جمعه ۲۸ مهر ۱۳۸۵ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دائره‌المعارف رایگان اینترنتی ویکی‌پدیا که حاصل کار جمعی کاربران اینترنتی است به زودی یک سرویس جدید رقیب پیدا می‌کند که متخصصان آن را ویراستاری می‌کنند.

larysanger

به گزارش فرانس‌پرس نسخه آزمایشی سیتیزندیوم"Citizendium" که لری سانجر،یکی از دو بنیانگذار اولیه ویکی ‌پدیا  که بعدا از آن جدا شد به وجود آورنده آن است، این هفته در شهر هارمون کالیفرنیا آغاز به کار کرد.

سیتیزندیوم از ویراستاران باتجربه و افراد مسلط بر موضوع برای تنظیم مطالبی که وب‌گرد‌ها می‌فرستند استفاده می‌کند.

لری سانجر که خود درشکل‌گرفتن ویکی‌پدیا مشارکت داشت، "پروژه دانش رایگان" سیتیزندیوم را به صورت صفحه‌گسترده ارائه می‌کند. او می‌گوید:"  ویکی‌پدیا  دستاورد‌های عظیمی داشت، اما اکنون دنیا می‌تواند کار حتی بهتری را انجام دهد."

لری سانجر بنیانگذار ویکی‌پدیا و سیتیزندیوم

"با دخیل‌کردن ویراستاران متخصص، کنارگذاشتن مشارکت ناشناسان، و بسیج‌کردن افرادی پخته‌تر براساس یک منشور جدید، گروه گسترده‌تر و تاثیرگذارتری  از افراد و موسسات خواهند توانست کار ویکی‌پدیا را که بسیار سودمند، اما اغلب نامنظم است، اصلاح کنند."

ویکی‌پدیا در سال 2001 به عنوان وب‌سایتی که کاربران آزادانه در آن می‌توانستند مدخل‌ها را بوجود آورند، ویراستاری و اصلاح کنند، آغاز شد. این پروژه بر اساس این اصل بود که افرادی که در یک موضوع اطلاعات بهتری دارند، خطاهای دیگران را تصحیح خواهند کرد.
این وب‌سایت بر اساس تکنولوژی "ویکی" است که به بازدیدکنندگان امکان می‌دهد متن را آن طور که می‌خواهند تغییر دهند.

ویکی‌پدیا به صورت یکی از پرمراجع‌ترین منابع اطلاعاتی آنلاین در آمد و گزارش شد دقت مطالب آن با دائره‌المعارف بریتانیکا قابل مقایسه است.سانجر در سال 2002 از ویکی‌پدیا جدا شد و به مننقد پرسروصدای صحت مطالب ان بدل شد.

طرح سیتیزندیوم برای تضمین دسترسی به اطلاعات قابل‌اعتمادتر است. به گفته سانجر در سیتیزندیوم مطالبی که کاربران اینترنت می‌فرستند باید از نظر ویراستاران، دانشمندان، و سایر افراد دارای حداقل تخصص بر اساس شاخص‌های "دنیای واقعی" مثلا دیپلم کالج بگذرد.

گرت لنگ،استاد فیزیولوژی دانشگاه ادینبورو از جمله کسانی است که از هم اکنون به عنوان ویراستار سیتیزندیوم قرارداد بسته است.او می گوید: "برای اینکه عموم  درکی از علوم پیدا کنند، لازم است دانشمندان به وضوح و دقت توضیح دهند که علم چه کارهایی را می‌تواند بکند و چه کارهایی نمی‌تواند بکند، قدرت‌ها و ضعف‌های علم چیست، شکست‌های آن کدام است و نوید‌های آن؟"

به گفته سانجر سیتیزندیوم ابتدا محتویات ویکی‌پدیا را "وارد می‌کند" و سپس به اصلاح یا جایگزینی آنها می‌پردازد.

مشارکت در مرحله آزمایشی این طرح در این هفته تنها از طریق دعوت امکان‌پذیر است. دعوت را می توان از آدرس http://www.citizendium.org/cfa.html درخواست کرد.
انتظار می‌رود که چندین ماه طول بکشد تا سیتیزندیوم به صورت یک منبع عمومی آنلاین درآید. 

کد خبر 6267
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز