دوشنبه ۸ مهر ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

بد نیست که بزرگ‌تر‌ها برای کودکانی که از مسواک زدن گریزانند تعریف کنند که انسان‌های دوران‌های بسیار دور برای تمیز کردن دندان‌های خود حتی از سم حیوانات به جای خمیر دندان استفاده می‌کر‌دند.

اما مسئله ‌بدفهمی اهمیت سلامت دندان‌ها به کودکان محدود نمی‌شود و برخی بزرگسالان نیز سفیدی دندان‌ها را به سلامت آنها ترجیح می‌دهند؛

به طوری که این موضوع باعث شده در برخی موارد بازار سفید‌کننده‌ها از خمیر‌دندان‌ها پیشی بگیرد. این در حالی است که مصرف اغلب سفید‌کننده‌‌های موجود در بازار، دندان‌ها را دچار ساییدگی می‌کند.

سفید‌کننده‌ها حداکثر برای مصرف هفته‌ای یک‌بار مجاز شمرده می‌شوند؛ حال آنکه برخی عادت دارند این ماده را هر روز و به جای خمیردندان روی دندان‌ها بکشند.

جدای از افرادی که زیبایی را به سلامتی ترجیح می‌دهند، شباهت سفید‌کننده‌ها به خمیر دندان باعث شده عرضه آن در بازار به حداکثر برسد. بنابراین باید دانست که سفید‌کننده‌ها خمیردندان‌هایی با خاصیت سفید‌کنندگی نیستند.

اما کارشناسان این عرصه در پاسخ به این سئوال که خمیر دندان مناسب چه خمیردندانی است؟ می‌گویند خمیردندا‌ن‌های مختلف فرق آنچنانی با هم ندارند، به ویژه‌ آنکه در رعایت بهداشت دهان و دندان نوع خمیر دندان حداقل نقش را دارد .

مطابق نظر آنها همه خمیر دندا‌‌ن‌ها شامل  مواد  شوینده، ساینده، کف کننده، خوشبو کننده  و فلوراید هستند. بنابراین چنانچه از یک خمیردندان استاندارد استفاده می‌کنید بدانید که آنچه بعد از کشیدن نخ دندان به سلامت آن کمک می‌کند نوع و جنس مسواک است.

فقط در مورد خمیر دندان کودکان باید دقت بیشتری کرد.  این خمیر دندان ها با طعم ها و رنگ های مختلفی تهیه می شوند تا بچه ها به شوق خوردن یک خمیر دندان خوشمزه هم شده مسواک بزنند.

اما توجه داشته باشید که چنانچه کودک شما دارای سن کمتر از ۲ سال است باید از خمیر دندان بدون فلوراید استفاده کند. کودکان قبل از ۲ سالگی معمولا مقداری از خمیر دندان را قورت می دهند.

این خوردن خمیر دندان و جذب فلوراید موجود در آن می‌تواند باعث مسمومیت کودک در کوتاه مدت و یا سبب بدرنگ شدن دندان‌ها  در طولانی مدت می‌شود.

کد خبر 64611

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز