دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: در اوایل پائیز سال ۱۳۷۷ جمعی از فارغ التحصیلان رشته سینما تصمیم به راه‌اندازی مرکزی برای حمایت از فیلمسازان جوان و پخش فیلم‌های‌کوتاه به شکل مستقل و غیر دولتی گرفتند.

خانه سینماگران جوان

ابتدا طرح تأسیس اتحادیه کانون‌های سینمایی جوان تنظیم و پس از مدتی با تغییرات عمده و بازنویسی‌های مکرر اساسنامه، طرح تأسیس مرکزی به نام خانه سینماگران جوان جان گرفت.

این طرح مورد استقبال مسئولین وقت استانداری تهران قرار گرفت و بعد از طی تشریفات قانونی، مجوز فعالیت خانه سینماگران جوان در آذرماه 1377 صادر شد.

در 20 اسفندماه همان سال خانه سینماگران جوان با برگزاری مراسمی تحت عنوان همایش سراسری سینماگران جوان آغاز فعالیت‌های رسمی خود را جشن گرفت، بعد از آن فعالیت‌های خانه سینماگران جوان انسجام بیشتری گرفت و با گذشت زمان عرصه عملکرد این مرکز نیز گسترش یافت.

این مرکز از بدو تأسیس با عرضه و پخش فیلم‌های‌کوتاه، برگزاری بیش از 20 عنوان جشنواره، همایش و سمینار داخلی و خارجی در زمینه سینمای‌کوتاه، حمایت‌های صنفی و کاربردی از جوانان سینماگر، حمایت از تولید فیلم‌کوتاه گام‌های مهم و مؤثری در جهت معرفی و عرضه عمومی فیلم‌کوتاه در ایران برداشته است.

یکی از مهمترین نتایج حضور خانه سینماگران جوان تقویت، رشد و ایجاد انگیزه در جوانان هنرمند برای تأسیس سازمان‌های مشابه بوده است. به طوری که بعد از فعالیت خانه سینماگران جوان در سال 77 بعنوان اولین و تنها NGO سینمایی در ایران اکنون شاهد حضور گسترده NGO های سینمایی در کشور هستیم که غالباً توسط اعضای اسبق خانه سینماگران جوان راه‌اندازی شده است.

در تابستان 1383 پس از برگزاری جشنواره فیلم آئینه ـ ویژه مواد مخدر و اعتیاد هیئت مدیره خانه سینماگران جوان در نشست‌های متعدد و بررسی‌های کارشناسانه تصمیم به تغییر مسیر و بازنگری در سیاستگذاری‌ها گرفت. در زمستان همان سال خانه سینماگران جوان با اساسنامه‌ای جدید تبدیل به یک مؤسسه فرهنگی ـ هنری شد.

کد خبر 63426

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز