همشهری آنلاین: وزیر بازرگانی ایران و وزیر امورخارجه بلاروس روز یکشنبه 30 مهر مناسبات بازرگانی دو کشور را در تهران مورد بررسی قراردادند.

به گزارش روابط عمومی وزارت بازرگانی، در دیدار وزیر امور خارجه جمهوری بلاروس با وزیر بازرگانی کشورمان دو طرف با اشاره به علاقه‏مندی رؤسای جمهور دو کشور به توسعه روابط سیاسی و اقتصادی خواستار گسترش و تعمیق روابط بصورت جدی و اجرای موافقت‏نامه‏ها و پروژه‏های مشترک میان دو کشور شدند.

در این دیدار سید مسعود میرکاظمی با اشاره به ظرفیت های خوب موجود خواستار افزایش سطح روابط و مبادلات میان دو کشور شد و گفت: با اجرای برنامه‏ریزی دقیق و منسجم می‏توانیم سطح روابط دو کشور را در همه زمینه‏ها روان‏‎تر و سهل‏تر نماییم.

وزیر بازرگانی ضمن تأکید بر اجرای سریع توافقات مطرح شده در کمیسیون‏های مشترک میان دو کشور و رفع موانع موجود بر سر راه فعالیت بخش‏های خصوصی و تجار، برقراری روابط بانکی برای ارایه تسهیلات و گشایش اعتبار، ایجاد موسسات استاندارد برای کنترل کیفیت کالا، ایجاد امکاناتی برای فعالیت رسمی تجار و نیز رفع مشکلات مربوط به صدور ویزا برای تجار و بازرگانان را از عوامل مؤثر در توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور عنوان کرد.

میرکاظمی ضمن اعلام علاقه‏مندی جمهوری اسلامی ایران به انجام توافقاتی در زمینه تعیین لیست کالاهای مشمول تعرفه‏های ترجیحی و تشویق به سرمایه‏گذاری بخش‏های خصوصی از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارایه خدمات در زمینه‏های دارویی، بهداشتی و تجهیزات پزشکی و نیز سرمایه‏گذاری‏های مشترک درخصوص موضوعاتی همچون صنایع پتروشیمی، خودروسازی، غذایی، مصالح ساختمانی و صنایع تبدیلی کشاورزی خبر داد.

وزیر بازرگانی با اشاره به مشترکات تاریخی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با برخی از کشورها خواستار فعالیت ایران و بلاروس در کشور ثالث به منظور سرمایه‏گذاری و ارایه خدمات شد.

سرگئی مارتینوف وزیر امور خارجه جمهوری بلاروس نیز در این دیدار ضمن ابراز علاقه‏‎مندی کشورش به گسترش روابط تجاری با جمهوری اسلامی ایران، برگزاری کمیسیون‏های مشترک دو کشور را از ابزارهای خوب و مفید در این زمینه عنوان کرد.

وی با اشاره به بررسی و اجرای فعالیتهای مشترک از شکل‏گیری پروژه‏های عظیم در همکاری میان دو کشور در زمینه‎‏های مونتاژ خودروی سواری ایران در بلاروس و نیز ماشین‏های سنگین بلاروسی در ایران خبر داد.

وزیر امور خارجه بلاروس در ادامه ضمن بیان مطالبی درخصوص انجام توافقات بانکی خواستار ایجاد شرایط بانکی مورد قبول برای طرف ایرانی و بلاروسی و نیز حل مسایل و مشکلات گمرکی با توجه به روابط خاص دو کشور شد. وی هم چنین از آمادگی کشورش برای تبادل لیست کالاها و تعرفه ترجیحی تکمیلی برای گروه خاصی از محصولات خبر داد.

کد خبر 6384

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز