سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۰
۰ نفر

امروزه تقریبا انواع لوازم برقی که در داخل منزل یا محل کار مورد استفاده قرار می‌گیرند با استفاده از برق شهری که منبع نسبتا ارزانی از انرژی به شمار می‌رود، کار می‌کنند

باتری

اما در صورتی که نیاز به استفاده از یک وسیله برقی در فضای خارج از منزل و محل کار مطرح باشد، آنگاه استفاده از باتری ضروری به نظر می‌رسد البته برخی از لوازم برقی از قابلیت شارژ با برق برخوردارند که آنها را تا چند ساعت از شارژ مجدد بی‌نیاز می‌کند.

اما در صورتی که پریز برق در دسترس نباشد، ساده‌ترین راه استفاده از باتری است. در بین باتری‌ها آنهایی که عمر طولانی‌تری دارند نسبت به انواع دیگر ارجح‌ترند.

به طور کلی 2 نوع باتری بیشتر مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد که یک نوع آن باتری سربی است. باتری‌های سربی ارزان‌قیمت هستند و پس از اینکه عمر آنهابه پایان رسید قابل استفاده نخواهند بود.

اما باتری‌های نیکلی که در لوازمی نظیر واکمن‌ها به کار می‌روند قابل شارژ هستند. البته اینگونه باتری ها هم پس از چندین بار شارژ شدن خاصیت خود را از دست داده و
بلا استفاده می‌شوند.

همانطور که در دروس فیزیک مدارس به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود، کار اصلی باتری تبدیل انرژی شیمیایی به الکتریکی است. هنگامی که باتری برای مدتی طولانی بلا استفاده قرار گیرد بر اثر فعل و انفعالات خاصیت خود را از دست داده و فاسد می‌شود.

به همین دلیل توصیه می‌شود که باتری از وسایلی نظیر دوربین عکاسی که به فواصل طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، خارج شود تا فساد آن موجب خراب شدن دستگاه نشود. از سوی دیگر، همیشه هنگام خریداری باتری به تاریخ مصرف آن توجه کنید.

شاید خیلی از ما عادت داشته باشیم تنها به تاریخ مصرف مواد غذایی توجه کنیم اما باید گفت در صورتی که باتری تاریخ مصرف گذشته از فروشگاه خریداری کنیم، باید همانند شیر تاریخ مصرف گذشته، آن را دور بیندازیم.

همچنین بهتر است باطری‌ها را در جای خنک نگهداری کنیم اما باید توجه داشته باشیم که آنها به مرحله یخ‌زدگی نرسند.

یکی از کار‌هایی که برخی از مردم برای شارژ کردن باتری‌های خالی شده انجام می دهند این است که آنها را داخل آب جوش می‌اندازند. البته پس از این اقدام باتری مدتی کار می کند اما دوباره به سرعت خالی می‌شود.

کد خبر 64158
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز