سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۷:۱۴
۰ نفر

خوراکی‌های مجازی: جویدن طولانی مدت و با شدت آدامس می‌تواند به مفصل گیجگاهی فکی آسیب رسانده و یا پرکردگی‌های دندان‌ها را از جای خود خارج سازد.

جـویـدن آدامس مـنحصر به انسان‌های امروزی نبوده به‌طوری که قدیمی‌ترین تـــکه آدامس کشف‌شده متعلق به 9000 سال قبل است. نخستین آدامس‌های تجاری در سال1850 به بازار عرضه گردید.

چند نکته جالب درباره آدامس:

1 - سالانه در حدود 500 هزار تن آدامس در سراسر جهان جویده می‌گردد.
90/2درصد کل آدامس‌های جهان توسط شرکت آمریکایی wrigley تولید می‌گردد.

3 -کشور ترکیه بالاترین تعداد شرکت‌های تولید‌کننده آدامس در جهان را به خود اختصاص داده است، با 60 شرکت تولید‌کننده آدامس.

4 - رکورد بزرگترین آدامس باد‌شده به قطر 58 سانتی‌متر متعلق به خانمی از اهالی کالیفرنیا است.

5 - بلعیدن آدامس مشکل خاصی برای انسان ایجاد نمی‌کند، چراکه مانند ذرت بو‌داده از سیستم گوارش به‌طور دست نخورده عبور کرده و خارج می‌گردد.

6 - به‌جای ماندن آدامس جویده‌شده در صحنه جرم می‌تواند به شناسایی مجرم کمک کند. هم شیرین‌کننده هستند و هم حجم‌دهنده. به عنوان سفید‌کننده و تمیز‌کننده دندان‌ها، خوشبو‌کننده دهان و تنفس، و بهبود سلامتی دندان‌ها به آدامس افزوده می‌گردند.

کاربامید (carbamide) به عنوان خنثی‌کننده اسیدهای پلاک دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی آنها، جوش‌شیرین (baking soda) و کربنات کلسیم (calcium carbonate)به عنوان سفید‌کننده، استات روی (zinc acetate) و چای سبز (green tea) به عنوان خوشبوکننده تنفس و رفع بوهای بد دهان به آدامس اضافه می‌گردند.ویتامین‌ها، کلسیم، فلوراید و روی از دیگر مواد فعالی می‌باشند که ممکن است به آدامس افزوده گردد.

فواید جویدن آدامس برای سلامتی:

حتما از آدامس‌های بدون قند(sugar free) استفاده کنید.

1 - کمک به تمرکز و بهبود حافظه. عمل جویدن باعث تحریک هیپوتالاموس مغز و ترشح هورمونی می‌گردد که انسان را گوش بزنگ، هوشیار و متمرکز نگه می‌دارد.

2 -کاهش گرفتگی گوش‌ها ناشی از تغییرات فشار هوا حین پرواز با هواپیما.

3 - افزایش بزاق دهان تا 10 برابر. بزاق دهان حاوی یونهای کربنات هیدرون است که نوعی قلیای ضعیف محسوب شده و موجب خنثی‌شدن اسیدهای پلاک در دهان می‌گردد.

همچنین بزاق حاوی مواد معدنی نظیر کلسیم، فسفات و فلوراید است (مواد تشکیل‌دهنده مینای دندان) که در ترمیم زود‌هنگام پوسیدگی‌ها و افزایش استحکام مینای دندان‌ها موثر می‌باشد.

آنزیم آمیلاز موجود در بزاق نیز هضم کربوهیدرات‌ها را سرعت می‌بخشد. بنابراین افزایش ترشح بزاق موجب محافظت از دندان‌ها در برابر پوسیدگی (تا 40‌درصد)، تسهیل عمل هضم کربوهیدرات‌ها و جلوگیری از خشکی دهان می‌گردد. افزایش بزاق با خنثی‌سازی اسید معده، سوزش سردل را نیز کاهش می‌دهد.

4 -رفع بوی بد دهان و خوشبو‌کردن تنفس.
5 - پاکسازی سطوح دندان‌ها از مواد غذایی.
6 - کاهش استرس و تنش.
7 - آدامس‌های حاوی شیرین‌کننده الکل زایلیتول (xylitol) از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کنند.
8 - آدامس‌های حاوی کافئین برای هوشیار نگه‌داشتن ذهن و بیدار ماندن موثر می‌باشند.
9 -کمک به هضم غذا با تحریک معده.
10 - سفید شدن دندان‌ها توسط آدامس‌های حاوی مواد سفید‌کننده.
11 - آدامس نعناعی ضد نفخ می‌باشد.
12 - آدامس از سوی دیگر با تحریک معده و تسریع عمل هضم باعث افزایش حس گرسنگی می‌شود. (افرادی که قصد کاهش وزن دارند نباید آدامس بجوند)

13 -جویدن آدامس ضربان قلب را اندکی افزایش می‌دهد (5 ضربان در دقیقه) که باعث افزایش جریان خون به مغز و دیگر اعضای بدن می‌گردد.

نکته: جویدن آدامس در هر ساعت 12 کیلوکالری انرژی می‌سوزاند.
نکته: جویدن طولانی مدت و با شدت آدامس می‌تواند به مفصل گیجگاهی فکی آسیب رسانده و یا پرکردگی‌های دندان‌ها را از جای خود خارج سازد.
نکته: افرادی که از درد مفصل گیجگاهی فکی رنج می‌برند نبایستی آدامس بجوند.
نکته: برای پر‌کردن موقت درزها و شکاف‌ها و یا محکم کردن موقت شیشه لق پنجره‌ها نیز می‌توان از آدامس استفاده کرد.

کد خبر 63415

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز