چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دمیتری مدودف خود را رئیس جمهوری سختگیر و نترس جلوه می‌دهد و در تلویزیون روسیه تصریح کرد که در مناقشه قفقاز هراسی از فشار سیاسی غرب ندارد.

اشپیگل آنلاین گزارش داد، مدودف گفت: درخواست‌ها برای کنار گذاشتن این کشور از گروه هشت به منطق داخلی رقابت‌های انتخاباتی آمریکا برمی‌گردد.

به گفته رئیس جمهوری روسیه، جان مک‌کین، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قصد دارد «میزان محبوبیت» خود را افزایش دهد، برای همین چنین درخواست‌هایی را مطرح می‌کند. به همین دلیل روسیه از اخراج از گروه هشت ترسی ندارد.

اجلاس سران گروه هفت کشور پیشرو صنعتی (آمریکا، کانادا، ژاپن، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و آلمان) 10 سال پیش با حضور روسیه به گروه 8 موسوم شد.

حرف‌های تند مدودف، میخاییل ساکاشویلی، رییس جمهور گرجستان را هدف گرفت. بر اساس نسخه‌ای که کرملین از مصاحبه رئیس جمهوری روسیه با شبکه تلویوزنی ایتالیایی RAI منتشر کرد، وی رهبری گرجستان را پس از مناقشه قفقاز «ورشکسته» خواند.

مدودف گفت: «پرزیدنت میخاییل ساکاشویلی برای ما وجود ندارد – او یک جسد سیاسی است.»

در متنی که سه‌شنبه شب بر روی پایگاه اینترنتی دفتر ریاست جمهوری روسیه منتشر شد، مدودف همچنین تاکید کرد روسیه هم خواستار کمک به رفع پیامدهای جنگ در مناطق بحران‌زده است.

رییس جمهوری روسیه گفت، جامعه بین‌المللی باید به یاد داشته باشد چه کسی مناقشه را در قفقاز آغاز کرد. روسیه و گرجستان هر یک دیگری را متهم می‌کند که مسوول تشدید بحران بوده است.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه تصمیم گرفت مذاکرات با روسیه را بر سر توافقنامه جدید شراکت با روسیه تا زمانی که نیروهای این کشور از خاک گرجستان خارج شوند، به حال تعلیق در آورد.

با این حال این اتحادیه از تحریم روسیه چشم‌پوشی کرد. این توافقنامه تا زمانی که نیروهای روسی به مواضع خود که در تاریخ هفتم اوت در آنجا مستقر بوده‌اند، بازنگردند، به حال تعلیق در خواهد آمد.

این توافقنامه امنیتی و انرژی قرار بود جایگزین توافقنامه موجود که 10 سال قدمت دارد، شود. جلسه نخست این دور از مذاکرات که قرار بود 15 سپتامبر برگزار شود، به تعویق افتاده است.

کد خبر 62412

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز