دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیرکل ناتو به منظور نشان دادن حمایت این سازمان از گرجستان و گفتگو درباره عضویت تفلیس در ناتو روز دوشنبه وارد پایتخت این کشور شد.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، ژاپ دهوپ شفر، دوشنبه (25 شهریور) ساعاتی پیش از ورود به تفلیس در مصاحبه با روزنامه فایننشیال تایمز گفت: توافقنامه اتحادیه اروپا که مجوز ماندن نیروهای روسی را در گرجستان صادر می کند، غیرقابل قبول است.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل موافقنامه اعزام دست کم 200 تن از ناظران آتش بس را به عنوان بخشی از نیروهای بین‌المللی که جایگزین نیروهای روسیه در قلمرو مورد مناقشه گرجستان می‌شوند، امضا کردند.

"بنیتا فررو والدنر" کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: کمیسیون اروپا تا سال 2010 مبلغ 500 میلیون یورو (700/7 میلیون دلار) برای کمک به بازسازی گرجستان در اختیار این کشور عضو شوروی سابق قرار می‌دهد.

در همین حال شفر با ذکر اینکه توافق به دست آمده به میانجیگری اتحادیه زمنیه حضور نیروهای روسی در مناطق جدایی طلب آبخازیا و اوستیای جنوبی را فراهم می‌سازد، در واقع بر وجود اختلافات بین کشورهای غربی برسر نحوه برخورد با مسکو مهر تائید گذاشت.

شفر در نشست افتتاحیه کمیسیون ناتو - گرجستان با هدف تقویت روابط بعد از جنگ شرکت می‌کند. اعضای ناتو همچنان درمورد الحاق فوری تفلیس به پیمان مزبور اختلاف نظر دارند.

شفر اعلام کرد که موافقتنامه اولیه آتش بس مستلزم بازگشت به وضعیت قبل از جنگ بود اما توافق به دست آمده در 8 سپتامبر (18 شهریور) به میانجیگری فرانسه در اصل بر موافقتنامه مزبور مهر بطلان کشید.

وی افزود: چنانچه روسیه با نیروهای زیادی در اوستیای جنوبی بماند، من این مورد را بازگشت به وضعیت پیش از جنگ تلقی نمی‌کنم. گزینه باقی ماندن نیروهای روسی در اوستیای جنوبی و آبخازیا غیرقابل قبول است.

روسیه اگرچه هفته گذشته موافقت کرد که صدها تن از سربازان خود را ظرف یک ماه از منطقه امنیتی داخل خاک گرجستان خارج سازد، اما همچنان قصد دارد در حدود 7 هزار و 600 تن از نیروهایش (بیش از دو برابر تعداد قبل از جنگ) را در اوستیای جنوبی و آبخازیا مستقر سازد.

کد خبر 63433

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز