دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو از برگزاری اجلاس جهانی فلسفه در سال 2010 در ایران خبر داد.

به گزارش ایسنا محمدرضا سعیدآبادی ، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ضمن اعلام این خبر گفت: با رایزنی‌های صورت‌گرفته از طرف مؤسسه‌ حکمت و فلسفه‌ ایران، این امکان ایجاد شده که اجلاس جهانی فلسفه در سال 2010 با عنوان «فلسفه در نظر و عمل» در ایران برگزار ‌شود.

وی گفت: این اجلاس هم‌زمان با روز جهانی فلسفه و با موضوع «فلسفه در نظر و عمل» برگزار خواهد شد.

وی ضمن اشاره به توجه ویژه یونسکو به وضعیت فلسفه در جهان و برنامه‌های یونسکو در این زمینه گفت: از بحث‌های مهمی که یونسکو دنبال می‌کند، فلسفه است. یونسکو معتقد است از مباحث فلسفی باید در مشکلات امروزی بشر استفاده کرد؛ به این دلیل، هر سال، روزی به نام روز جهانی فلسفه دارد، که در آن روز، اجلاس جهانی فلسفه در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود.

محمدرضا سعیدآبادی درباره‌ اعلام آمادگی نکردن تهران برای نامزدی پایتخت جهانی کتاب، به ایسنا گفت: سازمان ملی یونسکو برنامه‌های مختلفی دارد که امکان انجام همه‌ آن‌ها میسر نیست.

او در ادامه یادآور شد: این‌که شهری به عنوان پایتخت جهانی کتاب اعلام آمادگی کند و انتخاب شود، نیاز به سنجیدن زمینه‌های آن دارد. ما نیز شرایط را سنجیدیم و به این دلیل، برای انتخاب پایتخت جهانی کتاب اعلام آمادگی نکردیم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو اظهار امیدواری کرد: اگر شرایط در سال‌های آینده برای این امر مهیا باشد، ما نیز هماهنگی‌های لازم را برای کاندیدا شدن تهران به عنوان پایتخت جهانی کتاب انجام خواهیم داد.

پیش از این، کمیسیون ملی یونسکو اعلام کرده بود: از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران، پیشنهادی برای نامزدی تهران به‌عنوان پایتخت جهانی کتاب به این کمیسیون نرسیده است.

روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو پس از انتخاب شهر «لیوبلیانا» اسلوونی به‌عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال 2010 و نامزد شدن یا نشدن تهران در این زمینه، در توضیحی به ایسنا، عنوان کرده بود: انتخاب پایتخت جهانی کتاب توسط یونسکو و سایر نهادهای ذی‌ربط بر اساس ضوابط و شرایط خاصی صورت می‌پذیرد.

کمیسیون ملی یونسکو فقط یک ‌بار در سال 2004، شهر تهران را به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران به عنوان داوطلب انتخاب «پایتخت جهانی کتاب» به یونسکو معرفی کرد، که در رقابت با شهر تورین (ایتالیا) پذیرفته نشد و از آن تاریخ تاکنون از طرف نهادهای ذی‌ربط پیشنهادی به این کمیسیون نرسیده است.

از سوی دیگر، محمدحسن فکری - مشاور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - در این‌باره گفته بود: امسال هیچ درخواستی از جانب کمیسیون ملی یونسکو برای این موضوع به ما ارائه نشده است، و به این دلیل در این زمینه‌ هیچ اقدامی نکردیم. در صورتی که این درخواست ارائه شود، ما نیز اقدامات لازم را خواهیم داشت.

رسول خادم - عضو شورای اسلامی شهر تهران - نیز در این‌باره به ایسنا عنوان کرده بود: امسال وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نامزدی تهران به عنوان پایتخت جهانی کتاب، به شورای شهر تهران درخواستی ارائه نداده است.

کد خبر 62823

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز