان یابیم.

اوباما افزود: طبقه متوسط آمریکا به بسته نجاتی نیاز دارند که همزمان کمک حال دولت‌های ایالتی و محلی و شامل کاهش مالیات‌ها باشد. او گفت سیستم تامین اجتماعی و نظام تامین انرژی نیز نیازمند بازنگری هستند.

کاندیدای دمکرات‌ها افزود: شما به فردی نیاز دارید که برای شما کار کند- فردی که به طبقات متوسط و نه تنها به آن‌هایی که قادرند برای لابی کردن پول بپردازند، فکر کند.

جان مک کین کاندیدای جمهوری‌خواهان و سناتور ایالت آریزونا نیز در پاسخ به سوال این تماشاگر گفت که برای بهبود وضعیت اقتصادی از کاهش مالیات‌ها حمایت می‌کند.

او افزود: دستمزد‌ها و درآمد‌های خیلی از شماها کاهش یافته است... من می‌خواهم کاهش مالیات‌ها را برای طبقه متوسط فراهم کنم.

مک کین با اشاره تلویحی به پرداخت وام‌های مسکن بدون پشتوانه از سوی بانک‌های آمریکایی گفت: این مشکل آنقدر حاد است که ما باید کاری برای کاهش ارزش مسکن انجام دهیم. تا زمانی که ما به بهای مسکن ثبات نبخشیم. هثیچگاه قادر به ایجاد شغل نخواهیم بود.

او سپس نتیجه گیری کرد که اقتصاد آمریکا مجددا احیا خواهد شد و روز‌های بهتری پیش روی ماست.

چالش آب و هوا

مک کین در پاسخ به پرسشی درباره نحوه مواجهه خویش با بحران تغییر آب وهوا گفت: انرژی هسته‌ای ایمن و پاک است و استفاده از آن می‌تواند به ایجاد هزاران شغل منجر شود.

اوباما نیز گفت: این مساله همزمان که یکی از بزرگترین چالش‌های زمانه ما است به ما امکان ایجاد اقتصاد جدیدی را خواهد داد.

او افزود: اگرچه از گسترش استخراج نفت حمایت می‌کند اما این راه را تنها راه برون رفت از بحران اقتصادی نمی‌داند. اوباما افزود که از استفاده از انرژی خورشیدی، بادی و نیروی ژئوترمال و سایر انرژی‌ها از جمله انرژی هسته‌ای حمایت می‌کند.

سیاست خارجی

در سیاست خارجی نیز در حالی که اوباما در توصیف دکترین سیاسی خود درباره مداخله گفت که به همکاری آمریکا با متحدان خویش اهمیت می‌دهد، مک کین گفت: مداخله در امورجهانی به اوضاع بستگی دارد.

مک کین گفت: بر این باورم که باید بر قضاوت و سابقه خود تکیه کنم. اوباما درباره عراق و مساله افزایسش نیرو‌ها در این کشور و مساله روسیه دراشتباه بود.

مک کین سپس خطاب به اوباما گفت: ما برای کارآموزی فرصت نداریم دوست من.

اوباما نیز در مقابل با اشاره به حمله آمریکا به عراق گفت: من نمی‌فهمم جرا ما به کشوری حمله کردیم که هیچ ارتباطی با 11 سپتامبر نداشت. بر مبنای قضاوت مک کین این کار درست بود. اما اکنون مشخص که این کار اشتباه بوده است.

ایران

مک کین در پاسخ به سوال یکی از حاضرین در جلسه مناظره مبنی بر اینکه کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا چه رویکردی را در قبال ایران در پیش خواهند گرفت، با تکرار ادعاهای پیشین و بی‌اساس خود مدعی شد: ایران تهدیدی برای ثبات در کل خاورمیانه است.


او در ادامه ادعا کرد: اگر ما با اعمال تحریم‌ها فشار کافی بر ایران وارد آوریم می‌توانیم رفتار آن‌ها را تغییر دهیم.

اوباما نیز مدعی شد: ما نمی‌توانیم به ایران اجازه دهیم که به بمب اتمی دست پیدا کند.

این ادعا در حالی از سوی اوباما مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را رد کرده و بارها اعلام کرده است که تنها قصد استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای را دارد.

اوباما در ادامه اظهارات خود مدعی شد: آمریکا باید از تحریم‌ها علیه ایران با این هشدار که اگر رفتارتان را تغییر ندهید پیامدهای بدی در پی خواهد آمد، استفاده کند.

تحت فشار

مک کین در حالی وارد سالن دومین دور مناظره با کاندیدای دمکرات‌ها شد که از سوی هم حزبی‌های جمهوری خواه خود برای کاهش اختلاف امتیازات با اوباما تحت فشار قرار دارد.

اوباما براساس نظر سنجی‌هایی که در سطح آمریکا انجام گرفته است از مک کین پیش افتاده است، بسیاری از کارشناسان یکی از دلایل این امر را بروز بحران اقتصادی در آمریکا و سایر نقاط جهان می‌دانند.

طبق نظر سنجی‌هایی که اخیرا انجام گرفته است، اوباما با 53 درصد آرا از مک کین که 45 درصد آرا را کسب کرده، پیش است.

کد خبر 65254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز