همشهری آنلاین: بیش از 1700 ناشر کشور از ابتدای راه‌اندازی طرح فیپای اینترنتی کتابخانه ملی به عضویت این طرح در آمده و فیپای کتاب‌های در دست انتشار خود را از طریق اینترنت دریافت کرده‌اند.

 به گزارش همشهری آنلاین از سایت کتابخانه ملی ، بر اساس اعلام مدیریت پردازش معاونت کتابخانه ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی از ابتدای آغاز طرح ارائه فیپا- فهرست نویسی پیش از انتشار-  به صورت اینترنتی تعداد زیادی از ناشرین کشور از مزایای گوناگون آن از جمله تسریع فرآیند درخواست فیپا و تحویل مدرک ،عدم نیاز به مراجعه حضوری به واحد فیپا و تسریع فرآیند فهرست‌نویسی و تحویل برگه فیپا به ناشران استفاده کرده اند.

ناشران مختلف برای عضویت در این طرح که امکان درخواست فیپا از تمام نقاط کشور به طور یکسان را نیز فراهم کرده است می توانند پس از ارائه درخواست خود به واحد فهرست نویسی پیش از انتشار کتابخانه ملی از طریق تلفن، پست الکترونیکی و مراجعه به نشانی http://opac.nlail.ir ، شناسه کاربری و رمز عبور خاص خود را دریافت کنند.

بر اساس این طرح ، ناشران برای دریافت فیپای هر عنوان کتاب می توانند پس از مراجعه به بخش فیپا در پایگاه اطلاع رسانی سازمان اسناد وکتابخانه ملی و درج شناسه کاربری و رمز عبور و ورود به پرسشنامه الکترونیکی فهرست نویسی پیش از انتشار، به الصاق فایل مربوط به صفحه عنوان، فهرست مندرجات، مقدمه و پیشگفتار، تعدادی از صفحات متن کتاب، فهرست منابع و مآخذ و یا کل کتاب اقدام نمایند.

درخواستهای واصله از طریق اینترنت در مدت زمان مقرر ( 6 روز کاری ) بررسی و برگة فیپای صادره توسط کتابخانه ملی به نشانی پست الکترونیکی ناشر متقاضی ارسال می شود .
همچنین واحد فهرست نویسی پیش از انتشار کتابخانه ملی با شماره تلفن های 81623114 –81623104 (021) و پست الکترونیکی: fipa@nlai.ir آماده پاسخگویی به سؤلات ناشران در مورد این طرح و سایر مسائل مرتبط با فیپا می باشد.

لازم به ذکر است تا پیش از اجرای این طرح ، ناشران مختلف و به خصوص ناشران شهرستانی با مشکلات فراوانی در مورد دریافت فیپای کتاب های در دست انتشار خود، مواجه بودند.

گزارش همشهری آنلاین حاکیست که سید فرید قاسمی ، مورخ مطبوعات و کتاب چندی قبل در سخنرانی ومیزگرد نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از طرح کتابخانه ملی برای راه اندازی فیپا در بخش خصوصی به کمک کتابخانه ملی خبر داده بود که تا کنون خبری از این اقدام انتشار عمومی پیدا نکرد.[میزگرد طرح خصوصی‌سازی فیپا]

کد خبر 65102

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز