یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ایراد متقابل اتهام اقدام به جنایت از سوی مسکو و تفلیس به یکدیگر تقابل‌های سیاسی پس از جنگ تمام‌عیار نظامی بین مسکو و تفلیس، همچنان ادامه دارد.

 به گزارش سایت خبری، تحلیلی، پژوهشی ایراس، طرفین با به کارگیری اهرم‌ها و ابزارها مختلف درصدد حداکثرسازی‌های منافع بعد از جنگ از طریق شکل‌دهی به روند مطلوب خود در فضای پس از جنگ، جلب حمایت جامعة بین‌الملل نسبت به محق بودن خود در تنش‌های نظامی و یا حداقل جلوگیری از شکل‌گیری روندی عکس این موضوع هستند. 
 
از همان آغاز خاتمة درگیری‌های نظامی در اوستیای جنوبی، تفلیس تلاش‌های گسترده سیاسی و دیپلماتیک را برای به ویژه در نهادها و دولت‌های غربی جلب حمایت جامعة بین‌الملل از خود و محکوم کردن دخالت نظامی روسیه در این کشور به کار بسته است.

یکی از این اقدامات اعلام شکایت از روسیه و دخالت نظامی آن در این کشور در دادگاه لاهه است که طی دادخواستی رسمی در این دادگاه مطرح شده است. سیاست‌مداران تفلیس امید دارند تا با حمایت کشورهای غربی در روندهای قضائی این دادگاه، بتوانند روسیه را به طور رسمی محکوم کنند. 
 
تفلیس دادخواست خود را 22 مرداد، پس از خاتمة نسبی درگیری‌های نظامی در این کشور تسلیم دادگاه لاهه کرد. در این دادخواست که ماحصل تلاش جمعی تعدادی از وزارت‌خانه‌ها و ادارات گرجستان بود، روسیه به نقض کنوانسیون بین‌المللی اجتناب از تمام انواع تبعیض نژادی متهم شده است. 
 
تفلیس در این دادخواست همچنین مدعی شده، که روسیه «با استفاده از نهادهای و سازمان‌های مختلف دولتی، اعم از رسمی و غیر رسمی و همچنین با استفاده از جدائی‌طلبان اوستیای جنوبی و آبخازیا که عموماً زیر فرمان، هدایت و کنترل این کشور هستند، تمام تعهدات خود در کنوانسیون‌های بین‌المللی را نقض کرده است». 
 
تفلیس در این دادخواست خواستار پیش‌بینی تدابیری برای ملزم کردن روسیه به تعهد به رعایت مفاد کنوانسیون‌های بین‌المللی شده است. به ادعای مقامات تفلیس؛ روسیه از ابتدای دهه 70 (90 م) تا زمان حاضر به انحاء و روش‌های مختلف در روندهای جدائی‌طلبانی مناطقی از گرجستان که با حاکمیت این کشور مشکل دارند، دخالت داشته است. به اظهار آنها؛ گرجی‌های گرجستان حق ایراد اتهام به روسیه در خصوص نقض مفاد کنوانسیون منع اقدام به کشتار جمعی را برای خود محفوظ می‌دانند. 
 
در مقابل دادخواست تفلیس، مسکو نیز اقدام با ارسال پاسخی‌ به این دادخواست، متقابلاً تفلیس را به اقدام به کشتار جمعی در اوستیای جنوبی و آبخازیا متهم کرده است. 
 
طبق برنامه‌‌ دادگاه لاهه قرار است در جلسة رسیدگی به این شکایت با حضور شاکی و متشاکی برگزار و پس از ارائة توضیحات طرفین در خصوص ایراد اتهام متقابل، رأی نهائی اعلام می‌شود. 
 
تیمور یاکاباش‌ویلی یکی از وزارء دولت تفلیس، ضمن اشاره به این که تفلیس از دادگاه لاهه انتظار اعلام رأی منصفانه را دارد تأکید کرد، «ما مدارک و اسناد کافی در خصوص پاک‌سازی‌های قومی گرجی‌ها در اوستیای جنوبی که در زمان حضور نیروهای روسی در این جمهوری در آن جا حادث شده، را تقدیم دادگاه لاهه کرده‌ایم». 
 
به اظهار او مسئولیت هر اتفاقی که در مناطق اشغالی روی می‌دهد، متوجه کشور اشغال‌گر و در این مورد خاص معطوف به روسیه است. او ضمن اجتناب از پیش‌بینی رأی دادگاه بر این نکته تأکید کرد که لایحة دفاعی روسیه در این دادگاه، اقدام پیش‌دستانه برای فرافکنی و رد مسئولیت‌های خود در خصوص وقایع حادث شده در اوستیای جنوبی است. 
 
به اعتقاد کاخا کوکاف، حقوقدان برجسته در تفلیس، برگزاری دادگاه لاهه و بررسی اتهامات روسیه در این دادگاه، صرفه‌نظر از رأی نهایی، ضربه‌ای قابل‌ای قابل‌ تأمل بر پرستیژ بین‌المللی روسیه است و نتایج منفی این مسئله از هر گونه اعمال تحریم احتمالی علیه این کشور پرهزینه‌تر خواهد بود. 
 
به اظهار او تلاش‌ برای احیاء شوروی سابق از سوی روسیه، که اعلام رسمی پذیرش استقلال اوستیای جنوبی و آبخازیا نمونه‌ای از این دست تلاش‌ها است، به نحوی گامی به عقب از سوی مسکو است. 
 
این اقدامات روسیه به طور طبیعی با واکنش جامعه بین‌الملل مواجه شده و می‌شود و تبعات منفی آن در آینده مشخص‌تر خواهد شد. به اعتقاد او این پیامدهای منفی به ویژه بر اقتصاد روسیه که برای توسعه، وابسته به سرمایه‌گذاری و همراهی اقتصادهای کشورهای غربی است، بیشتر خواهد بود.

کد خبر 63329

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز