یکشنبه ۷ مهر ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۷
۰ نفر

دریادار عبدالله معنوی: منطقه خلیج‌فارس کانون ظهور و انتشار دین مبین اسلام بوده و از این منطقه اندیشه‌اسلامی به غرب و شرق عالم منتشر شده است.

خلیج‌فارس در قلب جهان و مردم قرارداشته و فاصله آن با کرانه‌های شرقی و غربی دنیای اسلام تقریبا برابر است.

احیای اندیشه اسلام ناب‌محمدی(ص) در پی ظهور و پیروزی انقلاب اسلامی که رهبری بزرگ، اندیشمند و احیاگر تاریخ معاصر، حضرت امام‌خمینی(ره) باعث نشر آن از این منطقه به سراسر جهان اسلام شده و مسلمانان جهان را تکان داده و جنبش‌های اسلام خواهی و مبارزه با سیاست‌های ظالمانه حاکم بر جهان را باعث شده است.

بروز این پدیده تاریخ‌ساز در منطقه استراتژیک خلیج‌فارس، منطقه‌ای که به عنوان قلب تپنده اقتصاد جهانی بوده و جزو اهداف استراتژیکی قدرت‌های سلطه‌گر است، موجب نگرانی شدید آنها شده و به دنبال آن خلیج‌فارس در معادلات جهانی و استراتژیکی قدرت‌های بزرگ اهمیت شایانی پیدا کرد.

با استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تصور امنیتی خلیج‌فارس یکسره دگرگون و آمریکا مجبور به ارزیابی مجدد برنامه‌های خود شد. این امر با تلاش آمریکا برای تقویت حضور نظامی خود در منطقه، تشویق کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس به تشکیل شورای همکاری و نیز ترغیب صدام در حمله به ایران پایه‌ریزی شد.

صدام که براین باور بود که ظرف چند روز منطقه خوزستان را فتح و در کمتر از چند هفته در تهران با خبرنگاران مصاحبه خواهد کرد، وارد جنگی شد که 8سال به طول انجامید و نتیجه آن جز سرافکندگی برای خود و حامیان شرق و غرب آن نبود.

جنگ در 31شهریور 1359 در شرایطی تحمیل شد که به دلیل ساختار  جغرافیایی و توان پهلو دهی کشتی‌ها، تنها بندر امام(ره) بود که قسمت عمده مایحتاج کشور و تامین ارزاق و ضروریات جنگ در آن ساماندهی و متمرکز شده بود. فاصله این بندر که در انتهای کانال خورموسی قرار دارد با ساماندهی جنگی نیروهای بعثی واقع در خاک عراق، بسیار ناچیز بوده به نحوی که سلاح‌های یادشده کاملا براین آبراه و کشتی‌های کنار اسکله، اشراف داشتند.

این امر بدین معنی بود که هرگونه محدودیت در تردد کشتی‌ها در این آبراه موجب قطع خطوط موصلاتی خودی و شروع بحران و کمبود مایحتاج ضروری مردم؛ جنگ و در نهایت تضعیف حکومت نوپای اسلامی می‌شد.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که ماموریت حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب و اعمال حاکمیت در آبراه‌ها و مناطق مرزی کشور در سرتاسر خلیج‌فارس و دریای عمان را برعهده داشت بر این باور بود که اعمال حاکمیت جز با اضمحلال نیروی دریایی عراق و جلوگیری از حضور آنها در پهنه آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان میسر نخواهد بود، لذا دو ماه پس از جنگ تحمیلی در مورخه هفتم آذر سال 1359 با طرح حمله گسترده به پایگاه‌های شنوید و ایذایی و ترمینال‌های نفتی عراق که در ابتدای آبراه خور عبدالله (ورودی به‌ام القصر) در حدود سی‌مایلی ورودی به کانال خور موسی (کانال ورودی به بندر امام (ره)) قرار داشت، عملیات را پایه‌گذاری کرد که نام آن را «مروارید» نهاد.

در این عملیات دشمن به گونه‌ای سرکوب شد که تا پایان جنگ قادر به بازسازی خود و حضور در صحنه دریا نشد. با این تلاش‌ها بود که حضرت امام (ره) در سخنرانی خود، نیروی دریایی را «همچون نگینی درخشنده در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان» توصیف فرمود.
اولین نقش ارزنده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس،‌اضمحلال دشمن در همان ابتدای جنگ تحمیلی بود.

دومین نقش بازدارنده این نیرو، کنترل تردد طبق قوانین بین‌المللی در اقصی نقاط خلیج‌فارس و دریای عمان و بازرسی و بازدید تمامی شناورهای مشکوک به حمل کالا و مهمات به عراق بود که نتیجه آن توقیف ده‌ها فروند کشتی تجاری و هدایت آنها به بنادر خودی بود.
این فعالیت شبانه روزی باعث شد که صلابت و استقرار پرچم لااله‌الاالله روی شناورهای نیروی دریایی، جایگاهی بس رفیع‌تر از هر زمانی دیگر داشته باشد.

سومین نقش ارزنده نیروی دریایی، بازنگهداشتن معابر وصولی بنادر و لنگرگاه‌ها، از جمله بندر استراتژیک امام(ره) در طول جنگ تحمیلی بود.

با طولانی شدن جنگ و عدم دستیابی دشمن به آرمان‌های دیکته شده از طرف اربابان خود و از طرفی اقتدار روزافزون جمهوری اسلامی در زمین، هوا و دریا به رغم حصر اقتصادی و فشارهای سیاسی و جنگ روانی و به رغم کمک‌های نظامی غرب به دشمن با واگذاری آخرین هواپیماها و سلاح‌های دور پرتاب دریایی، نیروی دریایی موفق شد با اتکا به خداوند منان و با بهره‌گیری از فرصت‌های موجود به گونه‌ای عمل کند که به رغم تردد بیش از 10هزار فروند شناور به بنادر خودی تنها تعداد اندکی آسیب دیده و مابقی به سلامت به بنادر وارد و یا از آنها خارج شود. چهارمین نقش نیروی دریایی در پیروزی‌های جنگ تحمیلی، تبدیل میدان درگیری به دانشگاه بود.

نیروی دریایی که با خروج مستشاران و تعمیرکاران و طراحان خارجی، خود مسئول تمامی اقدامات عملیاتی، لجستیکی، پرسنلی و اطلاعاتی و غیره شد و جنگی تمام عیار را هدایت می‌کرد با امید دادن به نیروهای مومن و فداکار و توانمند خود، قادر شد نه تنها نسبت به نگهداری و تعمیر سیستم‌های مدرن آن روز یگان‌های شناور رزمی اقدام کند بلکه باوجود کمبود شدید قطعات یدکی و سیستم‌های جایگزین، آمادگی رزمی شناورها را در حد ایده‌آل حفظ و با تحقیق و تلاش و عشق به سربلندی میهن اسلامی، بهینه‌سازی ادوات جنگی را در طول سال‌های درگیری پایه‌ریزی و اجرا و عملا بومی‌سازی تجهیزات را از همان اوایل جنگ تحمیلی پایه‌گذاری کند. جنگ تبدیل به دانشگاهی شد که نیروهای مومن با اتکاء به خداوند لایزال و تلاش و کوشش خود، قادر شدند بالاترین درس زندگی را در آن بیاموزند.
پنجمین دستاورد و نقش درخشان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی، آشکارسازی نیات پلید استکبار جهانی و درگیری مستقیم با آنها بوده است.

استکبار جهانی به بهانه‌های واقعی و خارج از عرف و قوانین بین‌المللی به ناگاه در صبحدم 29فروردین 1367 اقدام به بمباران سکوهای نفتی جمهوری اسلامی ایران کرد در حالی که با ناوگانی کامل تمامی منطقه عملیاتی را در دریا و هوا تحت پوشش قرار داده بود.
این عمل استکبار از هیچ دیدگاهی از جمله، از دیدگاه نیروهای سلحشور و شهادت‌طلب نیروی دریایی قابل توجیه نبود، لذا به رغم  توانمندی و برتری تجهیزاتی قدم به عرصه نبرد گذاشت و با اهدای شهدایی به جامعه بزرگ و ملت غیور ایران، ثابت کرد در پایداری از نهال انقلاب و پاسداری از حق و عدالت از هیچ کوششی فروگذار نکرده و کمترین آن اهدا خون خود در راه اعتلای اسلام و جمهوری اسلامی ایران است.

کد خبر 64481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز